MD představí vládě harmonogram otevření trhu železniční dopravy
Rubrika: 2011
Ministr dopravy představí vládě harmonogram otevření trhu v dálkové železniční osobní dopravě. Od zavedení tržního prostředí ministerstvo očekává efektivnější vynakládání veřejných prostředků a zkvalitnění služeb v železniční osobní dopravě. Vyplývá to z předkládací zprávy ministerstva dopravy. Liberalizace trhu v osobní železniční přepravě je jednou z programových priorit vlády.
Kvůli existující smlouvě s Českými drahami, která jim garantuje provozování regionální osobní dopravy do roku 2019, bude harmonogram rozdělen do dvou částí, do doby ukončení platnosti této smlouvy a po jejím doběhnutí. Podle ministerstva dopravy tato smlouva umožňuje ministerstvu postupně otevřít 75 procent objednávaného rozsahu v dálkové dopravě.
Překážkou k uskutečnění spravedlivého konkurenčního podnikatelského prostředí v železniční osobní přepravě je podle železničních odborářů povinnost Českých drah financovat údržbu zhruba 9 000 železničních budov. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši jsou mnohé z těchto budov zbytné a jejich údržba staví majoritního dopravce do nevýhodného postavení. Návrh řešení pro financování tohoto majetku se do 30. října zavázalo připravit ministerstvo dopravy.
V nejbližší době hodlají na trh dálkové a nadregionální železniční přepravy osob vstoupit dva soukromí dopravci. Nejpozději v prosinci letošního roku plánuje na trati Praha – Ostrava spustit dálkové vlaky společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury, od prosince 2012 chce na stejnou trasu vyjet společnost Rapid Express podnikatele Leoše Novotného.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.