KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Kauza Studénka zůstává na Novojičínsku, soud začne do května

Kauza Studénka zůstává na Novojičínsku, soud začne do května

Publikováno: 11.2.2011, Aktualizováno: 18.2.2011 12:36
Rubrika: 2011

Případ železničního neštěstí ve Studénce, které si v srpnu 2008 vyžádalo osm lidských životů a desítky dalších cestujících utrpělo zranění, se bude soudit na Novojičínsku. Rozhodl to Vrchní soud v Olomouci, který posuzoval místní příslušnost. Soudce hlavní líčení nařídí nejpozději v květnu. ČTK to potvrdil předseda senátu Jiří Hanzelka.

"Spis a rozhodnutí vrchního soudu jsme obdrželi v úterý," řekl předseda senátu. Dodal, že v nejbližší době by už měl soudce, který má případ přidělen, určit termín hlavního líčení. "Kolega hovořil o květnu. Osobně bych byl rád, kdyby to bylo ještě o něco dříve. Předpokládám, že by to mohl být duben," doplnil Hanzelka.

Vrchní soud v Olomouci se určením místní příslušnosti zabýval od poloviny loňského prosince. Požádal ho o to přímo novojičínský soudce Jaromír Pšenica. Společně se senátem dospěl k názoru, že některým z desítky obžalovaných může hrozit jiná právní kvalifikace, než je uvedeno v obžalobě. "Tím by jim hrozily i přísnější tresty. Pak by případ ale náležel do kompetence Krajského soudu v Ostravě," vysvětlil soudce. Nadřízený soud ale rozhodl, že případ zůstane v Novém Jičíně.

Předseda soudu Hanzelka proto nyní musí vyřešit i problém, kde se hlavní líčení uskuteční, informoval dnes Český rozhlas. Novojičínská soudní budova podle něj disponuje jen malými jednacími místnostmi, které by nepojaly víc než stovku účastníků řízení. "V této věci je deset obviněných a každý má svého obhájce. Je zde také nejméně 95 zraněných, kteří mají postavení poškozených. Všem musíme umožnit účast u hlavního líčení. Bohužel jednací síní pro 100 lidí nedisponujeme," řekl Radiožurnálu Hanzelka.

Pro ČTK předseda soudu dodal, že o situaci už vědí dva roky. "Prostory hledáme, ale rozhodně ne zoufale," řekl. Pochopení prý našel v úterý u starosty Studénky, který mu nabídl prostory tamního Dělnického domu. "Bylo by symbolické, kdyby se případ soudil přímo ve Studénce," uvedl Hanzelka. Během příštího týdne si chce prostory prohlédnout. "Zjistíme, zda to bude vyhovovat našim požadavkům, aby byla zachována důstojnost hlavního líčení."

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek krátce poté narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění a celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Podle hlavního vyšetřovatele Jiřího Jíchy byla příčinou tragédie nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků, které jsou podle něj při stavbě mostů v Česku zcela neobvyklé. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Jícha řekl, že strojvedoucí neměl žádnou možnost nehodě zabránit.

Kvůli obecnému ohrožení, za což hrozí až desetiletý pobyt ve vězení, na lavici obžalovaných usedne deset pracovníků z řad dělníků i manažerů stavebních firem. "Jde o skupinu lidí jak z vedoucích funkcí, tak i řadové zaměstnance, kteří na stavbě pracovali," řekl už dříve ČTK Jícha. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (37x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (25x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice