Hejtmani se s vládou budou soudit kvůli dotacím pro železnici
Rubrika: 2011
Asociace krajů se v nejbližší době obrátí na soud kvůli sporu s vládou o právní závaznost memoranda týkajícího se dotací pro kraje na financování regionální železniční dopravy. Na tiskové konferenci po dnešním setkání vlády s hejtmany to řekl předseda Asociace krajů Michal Hašek. Podle vlády není dokument právně závazný a je tedy možné objem dotací snížit. Kraje s tím nesouhlasí.
Memorandum, které s kraji uzavřela předchozí vláda Jana Fischera, krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy. Tuto částku chce ministr financí Miroslav Kalousek ročně snížit o 600 milionů Kč.
"Není to dokument, který zavazuje vládu jinak, než v oblasti politické deklarace," řekl premiér Petr Nečas. Podle něj by memorandum v případě právní platnosti bylo "nebezpečným precedentem", podle kterého by mohla vláda bez projednání sněmovnou slibovat peníze libovolným zájmovým skupinám. "Krok našich předchůdců (Fischerovy vlády) považuji za chybný, ale nemá význam se teď přetlačovat v argumentaci, to nechť rozhodnou nezávislé soudy," uvedl premiér.
Hašek upozornil, že v případě snížení dotace o těchto 600 milionů korun bude ohrožena zhruba čtvrtina všech regionálních železničních spojů. Snížení objednávky, ke kterému budou v takovém případě muset kraje přistoupit, negativně postihne financování Českých drah a prostřednictvím snížení poplatků za použití tratí i Správu železniční dopravní cesty, řekl již dříve ministr dopravy Pavel Dobeš. Finanční dopady na tyto společnosti zpětně ovlivní státní rozpočet, protože v obou případech jde o firmy vlastněné státem.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského stojí ministerstvo v otázce platnosti memoranda na straně krajů. "Doufáme, že na soud nedojde a že se situace nějakým způsobem vyřeší," řekl Dobeš s tím, že případný soud chápe jako žalobu na celou vládu, nikoliv jako spor mezi resortem dopravy a hejtmany.
Dotace jsou používány na takzvanou prokazatelnou ztrátu z železniční dopravy. Cena jízdného totiž zaplatí jen část nákladů. Pokud by je mělo zcela pokrývat, byla by jeho výše neúnosně vysoká, uvedl Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah, ke kterým většina dotací na železniční dopravu směřuje. Ztrátu z regionální dopravy zpravidla dopravcům hradí kraje, dálkovou železniční dopravu spolufinancuje z rozpočtu ministerstvo dopravy. Na provoz rychlíkových spojů ročně vynakládá zhruba čtyři miliardy korun.
Otázka memoranda byla nejožehavějším tématem dnešního setkání. Kromě této problematiky hejtmani s ministry řešili otázky konkurenceschopnosti regionů, financování školství a další agendu.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.