Ministerstvo dopravy a ŘSD přijímají opatření k eliminaci nekvalitních staveb silnic a dálnic
Rubrika: 2011
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic připravují sérii opatření, která mají vyřešit časté technické nedostatky u stavěných silnic a dálnic. Obě organizace reagují na aktuální problémy se zvlněním části úseku dálnice D47 mezi Bělotínem a Ostravou. Po dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové jde již o druhý závažný případ, kdy se na dálnicích objevují technické nedostatky, které musí ŘSD řešit.
V případu části dálnice D47, která je 8,5 kilometrů dlouhá a stála 4,3 miliardy korun, bylo před několika měsíci zjištěno zvlnění vozovky v úseku mezi Bělotínem a Ostravou. Nové vedení ŘSD mělo výhrady k průběhu velmi nepružné a zdlouhavé reklamace. Proto nechalo na místě zvlnění provést laboratorní testy ke zjištění skutečné příčiny stavu. Výsledky jsou velmi znepokojivé.
Ministr Dobeš k situaci kdy se zvlnil povrch nového úseku D47 u Ostravy, vinou použití nekvalitních materiálů pro přípravu podloží dálnice říká: "Současná situace je opravdu alarmující, je třeba s ní okamžitě začít něco dělat. Budu hájit zájmy daňových poplatníků, z jejichž peněz byla tato dálnice nekvalitně postavena. Hlavním cílem je ale bezpečnost a zdraví řidičů, kteří tuto vozovku musí používat ".
Revize dálniční stavby odhalila vážná pochybení v konstrukčních vrstvách vozovky. Například jde o to, že se takzvaný studený odval objevuje v aktivní zóně, což je technicky špatně. Chybí také nutné vrstvy v zemním tělese, nebo se objevují nepovolené námrazové hodnoty v částech mechanického zpevněného kameniva a štěrkodrtě. "Problémy s technickou kvalitou nedávno otevřených úseků dálnice jsou pro nás velkou komplikací. Všechna reklamační řízení jsou náklady navíc, zaměstnávají desítky pracovníků ŘSD a vrhají špatný pohled na celý obor i na naší organizaci," říká René Poruba, který je pověřený řízením ŘSD.
Reklamaci lze na tento úsek uplatnit až do konce roku 2012. ŘSD očekává, že právě v rámci reklamace uvede zhotovitel vše do pořádku. René Poruba byl velmi překvapen z některých zjištění při výstavbě dálnice. "Zarážející například je, že výkon dozoru prováděla pro ŘSD i zhotovitele stejná společnost. Chci také důkladně prověřit, jak vypadala projektová dokumentace a jaký byl po dobu přípravy a realizace přístup pracovníků státní organizace ŘSD," říká.
Problémem se již aktivně zabývá také Ministerstvo dopravy. Po zkušenostech s dálnicí D11 a D47 se úřad rozhodl společně s ŘSD přijmout systémové změny v celém procesu výstavby a dozoru realizace staveb. "Zasadím se o to, aby v budoucích smlouvách ošetřujících výstavbu dálnic v ČR byla ukotvena konkurenční doložka, která výslovně zamezí jakémukoliv obchodnímu vztahu mezi technickým dozorem a zhotovitelem stavby. Tato doložka přinese zkvalitnění práce technického dozoru. Bez ohledu na to, kdo silnice nebo dálnice staví, nechci, aby se podobné případy opakovaly," říká ministr dopravy Pavel Dobeš.
Resort připravuje několik okamžitých úprav ve smlouvách se zhotoviteli a dozorovými subjekty. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše jde o opatření, která je možné provádět prakticky okamžitě. Doplňuje, že není možné, aby se opakovala situace, jako na stavbě dálnice D47. "Je nepřípustné, aby dílo dozorovala pro investora i zhotovitele stejná společnost. Není také možné, aby se na straně ŘSD takto podceňoval přístup při přebírání staveb nebo při reklamačním řízení. Pokud bychom nezasáhli, pak by státní organizace utrpěla velké finanční ztráty," doplňuje ministr.
Prezentace ve formátu PDF (1,3 MB)