KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Hejtman: Za podporu Temelína chceme dostavbu D3, koridoru

Hejtman: Za podporu Temelína chceme dostavbu D3, koridoru

Publikováno: 25.10.2011, Aktualizováno: 4.11.2011 09:46
Rubrika: 2011

Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) dnes na mimořádné tiskové konferenci vyzval vládu, aby vyčlenila peníze na dostavbu dálnice D3, IV. tranzitního železničního koridoru i rychlostní komunikace R3 z Českých Budějovic do Rakouska, jinak kraj nepodpoří dostavbu Jaderné elektrárny Temelín. Zimola tak reagoval na fakt, že tyto projekty vypadly z plánu prioritních dopravních staveb Evropské komise v letech 2014 a 2020. Podle ministerstva dopravy se výstavba komunikací nezastaví, bude ale potřeba hledat peníze v jiných programech EU.

"Jestliže stát měl dosud od Jihočeského kraje podporu z hlediska dostavby Temelína, tak jasně říkám, že se podpora může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým jasným závazkům. Ta míra trpělivosti v tento moment přetéká. Jihočeši, ale všichni, co k nám na jih Čech jezdí, jsou léta vládními sliby ubezpečováni, že dálnice D3 bude dostavěna. Čeho jsme se za těch 20 let dočkali? Dvaceti kilometrů dálnice a v příštím roce otevření pětadvacetikilometrového úseku směrem na Veselí nad Lužnicí, a my budeme nyní v roli prosebníků," uvedl hejtman.

Hejtman předpokládá, že o vypadnutí projektů z plánu rozvoje dopravních sítí EK vědí nejen místní politici, kteří v pondělí na záležitost upozornili, ale i premiér a ministr dopravy. Nechápe, proč se tímto problémem nezabývali a nevyjádřili se k němu. "Věděli o tom před dvěma, třemi týdny, kdy se vláda zaobírala dostavbou Temelína," poukázal Zimola.

Představitelé kraje byli podle něj ubezpečováni, že když Jihočeši ponesou na bedrech všechny problémy související s dostavbou Temelína, třeba veškerá správní řízení i mnohdy vyhrocené vztahy s Rakouskem, mohou za to cosi legitimně požadovat. "A to cosi znamená: dostavba dálnice D3, IV. železničního koridoru a rychlostní komunikace R3 směrem na rakouské hranice," podtrhl. V případě nesplnění slibů deklaroval třeba tvrdší postup kraje v povolovacím řízení dostavby. Vláda podle něj nemůže smést ze stolu sliby jen proto, že EK České republice nedá na projekty peníze. Musí peníze sehnat.

Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy euro, ale dálnice D3 v návrhu chybí, nepočítá ani s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Náklady na stavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště se odhadují na zhruba 50 miliard korun.

"Není pravda, že příští rok se nebude pokračovat ve výstavbě těchto komunikací," řekl ČTK Martin Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Na stavbu dálnice D3 příští rok ministerstvo uvolní zhruba tři miliardy korun, další asi tři miliardy půjdou na modernizaci IV. železničního koridoru.

Ke změnám ve financování v letech 2014 - 1020 dojde podle Illiaše kvůli změně páteřní sítě evropských komunikací TEN -T. Podle nové metodiky se mezi klíčové dopravní tepny mohou dostat pouze komunikace spojující metropole s více než milionem obyvatel a významné dopravní uzly. Plánovaná dálnice D3 a IV. železniční koridor z tohoto hlediska vypadly ze seznamu staveb financovaných z CEF (fond pro podporu výstavby tranzitních komunikací), uvedlo ministerstvo dopravy. Peníze pro tyto stavby bude potřeba nadále žádat z Fondu soudržnosti neboli kohezního fondu, nikoliv z fondu CEF.

Výstavbu dálnice D3 provází řada komplikací. Například letos v červnu Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že Ředitelství silnic a dálnic prý nemá účinná pravidla pro dosahování lepších cen při přípravě staveb i jejich realizaci. Průměrné náklady na pořízení představovaly 290 milionů korun za jeden kilometr.

Dlouho také nebylo jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách. Před několika dny D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví. Dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

Vlastník Temelína, energetický koncern ČEZ, nyní dokončil zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny a v nejbližších dnech ji má předat účastníkům tendru. Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025. Uchazeči by měli příští rok podat nabídky a v roce 2013 by mělo být rozhodnuto o vítězi. Mezi zájemce o dostavbu patří americký Westinghouse vlastněný japonskou společností Toshiba, francouzská Areva a česko-ruské konsorcium Škoda JS, Gidropress a Atomstrojexport.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice