KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2015    Evropská komise schválila Operační program Doprava, ČR může čerpat až 125 miliard korun

Evropská komise schválila Operační program Doprava, ČR může čerpat až 125 miliard korun

Publikováno: 17.6.2015
Rubrika: 2015

Evropská komise (EK) schválila v květnu Operační program Doprava pro období 2014 – 2020. České republice umožní čerpat z evropských fondů až 4,7 miliard eur (asi 125 miliard korun) na rozvoj silniční a železniční infrastruktury. Ministerstvo dopravy tímto krokem úspěšně završilo intenzivní vyjednávání s Evropskou komisí o podobě programu. Podařilo se ho prosadit prakticky v těch parametrech, které ministerstvo EK předložilo.

„Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a s Polskem přes D11,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Důležité jsou podle něj také projekty na železnici, například modernizace trati Plzeň – Domažlice – státní hranice, která by měla zrychlit spojení na Mnichov či dráha na pražské letiště. „Budeme z programu nově financovat také obnovu vozového parku na železnici a městskou dopravu, tedy infrastrukturu pro tramvaje, metro a trolejbusy,“ dodal ministr.

Hlavními prioritami OPD 2014 – 2020 jsou velké infrastrukturní projekty v oblasti silniční a železniční dopravy. „Chci, abychom byli na čerpání evropských prostředků v dalším období lépe připraveni a nebrzdilo nás to, že máme kvůli zmražení přípravy staveb v minulých letech málo projektů. Proto jsme výrazně posílili investice do přípravy projektů a rozběhly se i výkupy pozemků, které byly další překážkou,“ uvedl Ťok.

Investice z evropských prostředků budou nově směřovat i na modernizaci vozového parku osobní železniční dopravy, což výrazně přispěje k většímu komfortu cestujících na české železnici. Součástí programu je i rozvoj dopravní telematiky a inteligentních dopravních systémů (ITS).

Cílem OPD je dále podpora multimodální nákladní dopravy, zejména pak rozvoj překladišť kombinované dopravy. Více než doposud bude mít v programu místo městská hromadná doprava v elektrické trakci (metro, tramvajové systémy, trolejbusové systémy). Mezi tyto projekty patří například výstavba linky D pražského metra či tramvajové napojení univerzitního kampusu v Brně.

Výhodou je členění operačního programu do podstatně nižšího počtu prioritních os, než tomu bylo u OPD pro období 2007 – 2013, který měl celkem sedm os. Rozdělení do čtyř prioritních os umožní flexibilnější využití prostředků a lepší celkové dočerpání programu.

PRIORITY OPD 2014 – 2020 (PŘÍKLADY PROJEKTŮ)
Silniční doprava:

  • modernizace dálnice D1 (např. úseky: Mirošovice – Hvězdonice, Humpolec – Větrný Jeníkov)
  • výstavba dálnice D1 (např. Říkovice – Přerov – Lipník nad Bečvou)
  • výstavba dálnice D3 (např. Bošilec – Ševětín – Borek)
  • výstavba dálnice D11 (např. Hradec Králové – Jaroměř)
  • výstavba silnice R11 (např. Trutnov – st. Hranice)
  • výstavba silnice R6 (např. Lubenec, obchvat, I. etapa)
  • výstavba silnice R35 (Opatovice – Časy – Ostrov – Vysoké Mýto – Litomyšl)
  • výstavba silnice R48 (např. Rybí – Rychaltice)

Železniční doprava:

  • dokončení modernizace 4. koridoru na České Budějovice (např. úsek Sudoměřice – Votice)
  • modernizace trati Praha – Kladno s připojením na letiště Ruzyně
  • modernizace trati Brno – Přerov, II. etapa Nezamyslice – Přerov
  • modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. Hranice
  • modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice
  • optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Trať z Tábora do Sudoměřic se již modernizuje, na řadě je úsek Sudoměřice – Votice.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Huť ArcelorMittal Ostrava představila vysokopecní strusku jako výhodný stavební materiálHuť ArcelorMittal Ostrava představila vysokopecní strusku jako výhodný stavební materiál (28x)
Ostravská huť představila jeden ze svých vedlejších produktů. Vysokopecní struska vzniká jako odpad při výrobě surového ...
„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (27x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...
Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání (27x)
První gigawatthodiny elektrické energie vyrobily dvě turbíny s těmito ženskými jmény v elektrárně Štětí z labské vody. T...

NEJlépe hodnocené související články

REPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbáchREPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbách (5 b.)
Firma REPONT s. r. o. v letošním roce oslavila desetileté výročí působení na trhu dopravních a inženýrských staveb. Její...
Varšava chválí stavbaře z Metrostavu (5 b.)
Předáním modernizované části okruhu S8 a mostu Generála Stefana Grota-Roweckiego přes Vislu ve Varšavě investorovi završ...
Trojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní oceněníTrojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní ocenění (5 b.)
Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukc...

NEJdiskutovanější související články

„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (1x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice