KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Ministerstvo dopravy chce úplnou liberalizaci vlakové dopravy

Ministerstvo dopravy chce úplnou liberalizaci vlakové dopravy

Publikováno: 19.12.2011, Aktualizováno: 2.1.2012 10:05
Rubrika: 2011

Ministerstvo dopravy schválilo koncepci, podle které bude liberalizace tuzemské vlakové dopravy absolutní. Napsal to dnes deník E15. Dosud se převážně mluvilo o soutěžích o státní dotace jen pro 75 procent dálkových vlaků, na které nyní stát přispívá výhradně Českým drahám. Státní firmu tak podle deníku čeká v následujících letech tuhý existenční zápas.

"V plánu je postupné soutěžení všech dálkových linek bez ohledu na to, že tady existuje nějaký národní dopravce," řekl deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Nynější desetiletá smlouva Českých drah s ministerstvem umožňuje státu každoročně vybrané tratě vyjmout a dát je do soutěže.

Čtvrtina tratí je zatím nedotknutelná, podle E15 mimo jiné hlavní tahy z Polska přes Ostravu a Břeclav na Slovensko a do Rakouska nebo z Německa přes Prahu a Brno do Rakouska. I na ty však nakonec podle schválené koncepce po vypršení smlouvy s Českými drahami v roce 2019 má dojít. Soutěže budou vyhlášeny tak, aby první vítěz mohl vyjet v prosinci 2019.

Jako poslední půjde do tendru tah z Německa do Rakouska, vítěz výběrového řízení by tam měl jezdit od jízdního řádu 2027/2028. Poté už nebude v českých zemích žádný dálkový spoj, na který by někdo dostal dotace bez soutěže.

Český stát se tímto postupem stane evropskou avantgardou, unijní legislativa umožňuje zadávat vlakovou dopravu přímo. Celý proces je ale zatím v plenkách, pilotní soutěž o trať Ostrava - Krnov - Olomouc má být vypsána v lednu, následovat budou spoje z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu a do Děčína.

Předběžný zájem o provozování rychlíků už projevilo několik společností, například Viamont, RegioJet, Leo Express, Veolia Transport, Arriva vlaky, Abellio CZ a České dráhy.

Ministerstvo ve schváleném materiálu poukazuje i na možná rizika pro dálkovou železniční dopravu. Hrozbou je hlavně nedostatek peněz v rozpočtu a s tím spojený možný rozvrat systému vlaků. Ročně dá stát za rychlíky čtyři miliardy korun.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (27x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice