Kraje opět vyzvaly vládu, aby dodržela memorandum o železnicích
Rubrika: 2011
Hejtmani a zástupci krajů dnes opět vyzvali vládu premiéra Petra Nečase (ODS), aby dodržela memorandum o zajištění financí pro regionální železniční dopravu, které s kraji uzavřela předchozí vláda Jana Fischera. ČTK to dnes sdělil mluvčí ČSSD Martin Ayrer. Memorandum krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy korun. Tuto částku chce ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ročně snížit o 600 milionů Kč. Asociace krajů ČR už dříve pohrozila, že se kvůli memorandu obrátí na soud.
Podle předsedy Asociace krajů ČR a hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška (ČSSD) je pro kraje naprosto nepřijatelné, aby memorandum, které s hejtmany podepsal premiér minulé vlády, současná vláda prohlásila za neplatné. "Čemu jinému by lidé v této zemi měli věřit, když ne dokumentům, za jejichž platnost se podpisem zaručí samotný premiér?" uvedl Hašek na dnešní videokonferenci zástupců krajů, na které se řešil další postup v záležitosti financování regionální železniční dopravy.
Hejtmani a zástupci krajů na dnešním jednání také připomněli, že v případě memoranda se nejedná pouze o právně vymahatelný dokument podepsaný samotným premiérem, ale také o dohodu připravovanou na základě profesionálních analýz a doporučení mnoha odborníků na regionální železniční dopravu.
Podle Haška a hejtmana Plzeňského kraje a zároveň stínového ministra dopravy za ČSSD Milana Chovance problémy kolem memoranda ovlivní i tvorbu jízdních řádů pro železniční dopravu. Vzhledem k tomu, že ministerstvo dopravy stále neví, kolik peněz dostane, a kolik rychlíků má tedy u Českých drah objednat, se může stát, že Správa železniční dopravní cesty nestihne vytisknout včas nové jízdní řády, které mají platit od poloviny prosince. "Vlaky tak možná pojedou, ale cestující nebudou vědět kdy," upozornil Chovanec.
Kalousek před týdnem oznámil, že souhlasí s kompromisním návrhem financování regionální dopravy, které navrhl ministr dopravy Pavel Dobeš. Namísto 600 milionů korun by tak dalo ministerstvo 300 milionů korun, 150 milionů korun by měly dát kraje a stejnou částku ušetřit České dráhy. Krajům ani ČD se však návrh nezamlouval.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.