Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů vyvrcholila přijetím Luhačovické výzvy
Rubrika: 2011
Mezinárodní dopravní konference vyvrcholila přijetím „Luhačovické výzvy“, která poukazuje na nedostatečné dopravní napojení střední Moravy.
Na nedostatečně kvalitní propojení regionu střední Moravy se sousedními regiony a Slovenskem a nestabilitu současného financování dopravní infrastruktury v ČR jasně upozorňují závěry mezinárodní dopravní konference formulované do „Luhačovické výzvy“, která byla pojmenována po místě konání.
„Zmíněné nedostatky se negativně projevují v indexu konkurenceschopnosti regionu, což má nepříznivé dopady na rozvoj této části Moravy. Z průběhu konference mohu shrnout jednoznačný závěr, že výstavba dopravní infrastruktury na Moravě a kvalitní napojení regionu na sousední oblasti, včetně propojení se Slovenskem je stimulujícím ekonomickým prvkem. Proto konference také formulovala základní možnosti řešení této nepříznivé situace,“ uvedl předseda pořádajícího sdružení a statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš.
Účastníci mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ se jednoznačně shodli na tom, že Střední Morava nemá dostatečně kvalitní vnitrostátní dopravní propojení se sousedními kraji v ose východ - západ a v ose sever – jih a rovněž tak v mezinárodním kontextu se sousedními regiony Slovenska, a nemá dobudovanou nadřazenou dopravní infrastrukturu navazující na mezinárodní dopravní propojení evropských sítí „TEN T“, sever-jih – tzv. Baltsko-Jaderský dopravní koridor.
Vyslovili také výhrady k tomu, že současné nastavení financování projektů dopravní infrastruktury s využitím národních, ale i evropských zdrojů je nestabilní, a vyvíjí se v každém fiskálním období nahodile. Tento stav je podle konference nadále neudržitelný, jelikož neřeší dostatečně pružně a předvídatelně problematiku kvality dopravní infrastruktury Střední Moravy, což má negativní důsledky projevující se především ve zpomalení hospodářského rozvoje oblasti a snížení konkurenceschopnosti celého regionu.
Účastníci mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ doporučují Ministerstvu dopravy České republiky realizovat následující systémová opatření:
- Navrhnout Vládě ČR kroky vycházející z Národního plánu reforem, které budou směřovat k dlouhodobé stabilitě rozpočtových rámců SFDI v úrovni cca 2,5 % HDP ročně.
- Připravit realizaci pilotního projektu „PPP“ jako alternativní formu financování prioritních projektů dopravní infrastruktury v ČR.
- Navrhnout soubor legislativních opatření, kterými by došlo ke změně (zmírnění) technických požadavků na výstavbu silnic a dálnic, čímž by mohlo dojít k významnému snížení nákladů při budování dopravní infrastruktury v ČR.
- Přijmout účinná opatření, na základě kterých dojde k faktickému vyčerpání všech finančních prostředků v rámci OPD 2007+ a současně bude kontinuálně zabezpečena příprava projektů pro příští plánovací období EU 2014+.
- Prosazovat zařazení rychlostní silnice R 49 mezinárodních tahů do prioritní sítě „TEN T“.
Především vystoupení renomovaného ekonoma Petra Zahradníka, člena NERV, poukázalo na výrazně nepříznivý dopad současného omezení investic do dopravní infrastruktury na hospodářský rozvoj regionu a zaměstnanost, a naopak mimořádně pozitivní vliv tohoto druhu veřejných investic, pokud se podaří současný trend zastavit.
„A právě na otázku, jak efektivně investovat, odpovídá studie nazvaná „GEPARDI M“ pojatá jako strategický dokument zpracovaný společností Mott MacDonald, která v návaznosti na předchozí hrozby svou analýzou vyhodnocuje společensky nejefektivnější a pro region nejpřínosnější projekty, o jejichž realizaci je třeba usilovat“, pokračuje Libor Lukáš.
Konference, jejímž pořadatelem je „Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“, se uskutečnila pod záštitou ministrů dopravy České a Slovenské republiky a hejtmanů Olomouckého, Jihomoravského a Zlínského kraje z české strany hranice a Trenčianského a Žilinského kraje ze slovenské strany hranice. Právě vystoupení hejtmanů a zástupců slovenské strany dokumentovala silnou potřebu dobudovat základní mezinárodní síť dopravní infrastruktury v tomto příhraničním regionu.
Ve vystoupeních zástupců SFDI a ŘSD ČR bylo poukazováno na přetrvávající nedostatek finančních prostředků určených k financování výstavby dopravní infrastruktury, který se promítá do návrhu státního rozpočtu na rok 2012, ale i let dalších.
Odborná diskuse rovněž poukázala na strnulost názorů týkající se alternativních forem financování výstavby dopravní infrastruktury v ČR metodou „PPP“, která je v Evropě využívaná.
„Mohu konstatovat, že průběh konference potvrzuje skutečnost, že zvolené téma – dopravní infrastruktura jako nutná podmínka dynamického rozvoje regionu, je tématem nejen velmi důležitým, ale i tématem, které hodně předurčuje naší budoucnosti. Jsem přesvědčen, že mezinárodní konference naplnila očekávání organizátorů a potvrdila priority diskutovaného dopravního konceptu, který je pro konkurenceschopnost Střední Moravy mimořádně důležitý,“ uzavřel Libor Lukáš.