KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Královopolské tunely se už razí

Královopolské tunely se už razí

Publikováno: 5.2.2008, Aktualizováno: 30.11.2008 10:09
Rubrika: Aktuality, Tunely

Dnes byla za přítomnosti primátora města Brna Romana Onderky a generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Alfreda Brunclíka, zástupců investora, projektantů i dodavatelů slavnostně zahájena ražba Královopolských tunelů, které jsou součásti brněnského velkého městského okruhu (VMO). Projekt s oficiálním názvem „Silnice I/42, VMO, Dobrovského B“ po svém dokončení podstatně sníží hustotu dopravy ve vnitřním Brně a zkvalitní komfort cestování. „Tunely Dobrovského svým vlivem na tranzitní dopravu široce přesahují regionální význam. Těším mne, že také statutární město Brno má na jejich výstavbě svůj podíl, “ řekl dnes Roman Onderka.

Stavba se dotýká rozsáhlého území městských částí Žabovřesky a Královo Pole. Rozhodující část tvoří dva paralelní dvoupruhové tunely dlouhé cca 1,25 km, v projektu jsou označeny jako tunely Dobrovského I a II, ale často jsou nazývány Královopolské tunely.

Královopolský tunel I je dlouhý 1.237 metrů a je projektován v trase pod dnešní ulicí Dobrovského. Na 1.019 metrů ražené části tunelu navazují hloubené části budované v zapažených jamách, dlouhé 168 m v Žabovřeskách a 50 m v Králově Poli. Královopolský tunel II měří celkem 1.258 metrů a povede paralelně s prvním tunelem v odsunutí jižně o cca 70 m. Ražená část měří 1.060 m a hloubené části 149 m v Žabovřeskách a 49 m v Králově Poli.

„Ražba tunelových trub bude probíhat v extrémně obtížných geologických poměrech s velmi nízkým nadložím a hustou městskou zástavbou nad tunely,“ řekl dnes Ing. Alfred Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR. Plocha výrubu každé tunelové trouby je cca 130 m2. Nadloží tunelu se pohybuje v rozmezí od pouhých 6 m u provizorních portálů po maximální hodnotu 21 m. Celá délka ražby tunelů bude probíhat v plastických neogenních jílech. „Pro zajištění bezpečnosti při ražbě v podzemí, i pro minimalizaci účinků na povrchovou zástavbu v poklesové kotlině byla navržena mimořádná opatření“ řekl dnes Michal Štefl, generální ředitel OHL ŽS. Čelba je členěna na šest malých dílčích výrubů (tzv. jádrová metoda výrubu). Primární ostění tunelů tvoří tuhá montovaná výztuž a stříkaný beton. Poprvé v České republice budou při výstavbě tunelů použity ocelové výztužné prvky speciálně vyvinuté pro tuto stavbu. Průběžně s ražbou tunelů budou také vybudovány clonící stěny z pilířů tryskové injektáže podél velké části tunelů.

U vybraných objektů na povrchu bude použita tzv. kompenzační injektáž, tedy řízené zvedání objektů současně s probíhajícími poklesy od ražby. Před ražbou bylo staticky zajištěno více než 100 objektů na povrchu. Po dobu ražby bude probíhat trvalý dohled nad stavem objektů a inženýrských sítí na povrchu včetně pohotovosti sanačních firem a rozsáhlá měření na povrchu i v podzemí monitorující vliv stavby s okamžitým předáváním informací o varovných stavech odpovědným osobám. Stavbaři předpokládají, že měsíčně vyrazí asi 50 m v každé tunelové troubě. Oba tunely by tedy měly být proraženy za necelé dva roky. Zhruba další rok bude trvat stavební dokončení tunelů a montáž technologie.

Na špičkové evropské úrovni je navrženo budoucí bezpečnostní vybavení tunelů. Bude v nich vysoce nadstandardní automaticky řízený systém odvětrání s odsáváním znečištěného vzduchu. V případě požáru bude možné odsávat z kteréhokoliv místa požáru až 250 m3 vzduchu za vteřinu, a to se 100% zálohou (instalovaný výkon je 500 m3 za vteřinu). Proudové ventilátory u obou portálů budou moci regulovat rychlost proudění vzduchu v tunelech a eliminovat tak únik znečištěného vzduchu ven z portálů. Plně automaticky řízené bude osvětlení tunelů, a to včetně nouzových režimů s možností přizpůsobit se konkrétním podmínkám v tunelu a jeho nejbližším okolí. Na okamžité podmínky, jak na VMO, tak i v celém Brně, bude reagovat proměnné dopravní značení. Nouzově bude umožněn obousměrný provoz v každé tunelové rouře, a to v případě oprav a odstávek jedné tunelové roury. Inženýrskou činnost a technický dozor zajišťují Brněnské komunikace.

Dokumentaci zpracovalo Inženýrské sdružení VMO Dobrovského, Amberg Engineering Brno, PK Ossendorf, Dosing - Dopravoprojekt Brno group, spol a Eltodo Dopravní systémy. Autory architektonického řešení a vizualizací jsou: Archika, Jindřich Kaněk, Wave Studio, Vojtěch Koudelka a Zdeněk Stránský. Generálním zhotovitelem je „Sdružení VMO Dobrovského B“, jehož členy jsou OHL ŽS, (vedoucí účastník sdružení), Metrostav a Subterra.

Hlavním investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Financování stavby je zajištěno ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rámci sdružených prostředků přispívá na výstavbu také statutární město Brno. Celková cena přesahuje 6,5 miliardy Kč včetně DPH. Zprůjezdnění silnice č. I/42 VMO je plánováno na rok 2011 a kompletní dokončení díla na květen roku 2014.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (123x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (88x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (60x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice