Integrovaný systém dopravy jihu Moravy se stále rozšiřuje
Rubrika: 2011
Přepravní výkon Integrovaného dopravního systému (IDS) jihu Moravy, počet dopravců a dopravních linek začleněných do systému i sedm let po jeho vzniku stále stoupá. Vyplývá to ze zprávy o vývoji IDS z letošního roku od společnosti Kordis, kterou má ČTK k dispozici. Integrovaný systém, který začal fungovat v roce 2004, zajišťuje v regionu návaznost železničních spojů, regionálních autobusových linek a MHD v jednotlivých městech. Cestujícím kromě návaznosti spojů zajišťuje jednotné jízdné.
Přepravní výkon integrované dopravy loni na jižní Moravě mimo Brna dosáhl 662 milionů kilometrů – jde o číslo vyjadřující přepravu jednoho pasažéra na vzdálenost jednoho kilometru. O rok dříve to bylo 618 milionů takovýchto kilometrů. V roce 2004, kdy IDS vznikl, to bylo pouhých 118 milionů. V Brně loni využilo městských linek začleněných do integrovaného systému 385 milionů lidí, což je o 41 milionů víc než v roce 2004. Městských linek v jiných městech kraje využilo loni šest milionů lidí.
Proti roku 2004 se rovněž více než zdvojnásobil počet dopravců obsluhujících integrovaný systém regionu, a to z deseti na 23. Také se téměř ztrojnásobil celkový počet integrovaných autobusových a vlakových linek včetně spojů MHD – v roce 2004 jich bylo 117, letos už 327. Nově přibyly například linky na Znojemsku nebo linky MHD v Brně.
Jedním z kladných efektů dopravní integrace v Brně je podle zprávy to, že cestující místo některých přeplněných linek MHD využívají vlaky.
V průběhu fungování integrovaného systému se podle zprávy stále navyšují výnosy z jízdného. Za minulý rok to bylo 758 milionů korun, v roce 2009 674 milionů korun, v roce 2004 šlo o 116 milionů.
Integrace regionů do jednotného systému výpočtu jízdného podle zón začala v roce 2004, rok po zániku okresních úřadů, které do té doby dopravní obslužnost zajišťovaly. Jako první se do IDS začlenilo Brněnsko, Blanensko a část Tišnovska, kde žije zhruba polovina obyvatel kraje. Postupně se přidávaly méně osídlené regiony. V roce 2008 přibylo Hodonínsko a Břeclavsko, kde žije pětina obyvatel kraje, loni Znojemsko.
Integrovaný systém se netýká jen obcí a měst Jihomoravského kraje, ale zasahuje také do krajů okolních.
IDS umožňuje lidem na jižní Moravě cestovat na jednu jízdenku vlakem, autobusem i městskou hromadnou dopravou. Nabízí také zvýhodněné předplatní jízdenky.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.