Ekologové kritizují ŘSD, za opožděnou D8 si prý může samo
Rubrika: 2010
Za průtahy při dostavbě dálnice D8 si prý může Ředitelství silnic a dálnic samo. Myslí si to alespoň ekologové z hnutí Děti Země, kterým se v poslední době podařilo stavbu posledního úseku dálnice přes České Středohoří zablokovat. Předseda sdružení Miroslav Patrik dnes ve svém prohlášení poukázal na to, že se úředníci dopustili při přípravě dálnice závažných chyb, na něž sdružení jen poukazuje. Jak naložit s kolabující dopravou pod Českým Středohořím, už ale neřekl.
"Pomalost má především na svědomí špatná práce investora, který nemá zřejmě zájem na tom, aby projektové práce probíhaly urychleně a bez chyb a aby jeho žádosti o vydávání potřebných rozhodnutí byly kvalitní, a tato řízení neprobíhala dlouho. A velký vliv má i pomalé a šlendriánské rozhodování úředníků. Děti Země naopak o ničem nerozhodují, jen upozorňují na chyby a důrazně žádají nápravu," prohlásil Patrik. Hnutí ve spojení s lovosickými ochránci přírody neustále napadá rozhodnutí o výstavbě i jednotlivá stavební povolení.
Poslední bitvu aktivisté vyhráli 17. června, kdy Krajský soud v Ústí nad Labem oživil jejich odvolání proti územnímu rozhodnutí. ŘSD odhaduje, že dálnici dokáže dostavět nejdřív na konci roku 2012, spíše ale až později. Krajský úřad dokonce připustil, že by se 16kilometrový úsek nemusel dostavět vůbec nikdy. Vzápětí ale spustil intenzivní nátlakovou kampaň podporovanou demonstracemi lidí z vesnic pod Českým Středohořím i peticí starostů. Do role ochránce práv občanů se staví hejtmanka Jana Vaňhová.
I když se zdá, že je veřejnost v Ústeckém kraji z valné většiny nakloněná rychlé dostavbě, Patrik vysvětluje příčiny svého postoje v hlubší minulosti, kdy kraj netrápily takové dopravní problémy. "Úředníci před veřejností zatajili příslušné řízení, které by posoudilo, zda není lepší vybudovat dlouhý tunel," uvedl Patrik s tím, že výsledkem povrchové varianty je "nezákonné kácení nejen desítky stromů, ale dokonce i státem chráněného jeřábu českého. Dále se také nezákonně likvidují biotopy chráněných druhů živočichů a ničí se jedinečná kopcovitá krajina Českého středohoří," uvedl Patrik.
Naznačil, že podobným způsobem mohli aktivisté zablokovat i výstavbu rychlostní silnice R7 do Chomutova, u níž se prý státní úředníci dopouštěli podobných chyb. Podcenili údajně i termíny i skutečné náklady, zde jim ale nikdo překážky neklade.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.