KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Kraje by příští rok měly zaplatit více za použití kolejí

Kraje by příští rok měly zaplatit více za použití kolejí

Publikováno: 31.10.2011, Aktualizováno: 4.11.2011 10:32
Rubrika: 2011

Kraje by od příštího roku měly za použití železnic platit o 100 milionů korun více. Ministerstvo dopravy navrhlo od 1. července zrušit slevu, kterou jim Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poskytuje. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Kraje by tak zvýšily svůj příspěvek na financování regionální dopravy. Nyní mají kraje podle ministerstva ve slevách výhodu, která ostatní objednavatele diskriminuje. Ministerstvo zároveň chce od příštího roku sjednotit slevu za použití kolejí pro nákladní dopravce.

„Kraje za zajištění regionální železniční dopravy ročně utratí zhruba osm miliard korun,“ řekl ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Tyto prostředky jdou jednak z rozpočtů jednotlivých krajů, část peněz je ze státního rozpočtu, z takzvaného dofinancování regionální dopravy. Dofinancování v roční výši 2,6 miliardy korun s kraji dohodla vláda premiéra Jana Fischera. Právní závaznost této dohody ovšem zpochybňují ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas. Kalousek pro příští rok navrhoval prostředky krajům snížit o 300 milionů korun.

Dobeš nyní navrhuje, aby se na doplacení chybějící částky podílelo ministerstvo, České dráhy, SŽDC a prostřednictvím zrušené slevy také kraje. Ministerstvo by poskytlo na financování ztráty z dopravy 70 milionů korun, 80 milionů uberou z tržeb České dráhy a 200 milionů korun dodá SŽDC, v jejímž rozpočtu ale bude navíc 100 milionů korun ze zrušené slevy pro kraje.
„Současná situace, kdy jsou kraje jako objednavatelé železniční dopravy proti ostatním zvýhodněny, je pro ostatní objednatele diskriminační,“ uvedl Dobeš. Od 1. července by už nemělo záležet na tom, kdo dopravu na železnici objednává, ale pouze na druhu objednané tratě. „Nyní SŽDC krajům ročně poskytuje slevu kolem 200 milionů korun, zrušení slev od července tak pro SŽDC bude znamenat nárůst tržeb ve výši 100 milionů korun,“ dodal.

„Změny v tarifech za použití železnice jsou v kompetenci SŽDC a ministerstva dopravy,“ uvedl Dobeš. Úpravu ale konzultoval s představiteli Asociace krajů ČR, kteří se k ní v nejbližší době mají vyjádřit.

Kromě zrušení slev pro kraje v regionální osobní dopravě navrhuje ministerstvo dopravy sjednotit slevy za použití železnice pro nákladní dopravu. U jednotlivých vozových zásilek by se od 1. července měla sleva zvýšit ze současných 15 procent na 35 procent, u kombinované dopravy by naopak na 35 procent o pět procentních bodů klesla. Celkový poplatek by zároveň měl podle návrhu vzrůst o inflaci ve výši 2,3 procenta.

Úřad navrhl dále zdražení pro dopravce používající dieselové lokomotivy na elektrifikovaných tratích. Zvýšit by se tak měl koeficient, který toto zohledňuje, ze současných 1,075 na 1,25. „Současná míra zvýšení poplatku za používání dieselových lokomotiv dopravce nemotivuje k využívání investic státu do elektrifikace tratí,“zdůvodnil zvýšení koeficientu Dobeš. Dodal, že ministerstvo tímto krokem chce podpořit používání ekologicky šetrnějších lokomotiv.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice