Dušek chce sebrat licenci Správě železniční dopravní cesty
Rubrika: 2011
Nejradikálnější železniční odborář Jaromír Dušek podle dnešních Lidových novin vytáhl do boje proti vedení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a u Drážního úřadu požaduje, aby tato státní firma ztratila licenci. Dušek tvrdí, že šéf SŽDC Pavel Habarta je ve vedení firmy protiprávně - jako ředitel specializované firmy totiž postrádá tzv. odbornou způsobilost, kterou zákon přímo vyžaduje. „Pokud by mu úřad vyhověl, firma by prakticky nemohla fungovat,“ píšou LN.
"Zjistil jsem, že do funkce generálního ředitele byl zvolen člověk bez odborné způsobilosti, což zákon zakazuje. Dal jsem proto podnět, aby bylo firmě odejmuto úřední povolení," řekl LN Dušek. Ve výsledku může podle Duška padnout rozhodnutí, že všechna dosavadní rozhodnutí učiněná Habartou jsou neplatná. Byla přitom uzavřena řada smluv za miliardy a byly i čerpány miliardy korun z EU. "Doufám, že to takto nenechá a na svou funkci rezignuje," dodal Dušek.
Duškovo tvrzení má podle LN opravdu právní základ. Opírá se totiž o dva drážní zákony, které šéfování SŽDC skutečně svěřují jen osobě dostatečně odborně způsobilé. Tím se rozumí, že daný člověk musí mít vysokoškolský diplom z ekonomické, dopravní, technické či právní školy a minimálně tříletou praxi v oboru, popřípadě pětiletou praxi a ukončenou střední školu téhož zaměření. „Ničím podobným se ale současný šéf SŽDC Pavel Habarta pochlubit nemůže,“ píšou LN.
Habarta si z toho nicméně těžkou hlavu nedělá. Zákon, který mu takovou způsobilost přikazuje, je prý zastaralý. "Moje působení na SŽDC nechť je posuzováno podle výsledků hospodaření a dalších již zrealizovaných cílů. Není-li v současné době něco v pořádku jen v oblasti zastaralého a dnes již přežitého zákona, je potřeba takový legislativní předpis modifikovat do funkční podoby," napsal v odpovědi Lidovým novinám. Zákon o dráhách a tzv. transformační zákon, které odbornou způsobilost šéfa SŽDC vyžadují, vznikaly podle Habarty v době, kdy ještě nebylo patrné, jak velká organizace SŽDC jednou bude. "Stojím si za tím, že v čele organizace, která rozhoduje o rozdělování miliard korun v rámci rozvoje železniční infrastruktury, musí stát především manažer s ekonomickou praxí," citují Habartu dnešní Lidové noviny.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.