KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

Mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

Publikováno: 17.5.2011, Aktualizováno: 18.5.2011 09:21
Rubrika: 2011

„Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“ pořádá dne 15.9.2011 jednodenní mezinárodní konferenci na téma ekonomického a společenského významu dopravní infrastruktury, jejího stavu a potřeb především v oblasti střední a východní Moravy.

„Sdružení“ vzniklo na základě osobní iniciativy zakládajících členů a je podporováno řadou významných osobností, municipalit a hospodářských subjektů. Cílem „Sdružení“ je zlepšení dopravní obslužnosti, která je nezbytnou podmínkou pro hospodářské oživení a další rozvoj oblasti střední a východní Moravy postižené vysokou nezaměstnaností. Svou činností chce napomoci při řešení řady problémů v oblasti střední Moravy, včetně osvěty a podpory důležitých infrastrukturních projektů, které napomáhají k rozvoji mnoha měst i obcí tohoto regionu.

Pořádaná konference se dotýká důležitého tématu , kterým bezesporu dopravní infrastruktura je. Ústředním tématem je silniční a železniční infrastruktura, její význam pro logistiku přepravy lidí a zboží a její vliv na ekonomickou prosperitu oblasti. Ekonomický rozvoj tohoto regionu je přímo spjat s jeho propojeností se sousedními regiony a napojením na mezinárodní dopravní tepny. Přímé sousedství se Slovenskem a dlouhodobě nedostatečné dopravní propojení sousedních regionů, včetně propojení Pomoraví a Pováží, je také důvodem proč je konference pojata jako mezinárodní. Vždyť i sousední slovenské kraje – Trenčianský i Žilinský se potýkají se stejnými problémy, je proto oboustranným zájmem tuto problematiku veřejně diskutovat.

Úvodní část konference je zaměřena na ekonomické aspekty vlivu nedostatečně rozvinuté dopravní infrastruktury a nezbytnost rozvinuté silniční a železniční sítě jako podmínky pro podnikání.

Ing. Petr Zahradník, ekonomický expert a člen NERV vypracoval pro potřeby Sdružení analýzu současné situace ve výstavbě dopravní infrastruktury ve které uvádí dopady snižování investic do dopravní infrastruktury na ekonomiku, vč. ekonomiky Zlínského a Olomouckého kraje. Význam studie spočívá rovněž v tom, že se zabývá nebývale fundovaně a podrobně jednotlivými aspekty a rovněž přináší návrhy na přístupy k řešení současné situace. Studii je možno považovat za ucelené zhodnocení vlivu investic do dopravní infrastruktury na rozvoj ekonomiky ČR a regionu střední Moravy, ukazující potřeby zachování kontinuity a dlouhodobosti investiční politiky státu, stejně jako potřeby systémových změn u všech účastníků přípravy a realizace staveb.

Následující blok konference je věnován potřebám a možnostem veřejného investování do dopravní infrastruktury, a to jak z hlediska regionální dimenze evropské sítě TEN-T, tak z pohledu zodpovědných státních a krajských institucí a zkušenostem s řešení této otázky v Moravskoslezském kraji.

Zde budou diskutovány možnosti investic vyplývající z rozpočtového omezení v konfrontaci s konkretními potřebami regionu, potřeby a možnosti zlepšení železničního propojení Moravy se sousedními regiony, ale i Prahou a Bratislavou.

Rozpočtová omezení ve veřejných investicích do dopravní infrastruktury se dotýkají i oblasti jejich přípravy. Současný stav ohrožuje nejenom samotnou existenci projekčních týmů, ale i kontinuitu procesu přípravy staveb a může být budoucí příčinou úplného zastavení investičního procesu – i toto je tématem konference.

Pomalé řešení a dosavadní neujasněnost koncepce a parametrů výstavby dopravní infrastruktury na Moravě, se stalo podnětem pro další aktivitu sdružení, kterou je příprava koncepčního dokumentu tzv. Moravského generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury, zkráceně jako „M-GEPARDI“, tj. ekonomicky a strategicky podložené koncepce priorit dopravních staveb v regionu střední a východní Moravy. Tato studie bude logickým pokračováním makroekonomické studie Ing. Zahradníka. „M-GEPARDI a bude komunikována v závěru konference. Nekonečné diskuze o opodstatněnosti projektů PPP a doposud obrovské promarněné prostředky vynaložené na tuto neplodnou diskuzi vedly k zařazení tématu zkušeností ze zatím jediného realizovaného projektu PPP na Slovensku. Cílem je komunikovat tyto zkušenosti a umožnit jejich využití i v ČR jako významného alternativního zdroje financování.

K významu konference nesporně příspívá i skutečnost, že projednávaná témata zaujala i významné osobnosti politické a hospodářské sféry. Záštitu nad konferencí převzali ministři dopravy České a Slovenské republiky JUDr.Radek Šmerda,PH.D. a ing.Ján Fígel, hejtmani Zlínského, Olomouckého a Jihomoravského kraje RNDr.Stanislav Mišák, ing.Martin Tesařík a JUDr Michal Hašek a předsedové Žilinského a Trenčianského samosprávného kraje ing.Juraj Blanár a MUDr.Pavol Sedláček MPH.

Ke zdaru konference jistě přispěje i to, že Lázně Luhačovice, které byly zvoleny jako místo jejího konání, představují symbol česko - slovenské vzájemnosti a spolupráce ,a to mimo jiné i tradicí architekta Jurkoviče, či pravidelným setkáváním prezidentů obou zemí. Konference se bude konat právě v této jejich „mezinárodní“ atmosféře a jedním z ústředních témat bude právě vzájemná propojenost sousedních regionů. Věříme, že i tato skutečnost, stejně jako možnost následného lázeňského pobytu dotovaného výraznými slevami pro účastníky konference a jejich partnery přispěje jejímu celkovému úspěchu.

 Program konference naleznete ZDE.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Mapa

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (52x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Alternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republiceAlternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republice (28x)
Provoz vyššími a vysokými rychlostmi je předpokladem konkurenceschopnosti evropské železniční dopravy a zárukou trvale u...
Vysokorychlostní železnice v ČRVysokorychlostní železnice v ČR (25x)
Pro velké přepravní proudy cestujících mezi nejdůležitějšími evropskými centry a aglomeracemi nejlépe vyhovují vysokoryc...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice