Kapsch se chce zapojit do chystaného vážení kamionů za jízdy
Rubrika: 2011
Společnost Kapsch, která v Česku provozuje elektronický mýtný systém, by se ráda zapojila do chystaného vážení kamionů za jízdy. Na dnešním setkání s novináři to uvedl její generální ředitel Karel Feix. Firma by zjišťovala, zda projíždějící kamiony nejsou přetížené, pomocí čidel v mýtných branách. Podle sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia však vážení není nutné a navíc bude neefektivní.
Systém automatického vážení navrhlo ministerstvo dopravy. Spočívá v umístění stacionárních vah pod povrchem vozovky. Ty automaticky kontrolují, zda nejsou přetížená nákladní auta, která úsekem projíždějí. Váhy, umístěné zejména na hraničních přechodech, by prý dokázaly zabránit vjezdu přetížených kamionů do Česka.
Podle Feixe je dnes běžné, že někteří zahraniční dopravci na hranicích přeloží náklad z několika kamionů do jednoho, čímž ušetří poplatky za elektronické mýtné. Umožňuje jim to zejména benevolentní systém postihů a nízká úroveň kontroly. „Průjezd přetížených kamionů přitom zkracuje životnost komunikací o roky,“ dodal.
"Úvaha o tom, jestli vysokorychlostní vážení bude spravovat soukromá firma, nebo nějaká jiná, je zatím příliš předčasná," uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. Zatím se podle něj připravuje legislativní rámec, podle kterého bude vážení fungovat, a teprve poté se rozhodne ve výběrovém řízení o provozovateli. Účast společnosti Kapsch je podle mluvčího logická vzhledem k síti mýtných bran, dalším potenciálním provozovatelem je podřízená organizace ministerstva – Centrum služeb pro silniční dopravu.
Podle sdružení Česmad Bohemia je ale návrh na vážení kamionů za jízdy neefektivní a k úbytku přetížených kamionů na českých silnicích nepovede. „Přetížené kamiony se budou místům se stacionárními vahami vyhýbat, a pokud systém nějakého viníka odhalí, bude velmi obtížné z něj pokutu vymoci,“ tvrdí Česmad.
„Kromě toho ministerstvo dopravy a společnost Kapsch problém přetěžování kamionů zveličují,“ uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix. Na českých silnicích podle něj nejezdí až 30 procent přetížených kamionů, jak uvedlo ministerstvo dopravy, ale zhruba čtyři procenta. Odvolal se přitom na studii policejního týmu "Kamion", který kontroloval dopravce na Vysočině.
„Problémy s přetěžováním kamionů ze strany tuzemských dopravců se nevyskytují plošně, ale v různých lokalitách,“ vysvětlil Feix. To je spojené zejména s druhem přepravovaného zboří, protože nejčastěji kamiony přetěžují společnosti převážející stavební materiály jako dřevo a písek.
Společnost Kapsch v Česku spravuje elektronický mýtný systém od roku 2007. V současnosti se mýtné platí na více než 1 300 kilometrech komunikací. Vloni stát na mýtném vybral přes 6,5 miliardy korun, letos společnost Kapsch odhadla výši vybraného mýtného na 8,2 miliardy. Zhruba dvě miliardy z této sumy obdrží Kapsch a jeho subdodavatelé za provozování systému a splátky za výstavbu mýtných bran.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.