Investice do železnice překročí v příštích letech 30 miliard
Rubrika: Aktuality
Do výstavby železniční infrastruktury půjdou v nadcházejících letech rekordní částky; příští rok celková suma poprvé přesáhne 30 miliard korun. Na tiskové konferenci to řekla zástupkyně státní investorské organizace Správa železniční dopravní cesty Anna Kodysová. Nejvíce peněz spolknou nové železniční koridory.
Významnou měrou přispějí k budování českých kolejišť evropské fondy. Mezi roky 2007 a 2013 z nich v rámci operačního programu Doprava přiteče zhruba 70 miliard korun. Jak připomněla Kodysová, je to poprvé, co se evropský příspěvek rozdělí v podstatě rovným dílem mezi silnice a železnice. EU zaplatí zhruba 60 až 80 % nákladů na výstavbu koridorů.
O modernizaci čtyř hlavních železničních koridorů rozhodla vláda v 90. letech minulého století. První dvě tratě, z Děčína do Břeclavi a z Polska napříč Moravou, jsou již téměř hotovy. Zbývá pouze dodělat úpravy v některých železničních uzlech. Naopak výstavba třetího a čtvrtého koridoru je nyní v plném proudu a způsobuje nemalé problémy Českým drahám.
Jde o trasy z Prahy do Rakouska přes České Budějovice a z Plzně do Německa přes Cheb. Kvůli stavebním pracím zde cestující často čeká výluka a nepříjemné zdržení při přestupu na náhradní autobus. Čtyři základní koridory, z nichž tři jsou součástí celoevropské páteřní sítě, by měly být hotovy v roce 2016.
„Železnice bude konkurenceschopná pouze na dlouhých trasách,' upozornila Kodysová na hlavní důvody obnovy koridorů. Zmínila přitom plány Evropské komise, podle kterých by se měla v následujících letech přesunout na železnici zhruba polovina zboží putujícího dnes po silnicích.
Letos stát investuje do modernizace tratí 27 miliard korun. Na Moravě bude investováno 8,4 miliardy korun z celkové částky. V porovnání s loňským rokem je to na Moravě dvojnásobná částka. Podle náměstka Stavební správy Olomouc Oldřicha Daňhela patří mezi nejdůležitější letošní akce dokončení koridoru mezi Červenkou a Zábřehem. „Další velkou stavbou v hodnotě čtyř miliard korun, která probíhá od loňska, je úsek mezi Bystřicí nad Olší a slovenskými hranicemi, kde se přestavuje i tunel. Loni byla zahájena také přestavba železničního uzlu mezi Břeclaví a Brnem,' doplnil Daňhel. Pokračovat se bude také v elektrizaci tratí. S výlukami tak budou muset letos i příští rok počítat cestující například na trati Šatov - Znojmo či mezi Zábřehem a Šumperkem.
Kromě koridorů hodlá SŽDC investovat také do méně významných a regionálních tratí a vylepšit podmínky pro cestující. Jde například o úpravu nástupišť a zajištění bezbariérového přístupu k nim.
Zdroj: ČTK