KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Evropská unie odmítla proplatit dopravní stavby za 11 mld. Kč.

Evropská unie odmítla proplatit dopravní stavby za 11 mld. Kč.

Publikováno: 19.9.2011, Aktualizováno: 23.9.2011 14:52
Rubrika: 2011

Evropská unie odmítla Česku proplatit dopravní stavby za 11 miliard korun. Způsobily to zejména problémy při zadávacím řízení dálnice D8 přes České středohoří, při stavbě obchvatu Nymburka a u tří vodních staveb, informoval dnes server Aktuálně.cz. Stavby, které EU odmítla zpětně proplatit, budou muset být hrazeny z národních zdrojů.

"V tuto chvíli není možné říct, co všechno nám EU neprofinancuje, zejména za vícepráce," řekl ČTK Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Hodnotu víceprací ministerstvo odhadlo na 4,4 miliardy korun. Odpovědnost za nevyčerpané dotace dává ministr dopravy Pavel Dobeš úředníkům a politikům, kteří o stavbách rozhodovali. Žádat jejich potrestání ale podle Aktuálně.cz nebude.

Stavba D8 nemá podle Evropské komise nárok na dotaci, protože ignorovala požadavek, podle kterého se musí u každé stavby dotované z EU projednat rizika pro životní prostředí. Diskuse se prý nevedla ani o možnosti zvolit jinou trasu, která by se mohla vyhnout lokalitám v chráněné krajinné oblasti.

Finanční prostředky, které by nahradily výpadek financování z Operačního programu Doprava, ministerstvo dopravy v rozpočtu nemá. Podle Nováka by situaci úřad řešil žádostí o opětovné navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, nebo úsporami na úkor jiných staveb, které nejsou pro ministerstvo prioritní. Konkrétní stavbu ministerstvo neuvedlo, naznačilo jen, že převážně by šlo o obchvaty měst. V rámci operačního programu může Česko v letech 2007 až 2013 vyčerpat na dopravní infrastrukturu téměř 170 miliard korun. Koncem loňského roku bylo vyčerpáno zhruba 17 procent z této částky.

Možnost, že by stavba D8 mohla přijít o financování z evropského Operačního programu Doprava, připustilo ministerstvo dopravy v srpnu. Tehdy zároveň začalo uvažovat o přesunutí peněz, původně určených pro D8, na chystanou modernizaci brněnské D1. Podle ministerstva dopravy byla hlavním důvodem rezignace na evropské peníze pro D8 neschopnost stavbu dokončit v termínu.

Silniční přeložka kolem Nymburka na dotaci nedosáhne kvůli nejasnostem při zadávání zakázek, uvedlo Aktuálně.cz. Původní vysoutěžená cena 1,032 miliardy se během výstavby zvýšila o 131 milionů korun a Ředitelství silnic a dálnic na tyto vícepráce nevypsaly veřejnou soutěž.

Mezi vodními stavbami, které EU odmítla proplatit, figuruje především zvedací most v Kolíně, který už dříve stál místo bývalého ředitele Ředitelství vodních cest Miroslava Šefaru. Zakázka za více než 1,2 miliardy korun byla podle médií nastavena tak, že o ni mohlo usilovat jen sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.

Splavnění Vltavy na dvou úsecích mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou ztroskotalo podle Aktuálně.cz na jednoduchém předpisu. Projekty byly prosazeny jako takzvaná vodní dopravní cesta, na úzkém horním toku národní řeky se však mohou plavit maximálně výletní parníky. Tím stavba nesplnila na rozdíl třeba od Labe mezi Kolínem a Děčínem evropskou normu.

Proti tomuto tvrzení se ale Ředitelství vodních cest (ŘVC) brání. Podle úřadu byly parametry budované vodní cesty dopředu dány a její financování bylo v takovéto podobě schváleno. Podle podmínek čerpání programu je dotace možné použít na výstavbu a modernizaci regionálních vodních cest, kde je zřejmá návaznost na zvýšení ekonomické výkonnosti cestovního ruchu, uvedlo ŘVC. "Je pravděpodobné, že původně dohodnutá výše dotace bude snížena, ale nelze s jistotou říkat o kolik, popřípadě že nebude vyplacena vůbec," uvedlo v tiskové zprávě ŘVC.

Sporné stavby jsou údajně dále v šetření a žádné definitivní rozhodnutí dosud nepadlo.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice