Komplexní řešení nosných systémů pro infrastrukturu
Publikováno: 9.1.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 21:54
Rubrika: Tunely
Rubrika: Tunely
Mezi technicky nejnáročnější typy staveb v dopravní infrastruktuře se řadí dálniční tunely, ve kterých se kladou největší nároky na bezpečnost a spolehlivost provozu. K zajištění bezpečnosti provozu jsou tunely vybaveny řadou technických zařízení v souladu s TP 98 (Technologické vybavení tunelů pozemních komunikací).
Jeden z hlavních důrazů je kladen na bezpečnost při požáru, kdy je nutné po určitou dobu zajistit dodávku elektrické energie (např. pro odvětrávání tunelu). Proto musí vybrané instalované zařízení splňovat požadavky na požární bezpečnost, požární odolnost, která je prověřena u typových výrobků i atypických konstrukcí tzv. spalnou zkouškou.
Kabelové nosné systémy
V dálničních a silničních tunelech se používají kabelové nosné systémy pro zavěšení svítidel a vedení silových a datových kabelů. Silové kabely slouží k napájení svítidel, ventilátorů a dalších silnoproudých zařízení tunelu. Kabely pro slaboproud (datové kabely) přenášejí informace z kamerových systémů, měření a regulace, čidel požární signalizace a z rozhlasových
systémů a dalších do řídicího systému dopravy a technologie tunelu.
Nejběžnější způsob realizace kabelové trasy jsou „dva žlaby vedle sebe“, jeden pro silové, druhý pro datové kabely, které jsou zavěšeny v ose tunelu. Tyto systémy musejí splňovat nejnáročnější požadavky na korozní odolnost, požární bezpečnost staveb a vzhledem k mnohakilometrovým délkám též vysokou efektivitu montáže.
Požární bezpečnost
Pod pojmem požární bezpečnost konstrukce se rozumí, že v případě požáru po definovanou dobu zůstanou zachovány její mechanické vlastnosti tak, že konstrukce nevyvolají poškození kabelů zásobujících elektrickou energií požárně-bezpečnostní zařízení tunelu. Aby byla požární bezpečnost zaručena, musí mít konstrukce kabelových nosných systémů certifikát protipožární odolnosti.
Na základě těchto požadavků byla provedena spalná zkouška ve zkušební laboratoři Pavus. Vzorek reprezentoval kombinaci konstrukcí kabelových žlabů Wibe společnosti Schneider Electric z dokumentace tunelů Panenská a Valík včetně postižení jejich šikmého upevnění. Po celou dobu zkoušky zůstaly žlaby i závěsy tvarově neporušené, což splnilo podmínky a kritéria pro vydání kladného stanoviska k požární odolnosti zkoušené konstrukce.
Pohled na obe kabelove trasy v tubusu
Atypické řešení
Kabelové nosné konstrukce v tunelu Valík jsou řešeny atypickým způsobem. V tomto případě se totiž jedná o nezvykle široký tunel (11,5 m) se dvěma jízdními pruhy a jedním pruhem odstavným a velkou světlou výškou tubusu (8,2 m). Vzhledem k doporučení CIE 2004, světelné studii, průjezdnému profilu a délce byla zvolena varianta se dvěma kabelovými trasami, které jsou zavěšené nad středy jízdních pruhů. Svítidla průjezdního osvětlení jsou včleněna mezi svítidla akomodační, čímž došlo k úspoře kabelových konstrukcí pro průjezdní osvětlení, které je obvykle umísťováno v ose tunelu.
Efektivní montáž
Aby se ušetřilo maximum materiálu na „prořezech“ a zkrátily se montážní časy, byly všechny svislé díly závěsů, žlabů předem změřeny z výkresů a na stavbu dodány vyrobené na míru s montážním návodem (pro zrychlení a usnadnění montáže).
Vzhledem k vysokým nárokům na bezpečnost a spolehlivost provozu se klade velký důraz na zajištění spolehlivého napájení elektrickou energií. Splnění náročných kritérií na zařízení pro rozvod a distribuci elektrické
energie společně s vysokou úrovní technické podpory při návrhu a realizaci je zásadní předpoklad pro dodavatele, respektive výrobce.
Vyjádření zákazníka: „Při realizaci náročných staveb jako jsou tunely Panenská, Libouchec a Valík klademe zvláštní důraz na výběr dodavatelů zařízení a technologií, které jsou klíčové pro jejich provoz. Výběr společnosti Schneider Electric, jako dodavatele veškerých kabelových nosných systémů, se nám potvrdil jako správná volba, a to díky nejvýhodnějšímu poměru kvality, technické podpory a ceny,“ Tomáš Ježek, vedoucí realizace TZB, divize 9 Metrostav.
Kabelové nosné systémy
V dálničních a silničních tunelech se používají kabelové nosné systémy pro zavěšení svítidel a vedení silových a datových kabelů. Silové kabely slouží k napájení svítidel, ventilátorů a dalších silnoproudých zařízení tunelu. Kabely pro slaboproud (datové kabely) přenášejí informace z kamerových systémů, měření a regulace, čidel požární signalizace a z rozhlasových
systémů a dalších do řídicího systému dopravy a technologie tunelu.
Nejběžnější způsob realizace kabelové trasy jsou „dva žlaby vedle sebe“, jeden pro silové, druhý pro datové kabely, které jsou zavěšeny v ose tunelu. Tyto systémy musejí splňovat nejnáročnější požadavky na korozní odolnost, požární bezpečnost staveb a vzhledem k mnohakilometrovým délkám též vysokou efektivitu montáže.
Požární bezpečnost
Pod pojmem požární bezpečnost konstrukce se rozumí, že v případě požáru po definovanou dobu zůstanou zachovány její mechanické vlastnosti tak, že konstrukce nevyvolají poškození kabelů zásobujících elektrickou energií požárně-bezpečnostní zařízení tunelu. Aby byla požární bezpečnost zaručena, musí mít konstrukce kabelových nosných systémů certifikát protipožární odolnosti.
Na základě těchto požadavků byla provedena spalná zkouška ve zkušební laboratoři Pavus. Vzorek reprezentoval kombinaci konstrukcí kabelových žlabů Wibe společnosti Schneider Electric z dokumentace tunelů Panenská a Valík včetně postižení jejich šikmého upevnění. Po celou dobu zkoušky zůstaly žlaby i závěsy tvarově neporušené, což splnilo podmínky a kritéria pro vydání kladného stanoviska k požární odolnosti zkoušené konstrukce.
Pohled na obe kabelove trasy v tubusu
Kabelové nosné konstrukce v tunelu Valík jsou řešeny atypickým způsobem. V tomto případě se totiž jedná o nezvykle široký tunel (11,5 m) se dvěma jízdními pruhy a jedním pruhem odstavným a velkou světlou výškou tubusu (8,2 m). Vzhledem k doporučení CIE 2004, světelné studii, průjezdnému profilu a délce byla zvolena varianta se dvěma kabelovými trasami, které jsou zavěšené nad středy jízdních pruhů. Svítidla průjezdního osvětlení jsou včleněna mezi svítidla akomodační, čímž došlo k úspoře kabelových konstrukcí pro průjezdní osvětlení, které je obvykle umísťováno v ose tunelu.
Efektivní montáž
Aby se ušetřilo maximum materiálu na „prořezech“ a zkrátily se montážní časy, byly všechny svislé díly závěsů, žlabů předem změřeny z výkresů a na stavbu dodány vyrobené na míru s montážním návodem (pro zrychlení a usnadnění montáže).
Vzhledem k vysokým nárokům na bezpečnost a spolehlivost provozu se klade velký důraz na zajištění spolehlivého napájení elektrickou energií. Splnění náročných kritérií na zařízení pro rozvod a distribuci elektrické
energie společně s vysokou úrovní technické podpory při návrhu a realizaci je zásadní předpoklad pro dodavatele, respektive výrobce.
Vyjádření zákazníka: „Při realizaci náročných staveb jako jsou tunely Panenská, Libouchec a Valík klademe zvláštní důraz na výběr dodavatelů zařízení a technologií, které jsou klíčové pro jejich provoz. Výběr společnosti Schneider Electric, jako dodavatele veškerých kabelových nosných systémů, se nám potvrdil jako správná volba, a to díky nejvýhodnějšímu poměru kvality, technické podpory a ceny,“ Tomáš Ježek, vedoucí realizace TZB, divize 9 Metrostav.