Metrostav v polovině ražeb na Islandu
Již téměř polovinu – přesně 3686 m - z celkové délky 7566 m tunelu Nordfjardargöng na východě Islandu vyrazil tým Metrostavu vedený Ing. Alešem Gothardem. Nejdelší tamní silniční tunel staví pro společnost Vegagerdin, což je obdoba našeho ŘSD. Dokončen by měl být na podzim 2017.
Toto podzemní dílo usnadní cestování lidem v regionu, kde propojí místa, která jsou kvůli horskému terénu přes celou zimu obtížně dostupná. Stavbaři postupují ze dvou míst najednou: z portálu Eskifjörður do vzdálenosti 4,8 kilometru a z portálu Norðfjörður do vzdálenosti 2,7 kilometru.
O tom, že vedení ostrovní země věnuje výstavbě této spojnice mezi dvěma malými obcemi velkou pozornost, svědčí, že se zahájení ražeb účastnila v listopadu loňského roku islandská ministryně vnitra Hanna Birna Kristjánsdóttir. České raziče navštívil i ministerský předseda Sigmundur David Gunnlaugsson. Pro Metrostav to není první stavba v zemi ohně a ledu - již v letech 2006-10 stavěl pro stejného investora silniční projekt o celkové délce 14,1 kilometru se dvěma tunely a mostem.
Podle plánu se měl tunel Nordfjardargöng razit pouze tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast, jež spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací. Vzhledem k tomu, že ražby probíhají střídavě v pevných bazaltových horninách a nesoudržných sedimentech, vyžadují práce v těchto usazeninách nad 2,5 m mocnosti vyztužení pomocí příhradových nosníků (BTX). Ing. Gothard k tomu poznamenavá: „Naši raziči tak v rámci jednoho projektu úspěšně uplatňují zkušenosti nejenom s metodou Drill&Blast, ale také s Novou rakouskou tunelovací metodou.“
Tradiční česká stavební firma pracuje vedle Islandu úspěšně také ve Finsku a Norsku, v Polsku a Bělorusku a usiluje o nové zakázky v zemích jihovýchodní Evropy.