Financování cyklistických stezek z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury
Rubrika: Cyklostezky
Cyklistika v posledních letech zaznamenává bouřlivý vývoj. A to nejen jako sport, ale i jako vhodný způsob dopravy do zaměstnání nebo do školy – ostatně v některých menších městech je důležitým způsobem dopravy, a často tím nejrychlejším. Ve srovnání se zahraničím využívání cyklistického způsobu dopravy v České republice však ještě není na optimální úrovni. Česká krajina s proměnným reliéfem není totiž vždy příznivě nakloněna masové cyklistice jako například Holandsko. Ovšem, co se týká sousedního Německa, kde je velmi podobný krajinný reliéf, tak zde je množství cyklistů stále podstatně vyšší než v mnoha našich městech.
Při analyzování situace, proč se například ve větších městech tolik nevyužívá cyklistická doprava jako v zahraničí, je zřejmě prvním a nejviditelnějším důvodem nedostatek bezpečných cest pro cyklisty. Neboť přece jenom cyklista ve srovnání s nákladním vozidlem je jiná „váhová“ kategorie. Zde bych se nechtěl dotknout slušných motoristů, ale řada z nich, nahlíží na cyklistu jako na „obtížný hmyz“ a někdy agresivní jízda motorovými vozidly téměř vytěsňuje prostor pro použití kola, jako jednoduchého způsobu dopravy.
Už nyní se v mnoha městech provádějí dopravní opatření, kdy se na stávající vozovce vymezují části pruhů pro cyklisty, ale přece jen fyzická blízkost velkého nákladního vozidla oproti křehkému kolu sehrává často prohibitivní roli při úvaze, zda se vydat například do školy nebo do zaměstnání na kole či nikoliv.
Rozvoj cyklistické dopravy je bezesporu žádoucí a to nejen proto, že je to „nejekologičtější způsob dopravy“.
Jako první by proto měla být řešena základní strategie na všech úrovních (obce, resp. města, kraje a stát) ve vazbě na schválenou dopravní politiku státu. Koordinace strategií na jednotlivých úrovních jistě napomůže nárůstu užívání cyklistické dopravy širokou veřejností a průběžné budování cyklistických stezek – především v místech kde je hustá silniční doprava.
Cyklistická stezka je z hlediska legislativního úplně něco jiného, než cyklotrasa, s kterými se většina obyvatel určitě setkává např. při výletě v lese, okolo řek nebo ve volné krajině. Cyklostezka je principielně určena ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, tzn. oddělení cyklistické a automobilové dopravy, kdežto cyklotrasa plní účel převážně rekreační.
Výstavba smíšených cyklostezek pro chodce a cyklisty je posuzována také z hlediska odstraňování bariér na dopravní infrastruktuře, na což je kladen největší důraz. Nově je sledován například i trend budování cyklostezek na opuštěných železničních tělesech. Tyto jsou sledovány i z pohledu Drážního úřadu a SŽDC, s. o., s možností využití vybudování technické infrastruktury a její následné údržby.
SFDI – FINANČNÍ PODPORA PŘI VÝSTAVBĚ A ÚDRŽBĚ CYKLOSTEZEK
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má dle zákona č. 104/2000 Sb., v platném znění ve své gesci podporu výstavby cyklostezek. Každoročně má ve svém PS PČR schvalovaném rozpočtu vyčleněnu finanční částku pro tento účel.
Přehled finančních prostředků, které byly vynaloženy za tímto účelem, poskytuje následující graf.
Podpora výstavby cyklostezek z finančních prostředků Státní fondu dopravní infrastruktury má stanovena rámcová Pravidla pro poskytování příspěvků z rozpočtu SFDI, která pro ten který rok schvaluje Výbor SFDI.
„Pravidla“ jsou pro žadatele základním dokumentem také pro přípravu žádostí a dokumentace. Jasné vymezení podmínek pro financování umožňuje celkové zkvalitnění nejen přípravné fáze, ale především účelné vynakládání finančních prostředků z rozpočtu SFDI, které je průběžně sledováno samostatným oddělením kontroly SFDI a finančními úřady.
Pravidla definují:
a) věcnou orientace akcí,
b) uznatelné a neuznatelné náklady a výši příspěvku,
c) kriteria vyhodnocení žádostí,
d) proces předkládání hodnocení a schvalování žádostí,
e) koncepčnost.
Všichni zájemci se s těmito pravidly mohou seznámit na webu SFDI, na adrese www.sfdi.cz, nejpodstatnější etapy v celém postupu lze zjednodušeně popsat následovně:
Žadatel o příspěvek, obec nebo svazek obcí, pokud má ve svém plánu rozvoje vybudovat cyklostezku, může přípravu akce a samotné žádosti konzultovat na SFDI.
Řada žadatelů často podceňuje technické, administrativní náležitosti, a proto je bohužel – při nesplnění stanovených požadavků definovaných „Pravidly“ Hodnotitelské komisi, která doporučuje Výboru SFDI akce ke schválení – předkládána daná žádost s negativním stanoviskem. Hlavními nedostatky, které se stále opakují, jsou především nedostatečně doložená majetkoprávní vypořádání všech stavbou dotčených pozemků, stavební povolení a kvalita zpracované projektové dokumentace.
Pokud jsou všechny náležitosti předepsané pravidly splněny, jsou všechny žádosti předloženy Hodnotitelské komisi k projednání. Členy komise jsou zástupci Výboru a Dozorčí rady SFDI, Asociace krajů ČR, Ministerstva dopravy ČR a Ministerstva pro místní rozvoj ČR a SFDI, kteří posuzují předložené žádosti a na závěr doporučí jmenovitý seznam akcí Výboru SFDI ke schválení.
Financing Cycling Paths from the Budges of the State Transport Infrastructure Fund
Development of cycling transport is undoubtedly required not only for being „the most ecological form of transport“. State Transport Infrastructure Fund (STIF) pursuant to Act No. 104/2000 Coll. has in its budget a reserved amount to support the cycling paths development. In 2001–2009 a total of 322 events were financed with the amount of CZK 940,343 thousand. The construction of mixed cycling paths for pedestrians and cyclists is also considered from the point of view of removing barriers in transport infrastructure where the moist emphasis is put. Now there is also a monitoring of the trend of building cycling paths on abandoned track beds.