Ministerstvo dopravy chystá opatření, která mají vyřešit chyby při stavbě dálnic
Rubrika: 2011
Ministerstvo dopravy kvůli současným sporům se společností Eurovia CS v souvislosti se zvlněním povrchu dálnice D47 přijme řadu změn. Mezi nimi chce například zavést konkurenční doložku pro firmy, které pro stát vykonávají stavební dozor. Nově by tyto společnosti nesměly po nějakou dobu spolupracovat se zhotoviteli staveb. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Ministerstvo rovněž plánuje audity staveb, kterým v nejbližší době končí záruční lhůta.
"Je nepřípustné, aby dílo dozorovala pro investora i zhotovitele stejná společnost, " řekl Dobeš. Přesně to se stalo v případě úseku D47 mezi Bělotínem a Ostravou, kde se na několika úsecích zvlnila vozovka. Z pochybení se vzájemně obviňují Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zhotovitel stavby, společnost Eurovia. Podle stavební firmy si ŘSD zadalo v projektu dálnice použití nevhodného materiálu, který chemicky reaguje. ŘSD naopak uvedlo, že Eurovia tento materiál použila i ve vrstvách, kde neměl co dělat. Dokládá to kontrolními vrty, které si nechalo zpracovat.
Podle Jana Valentina z katedry silničních staveb ČVUT není nic neobvyklého, když investor v případě této stavby předepsal využití strusek, či hlušin nebo dokonce stavebního a demoličního odpadu v podobě recyklovaného kameniva. Chybou by naopak bylo, pokud by materiál obsahoval cizorodé částice, jako jsou například větší kusy dřeva či kusy železných prvků.
Kromě konkurenční doložky je podle Dobeše nezbytné zahájit speciální kontrolní audity se zvláštním zaměřením na nedávno stavěné úseky se stále běžící záruční lhůtou. Zpřísnit by se dále měly mechanismy při přebírání nových staveb ze strany ŘSD. „Pokud se nic nezmění a ŘSD bude nadále podceňovat přístup při přebírání staveb a při reklamačních řízeních, hrozí této státní organizaci velké finanční škody,“ doplnil ministr.
Způsob reklamace ze strany ŘSD kritizuje i Eurovia. Vadí jí, že státní společnost údajná pochybení neřešila přímo se zhotovitelem a zveřejnila je v médiích. Kvůli tomu podle jejího ředitele Martina Borovky připravuje žaloby mimo jiné na šéfa ŘSD René Porubu a ministra dopravy Pavla Dobeše.
Úsek dálnice v délce zhruba osmi kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala právě Eurovia CS. Eurovia se v minulosti v Česku podílela například na rekonstrukci silnice I/44 přes Červenohorské sedlo, Úseku Libice - Dobšice na D11, Ejpovice – Černice na dálnici D5 a elektrizaci železniční trati Zábřeh na Moravě.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.