KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

Mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

Publikováno: 17.5.2011, Aktualizováno: 18.5.2011 09:21
Rubrika: 2011

„Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“ pořádá dne 15.9.2011 jednodenní mezinárodní konferenci na téma ekonomického a společenského významu dopravní infrastruktury, jejího stavu a potřeb především v oblasti střední a východní Moravy.

„Sdružení“ vzniklo na základě osobní iniciativy zakládajících členů a je podporováno řadou významných osobností, municipalit a hospodářských subjektů. Cílem „Sdružení“ je zlepšení dopravní obslužnosti, která je nezbytnou podmínkou pro hospodářské oživení a další rozvoj oblasti střední a východní Moravy postižené vysokou nezaměstnaností. Svou činností chce napomoci při řešení řady problémů v oblasti střední Moravy, včetně osvěty a podpory důležitých infrastrukturních projektů, které napomáhají k rozvoji mnoha měst i obcí tohoto regionu.

Pořádaná konference se dotýká důležitého tématu , kterým bezesporu dopravní infrastruktura je. Ústředním tématem je silniční a železniční infrastruktura, její význam pro logistiku přepravy lidí a zboží a její vliv na ekonomickou prosperitu oblasti. Ekonomický rozvoj tohoto regionu je přímo spjat s jeho propojeností se sousedními regiony a napojením na mezinárodní dopravní tepny. Přímé sousedství se Slovenskem a dlouhodobě nedostatečné dopravní propojení sousedních regionů, včetně propojení Pomoraví a Pováží, je také důvodem proč je konference pojata jako mezinárodní. Vždyť i sousední slovenské kraje – Trenčianský i Žilinský se potýkají se stejnými problémy, je proto oboustranným zájmem tuto problematiku veřejně diskutovat.

Úvodní část konference je zaměřena na ekonomické aspekty vlivu nedostatečně rozvinuté dopravní infrastruktury a nezbytnost rozvinuté silniční a železniční sítě jako podmínky pro podnikání.

Ing. Petr Zahradník, ekonomický expert a člen NERV vypracoval pro potřeby Sdružení analýzu současné situace ve výstavbě dopravní infrastruktury ve které uvádí dopady snižování investic do dopravní infrastruktury na ekonomiku, vč. ekonomiky Zlínského a Olomouckého kraje. Význam studie spočívá rovněž v tom, že se zabývá nebývale fundovaně a podrobně jednotlivými aspekty a rovněž přináší návrhy na přístupy k řešení současné situace. Studii je možno považovat za ucelené zhodnocení vlivu investic do dopravní infrastruktury na rozvoj ekonomiky ČR a regionu střední Moravy, ukazující potřeby zachování kontinuity a dlouhodobosti investiční politiky státu, stejně jako potřeby systémových změn u všech účastníků přípravy a realizace staveb.

Následující blok konference je věnován potřebám a možnostem veřejného investování do dopravní infrastruktury, a to jak z hlediska regionální dimenze evropské sítě TEN-T, tak z pohledu zodpovědných státních a krajských institucí a zkušenostem s řešení této otázky v Moravskoslezském kraji.

Zde budou diskutovány možnosti investic vyplývající z rozpočtového omezení v konfrontaci s konkretními potřebami regionu, potřeby a možnosti zlepšení železničního propojení Moravy se sousedními regiony, ale i Prahou a Bratislavou.

Rozpočtová omezení ve veřejných investicích do dopravní infrastruktury se dotýkají i oblasti jejich přípravy. Současný stav ohrožuje nejenom samotnou existenci projekčních týmů, ale i kontinuitu procesu přípravy staveb a může být budoucí příčinou úplného zastavení investičního procesu – i toto je tématem konference.

Pomalé řešení a dosavadní neujasněnost koncepce a parametrů výstavby dopravní infrastruktury na Moravě, se stalo podnětem pro další aktivitu sdružení, kterou je příprava koncepčního dokumentu tzv. Moravského generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury, zkráceně jako „M-GEPARDI“, tj. ekonomicky a strategicky podložené koncepce priorit dopravních staveb v regionu střední a východní Moravy. Tato studie bude logickým pokračováním makroekonomické studie Ing. Zahradníka. „M-GEPARDI a bude komunikována v závěru konference. Nekonečné diskuze o opodstatněnosti projektů PPP a doposud obrovské promarněné prostředky vynaložené na tuto neplodnou diskuzi vedly k zařazení tématu zkušeností ze zatím jediného realizovaného projektu PPP na Slovensku. Cílem je komunikovat tyto zkušenosti a umožnit jejich využití i v ČR jako významného alternativního zdroje financování.

K významu konference nesporně příspívá i skutečnost, že projednávaná témata zaujala i významné osobnosti politické a hospodářské sféry. Záštitu nad konferencí převzali ministři dopravy České a Slovenské republiky JUDr.Radek Šmerda,PH.D. a ing.Ján Fígel, hejtmani Zlínského, Olomouckého a Jihomoravského kraje RNDr.Stanislav Mišák, ing.Martin Tesařík a JUDr Michal Hašek a předsedové Žilinského a Trenčianského samosprávného kraje ing.Juraj Blanár a MUDr.Pavol Sedláček MPH.

Ke zdaru konference jistě přispěje i to, že Lázně Luhačovice, které byly zvoleny jako místo jejího konání, představují symbol česko - slovenské vzájemnosti a spolupráce ,a to mimo jiné i tradicí architekta Jurkoviče, či pravidelným setkáváním prezidentů obou zemí. Konference se bude konat právě v této jejich „mezinárodní“ atmosféře a jedním z ústředních témat bude právě vzájemná propojenost sousedních regionů. Věříme, že i tato skutečnost, stejně jako možnost následného lázeňského pobytu dotovaného výraznými slevami pro účastníky konference a jejich partnery přispěje jejímu celkovému úspěchu.

 Program konference naleznete ZDE.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Mapa

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Reakce na článek Aktuálně.cz (BIS: Stát tuneluje vlastní firmy, ovládli je lobbisté) (57x)
Ministerstvo dopravy reaguje na článek Aktuálně.cz, který vyšel dne 8. září 2011 pod názvem BIS: Stát tuneluje vlastní f...
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o obchvat, zatím marně (56x)
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o stavbu obchvatu. Hlavní silnice procházející městskou částí, jíž lemují rodinné...
ŘSD v pátek zprovozní výbuchy poničenou část dálnice D5 u Plzně (55x)
Po téměř čtyřech měsících se tento pátek dopoledne řidičům plně zprůjezdní dálniční obchvat Plzně před tunelem Valík, kd...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice