Kraj asi podá kvůli sporům o vedení silnice R43 ústavní stížnost
Rubrika: 2010
Jihomoravský kraj možná podá kvůli chystané silnici R43 z Brna na Svitavy ústavní stížnost. Chce v ní napadnout rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z tohoto týdne. Soud zrušil část územního plánu Brna, která obsahovala spornou trasu rychlostní silnice R43 přes městskou část Bystrc. Kraj nesouhlasí s údajným retroaktivním uplatňováním zákona, vyplynulo z dnešního vyjádření hejtmanovy náměstkyně Anny Procházkové (ODS).
"Je s podivem, že zákon, který platí od 1. ledna 2007, čili nový stavební zákon, je retroaktivně uplatňován na územní plán města Brna, který byl odsouhlasen v roce 1994," uvedla náměstkyně. Soud však argumentoval tím, že územní plán zastupitelé od roku 1994 mnohokrát novelizovali. Díky novelám se plán podle mluvčího soudu Františka Emmerta stal takzvaným opatřením obecné povahy, a soud jej tak mohl přezkoumat.
Bystrcká trasa silnice R43 je dlouhodobě terčem kritiky některých ekologů a obyvatel lidnaté sídlištní čtvrti. Přejí si, aby silnice zcela obešla Brno a na jeho jihozápadním okraji se napojila na dálnici D1. Stala by se tak skutečným obchvatem města. Podle odpůrců tohoto řešení by však pak silnice sice nikomu nevadila, ale málokdo by po ní jezdil, protože pro příjezd do Brna by byla nevýhodná.
Emmert zdůraznil, že se rozhodnutí týká výlučně trasy R43 a souvisejících staveb. Problém podle rozhodnutí spočíval v tom, že město v roce 1994 do plánu zaneslo trasu R43 přes Bystrc, aniž k tomu mělo oprávnění. V tehdejší nadřazené dokumentaci totiž rychlostní silnice chyběla.
Podle primátorova náměstka Martina Andera (SZ) není rozhodnutí žádnou tragédií, podle je teď míč na straně Jihomoravského kraje, který připravuje nový krajský územní plán. Teprve, až ho kraj schválí, může prý totéž s chystaným novým územním plánem učinit Brno. Na radnici se nyní dokument připravuje ve více variantách, a to jak se silnicí R43 na katastru Brna, tak bez ní.
Podle Procházkové však Brno takovým postupem jedině ztrácí čas, přípravu obou dokumentů by podle ní bylo nejlepší časově provázat.
Spor o silnici R43 má i svou politickou rovinu. Zatímco občanští demokraté prosazují dlouhodobě vedení silnice přes Bystrc, zelení jsou pro variantu obchvatu Brna. Spory oddalují stavbu samotnou, což těžce nesou zejména obyvatelé Blanenska. Do Brna dnes mají špatné spojení po přetížené silnici 43, kde se často stávají smrtelné dopravní nehody. Kvůli provozu s hustotou jako na dálnici navíc silnice škodí životu v několika obcích, jejichž středem prochází.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.