Hasiči trénovali likvidaci havárie v dálničním tunelu
Rubrika: 2010
Scéna jak z katastrofického filmu se dnes naskytla hasičům a záchranářům v novém tunelu pražského okruhu mezi Komořanami a Cholupicemi. Čtyři osobní automobily zde narazily do převráceného kamionu s hořící prasklou pneumatikou. Takový byl scénář nehody, kterou měly za úkol zlikvidovat všechny složky Integrovaného záchranného systému (IZS) na dnešním cvičení.
Cvičení, které bylo zahájeno zavoláním na tísňovou linku hasičů 150, bylo zaměřeno na taktickou úroveň řízení na místě mimořádné události a operační úroveň řízení mezi operačními středisky cvičících složek, zdolávání požáru, záchranné a likvidační práce.
„Cílem cvičení bylo procvičit součinnost složek IZS. Na místě zasahovalo deset cisternových automobilových stříkaček, malý a velký chemický vůz, technický vůz i člun HZS, deset policejních automobilů, vrtulník letecké záchranné služby, pět posádek rychlé zdravotnické pomoci, dva týmy rychlé lékařské pomoci, jeden supervizní lékař a kamion pro likvidaci následků neštěstí a mimořádných událostí Golem,“ uvedla dnes v tiskové zprávě HZS hl. m. Prahy její tisková mluvčí por. Bc. Pavlína Adamcová.
V úvodní fázi cvičení museli hasiči zlikvidovat požár a zabránit dalšímu vznícení vozidel, po té záchranáři poskytli zraněným předlékařskou pomoc a byli vyproštěni ranění z havarovaných vozidel. Součástí likvidačních prací pak bylo například zabránění šíření ropných látek unikajících z havarovaných vozů. Celé cvičení trvalo dvě hodiny, od počátku vyhlášení mimořádné události až po likvidaci následků nehody a uvolnění tunelu pro dopravu.
Tunel Komořany, ve kterém se dnes cvičení IZS uskutečnilo, je součástí stavby 513 mezi Vestcem a Lahovicemi, která tvoří část jihozápadního segmentu vnějšího obchvatu Prahy. Jde o ražený dálniční tunel se dvěma směrově oddělenými tunelovými rourami o celkové délce 1937 metrů a převýšením 120 metrů. V klesajícím tunelu bude dvoupruhová vozovka, ve stoupajícím tunelu bude kvůli pomalu jedoucím kamionům o jeden pruh navíc. Nejvyšší povolená rychlost v celém úseku je navržena na 100 kilometrů za hodinu. „V případě nehody je možné použít únikové propojky mezi tunelovými rourami vždy po 200 metrech, přímo v tubusech jsou pak po 150 m umístěny SOS skříně s telefonem či hasicími přístroji,“ popsal Vladimír Řípa, projektový manažer společnosti Skanska.
Úsek R513 z Vestce do Lahovic vybudovalo sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic ČR.