Liberečtí zastupitelé schválili silnici R35 Českým rájem
Rubrika: 2010
Navzdory sedmi letům protestů obcí a ekologických organizací dnes zastupitelé Libereckého kraje schválili kontroverzní severní koridor pro silnici R35, která tak v budoucnu rozdělí Český ráj na dvě části. Krajské vedení v obavě z protestů omezilo vstup do budovy krajského úřadu, na jednání se tak dostalo jen kolem 60 lidí, dvě třetiny z nich pak vystoupily v diskuzi. Většina se snažila zastupitele přesvědčit, aby pro variantu nehlasovali. Neuspěli. Záměr prošel především díky podpoře zastupitelů z ČSSD.
Schválený návrh je jen doporučením ministerstvu dopravy, kudy koridor pro silnici vést. "Jsme přesvědčeni o tom, že severní varianta silnice R35 je špatná, už sedm let požadujeme kvalitní vyhodnocení všech známých variant, výsledkem je studie obsahující řadu chyb," řekla ČTK Markéta Kovaříková z koalice občanských sdružení S.O.S. Český Ráj. Chyby jsou podle ní v počtech mostů i délce tunelů, ani odhadované náklady tak zřejmě nebudou správné. Upozornila, že dálnice Českým rájem rezervaci nenávratně poškodí, znehodnotí oblíbenou turistickou lokalitu a bude znamenat vyškrtnutí Geoparku Český ráj z unikátního seznamu UNESCO.
Rozdělení Českého ráje silnicí odmítá i správa chráněné oblasti. Za špatný považují projekt zelení. Předseda strany Ondřej Liška dnes v Liberci upozornil na negativní dopady, jaké bude mít severní varianta zejména na obyvatele Turnova. "Budou o to větší, že projekt počítá s výrazným nárůstem dopravy až na 25.000 automobilů denně," zdůraznil Liška. Za přijatelnou považuje jen variantu jižní, která je jakýmsi jižním obchvatem Českého ráje. Ta ale nevede Libereckým krajem, ale sousedním krajem Středočeským.
Liškova stranická kolegyně Martina Pokorná, která už léta stojí v čele odporu proti dálnici vedoucí chráněnou oblastí, označila dnes snahu ČSSD prosadit severní variantu za podvod na voličích. Před volbami totiž ČSSD i komunisté jasně deklarovali, že varianta, která rozdělí Český ráj, je pro ně nepřijatelná a dnes pro ni hlasovali. Na závěr svého vystoupení předala hejtmanovi petici proti silnici s 15.000 podpisy, které se za více než sedm let protestů proti jejímu vedení Českým rájem podařilo nasbírat.
Čtyřproudá silnice R35 z Turnova na Jičín by měla zlepšit a zrychlit spojení do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického kraje a odvést dopravu mimo obce. Už několik let patří k prioritám kraje, problémem ale bylo její trasování. V úvahu přicházely tři varianty: Severní varianta, která zvítězila, kopíruje z velké části současnou silnici. Její výstavba přijde na téměř 20 miliard, od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení. Silnice vede chráněným územím Českého ráje, které rozděluje.
Ochránci přírody proto preferovali jižní variantu, která by stála 15 miliard korun. Pro ekology je nejpřijatelnější a je také nejlevnější. Podle vedení Libereckého kraje ale dopravu v kraji neřeší, protože vede sousedními středními Čechami. Připravena byla ještě takzvaná superseverní varianta, která měla napojit Semilsko, a mohla by tak region zatraktivnit pro investory a zajistit nová pracovní místa. Její výstavba by ale podle odhadů stála bezmála 37 miliard korun. Navíc se proti ní postavily Semily a další obce.
Porovnání jednotlivých variant: | |||
základní parametry silnice | Koridor 1 severní | Koridor 2 jižní | Koridor 3 superseverní |
celkové náklady v mld.Kč | 19,676 | 14,567 | 36,874 |
celková délka trasy Úlibice - Rádelský Mlýn | 45,34 | 64,53 | 44,37 |
z to délka nové trasy v km | 34,4 | 41,33 | 44,37 |
celková výška stoupání v m | 285,8 | 306,5 | 428,7 |
délka tunelů v km | 4,39 | 0,85 | 8,91 |
délka mostů v km | 3,24 | 2,89 | 6,80 |
spotřeba času pro jízdu osobní auto/nákladní auto v minutách | 24,6/34,0 | 33,2/47,7 | 26,3/36,4 |
zdroj: Liberecký kraj
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.