Firma na mostě dělala bez smlouvy, řekl svědek v kauze Studénka
Rubrika: 2011
Bývalý náměstek technického ředitele společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (ODS-DSO) Jiří Strýček dnes u soudu zabývajícího se železničním neštěstím ve Studénce řekl, že firma neměla se svým subdodavatelem, společností Bögl & Krýsl, podepsanou smlouvu. Tato firma pro ODS-DSO zajišťovala zásadní práce, například posunování konstrukce mostu. Most při rekonstrukci 8. srpna 2008 spadl a narazil do něj vlak, o život kvůli tomu přišlo osm lidí a skoro stovka utrpěla zranění.
Strýček řekl, že měl na starosti vyhotovení smlouvy, kterou poslal k podpisu manažerovi společnosti Bögl & Krýsl Oldřichu Magnuskovi. Ten je jedním z obžalovaných. "Smlouvu nikdo nepřipomínkoval, ani ji nevrátili podepsanou. Když jsem to urgoval, pan Magnusek říkal, že má hodně práce a že to ještě nestihl," řekl Strýček. Doplnil, že se pak obrátil na svého nadřízeného, ať to urguje.
Magnusek už dříve u soudu řekl, že běžně stačilo smlouvu uzavřít ústně a že rozsah prací i platební podmínky dohodnuty byly.
Investorem stavby byl Moravskoslezský kraj. Společnost ODS-DSO (dnešní Eurovia), která vyhrála výběrové řízení na dodavatele, se ve smlouvě s krajem zavázala, že většinu prací provede sama. Objem subdodávek přitom neměl přesáhnout 1,9 procenta hodnoty celé zakázky a subdodávky se měly týkat pouze instalace dopravního značení a výsadby zeleně.
To tento týden u soudu potvrdil bývalý šéf investičního odboru krajského úřadu Tomáš Puff. Ten se prý o účasti subdodavatelské firmy Bögl & Krýsl na stavbě dozvěděl až den po neštěstí na základě antidatovaného dopisu, který podle něj měl legalizovat činnost společnosti Bögl a Krýsl na stavbě. "Když jsem si všiml, že tam je dva měsíce staré datum, informoval jsem o všem policii. Dopis jsem jim předal," dodal Puff.
Obžalováno je celkem deset lidí, a to z obecného ohrožení z nedbalosti, za což jim hrozí tři až deset let vězení. Mezi obžalovanými jsou tři pracovníci společnosti ODS-DSO, pět zaměstnanců firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a podnikatel, který pro subdodavatele pracoval.
Senát novojičínského okresního soudu se případem zabývá od 20. června. Z kapacitních důvodů využívá největší jednací síň Krajského soudu v Ostravě. Řada odborníků před senátem poukázala na chyby, kterých se stavbaři dopustili. Na řadu chyb upozornila i policie. Ty pak podle ní ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.