Firmy nemají prostor pro slevy při výstavbě dálnic
Rubrika: 2010
Stavební firmy nemůžou poskytnout státu zásadní slevy na výstavbu dopravní infrastruktury, neboť už nyní pracují s maržemi na hranici ziskovosti. Stejně nepřijatelné je i prodloužení splátkových kalendářů. Na dotaz ČTK to dnes řekl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Reagoval tak na nedělní vyjádření ministra dopravy Víta Bárty, podle kterého se stavby, jejichž dodavatelé nenabídnou dostatečně velké slevy, zastaví.
"Ta řešení, která v neděli (v televizním pořadu Otázky Václava Moravce) prezentoval pan ministr Bárta, jsou z kategorie nejen těžko akceptovatelných, ale i složitě pochopitelných," řekl Matyáš. Podle něj je paradoxní, že Bárta podal trestní oznámení na bývalého ředitele železniční firmy ČD Cargo Josefa Bazalu za to, že údajně jezdil za podnákladové ceny, ale stavební firmy nutí, aby úvěrovaly stát.
Matyáš tak odmítl i prodloužení splatnosti faktur. Velcí stavebníci by tím prý byli biti hned dvakrát, půjčovali by de facto státu peníze a navíc by museli platit svým subdodavatelům. "Subdodavatelé úvěry určitě neposkytnou," řekl Matyáš.
Podle Matyáše jsou ceny samotných stavebních prácí v tuzemsku ve srovnání s celou Evropskou unií podprůměrné. Dálnice prý prodražují nestavební náklady, jako je výkup pozemků, příprava projektů, zdlouhavá územní a stavební řízení nebo požadavky samosprávy na zbytečné mimoúrovňové křižovatky nebo sjezdy.
"Stát by se měl zamyslet nad úrovní investorské přípravy a prověřit supervizí stavbu od samého začátku, tedy už od začátku přípravy," řekl Matyáš. Výstavba dopravních staveb by podle něj měla být v době krize prioritou státu, neboť z každé investované koruny se vrátí do rozpočtu polovina. Při zastavení výstavby naopak propuštění zaměstnanci zatíží sociální systém.
"Je potřeba zachovat chladnou hlavu a se zástupci státu jednat. Budeme konat cestou vlády a tripartity, takhle se nedá rozhodovat," uzavřel prezident. První jednání zástupců stavebních firem je naplánováno na úterý.
Samotné firmy jsou zatím ostražité a zásadními vyjádřeními šetří. "Informace z ministerstva dopravy přirozeně sledujeme, ale považujeme je zatím za předběžné. Konkrétní kroky budeme případně komentovat v momentě zveřejnění detailů avizovaného plánu v oblasti výstavby dopravní infrastruktury," sdělila ČTK mluvčí Skansky Lucie Nováková. "Výroky ministra Bárty jsou zatím nekonkrétní. Seznam staveb, kterých by se zastavení mohlo týkat, zatím nebyl zveřejněn, a proto nemůžeme odhadovat případný dopad na Hochtief CZ," uvedl Michal Talián z Hochtiefu.
Jiné firmy se však pod zárukou anonymity netají obavami. Stát je totiž s řadou faktur ve skluzu a společnostem hrozí, že nedostanou peníze za už odvedenou práci. Některé společnosti už začali opouštět živnostníci, kteří nedostali zaplaceno. Stavebníci navíc v minulých letech na základě vládního harmonogramu výstavby silnic investovali do zvýšení kapacit, například výstavbou nových obaloven nebo nákupem strojů. Ty nyní budou stát nevyužité.
"Žijeme snad v právním státě. Jsem zvědavý, jak se budou zastavovat stavby, které jsou pod smlouvou," připomněl Matyáš právní stránku věci.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.