KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2014    Drží nás zakázky v zahraničí, ale i doma jsem optimistou

Drží nás zakázky v zahraničí, ale i doma jsem optimistou

Publikováno: 23.10.2014
Rubrika: 2014

O dopravních stavbách v zahraničí, krizi v tunelařině i budoucnosti liniového stavitelství na tuzemském trhu jsme hovořili s ředitelem divize 5 Metrostavu Ing. Romanem Fuksou.

Stavíte tunely na Islandu, jak se liší komunikace s investorem u nás a na severu?
Na Islandu je přímá komunikace zhotovitele s investorem zajištěna pouze na kontrolních dnech, které jsou svolávány ve čtrnáctidenních intervalech. Ostatní komunikaci s investorem mimo kontrolní dny provádí vesměs ve všech případech stavební dozor. Ten je zajištěn externí firmou, která dohlíží především na ekonomické provádění stavby, dodržování kvality a odsouhlasuje výkazy provedených prací. V ostatních záležitostech komunikuje potřebné s investorem stavby, který ve věci rozhodne. Z našeho pohledu je rozdílné, že na Islandu neexistuje autorský dozor, který by v pravidelných intervalech docházel na stavbu a je dokonce zakázána jakákoliv přímá komunikace zhotovitele, ale i stavebního dozoru s projektantem.

V kterých dalších destinacích vidíte potenciál pro divizi 5?
Kromě zahraničních destinací, kde již aktivně působíme (Island, Norsko, Finsko, Slovensko) dále spatřujeme potenciál na německém a rakouském trhu (ve spolupráci s naší dceřinou společností Bemo Tunneling) a na trhu Velké Británie. V závislosti na povaze a parametrech projektu se může dále jednat o vzdálenější destinace, jako jsou například Bělorusko nebo Ázerbájdžán.

Máte dostatek lidí, kteří jsou pro práci v cizině technicky, jazykově a zároveň i organizačně vybavení?
Naše divize disponuje dostatečným množstvím zkušeného a flexibilního personálu, který získal neocenitelnou praxi na výstavbě tuzemských a zahraničních zakázek. Na druhou stranu musím samozřejmě otevřeně přiznat, že příprava budoucího zkušeného, technicky a jazykově vybaveného vedoucího projektu pro zahraničí trvá roky. Jedná se o systematickou manažerskou a personální práci v oblasti výběru studentů, absolventů vysokých škol i kvalifikovaných seniorních odborníků a manažerů. Prioritně vybíráme studenty vysokých škol, kteří splňují osobnostní, profesní i jazykové předpoklady. V průběhu kariérového růstu u nás ve firmě procházejí propracovaným systémem vzdělávání v oblasti kurzů interního i externího vzdělávání, podporujeme je finančně v jazykové přípravě na vyšší úrovně, pořádáme pro ně školení zaměřená na osobnostní a týmový rozvoj. Spolupracujeme s technickými univerzitami, realizujeme Development centra určená budoucím vedoucím projektů pro zahraničí.

Vzhledem ke specifičnosti podmínek projektů v zahraničí dbáme především na lidský faktor a týmovou spolupráci techniků i dělníků, která je základem úspěchu našich zahraničních zakázek.

V čem je pro vás jiné řízení projektů doma a v zahraničí?
Se všemi svými týmy musím být v kontaktu. V tuzemsku je to otázka maximálně několika hodin a vidíme se, do zahraničí jsou to na jednu návštěvu i 3 dny a 6 letů.

Jak hodnotíte český stavební trh, cítíte v rámci divize nějaké oživení, jak naznačují některé ekonomické ukazatele?
Co se týče tunelových staveb, tak oživení necítím, stále hledáme práci v zahraničí.

Jaké stavby v letošním roce realizujete, které budou dokončeny a které naopak zahájeny?
V letošním roce jsme ve Slovenské republice zahájili realizaci tunelu Poľana na dálnici D3 Svrčinovec – Skalité. Na závěr letošního roku chystáme stavbu tunelu Žilina, který je společně s tunelem Ovčiarsko součástí dálnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská lůčka. Mezi zakázky, které pak Metrostav a. s. dokončí v letošním roce na Slovensku, bude patřit Modernizace tramvajové trati na Dúbravce v Bratislavě. V Norsku jsme zahájili ražbu tunelu fv. 337 Veitastrondsvegen, Skredsikring Bjørnbakkane og Lindeskreda, a na Islandu razíme tunel Norðfjarðargöng. V letošním roce připravujeme na ražbu naši jedinou tuzemskou tunelovou stavbu „Tunel Ejpovice“ jako součást koridorové stavby Rokycany – Plzeň.

Vidíte nějaký segment, do kterého by kromě stávajících aktivit chtěla divize 5 proniknout?
O prodeji léků neuvažujeme, ale vážně, i když náš segment prací prochází složitým obdobím, rozhodli jsme se vydržet a zásadní rozšíření o další segmenty trhu neuvažujeme.

Dají se v blízké budoucnosti očekávat vyšší marže nebo bude trh stále pod tlakem tvrdého konkurenčního boje?
Pokud marže porostou, tak pomalu, spíš očekávám konkurenční boj.

Jaký očekáváte vývoj v příštím roce?
Očekávám mírné zlepšení, jsem optimista a několik let mě to neopustilo. Stačila by strategická vize, že se stát rozhodl průběžně projektovat a stavět dopravní stavby.

Metrostav a. s. – Divize 5

STAVBY REALIZOVANÉ V ROCE 2014

  • Modernizace trati Rokycany – Plzeň
  • Výstavba metra V.A (Dejvická – Motol) – stavební část
  • Soubor staveb městského okruhu, stavba č. 0079 Špejchar – Pelc Tyrolka
  • Soubor staveb městského okruhu, stavba č. 0079 Špejchar – Pelc Tyrolka, SO 9031.01 Trojský most
  • Stavba č. 0065 Strahovský tunel 2. stavba (část 2.B Hloubený tunel MO) stavební část
  • Optimalizace trati Praha Bubeneč – Praha Holešovice
  • D8 0805 Lovosice – Řehlovice
  • D8 0805 Lovosice – Řehlovice, část F Tunel Radejčín, objekt F 212 – Dálniční most přes polní cestu u Radejčína v km 59,890
  • D8 0805 Lovosice – Řehlovice – Technologie
  • Městský okruh Domažlická – Křimická v Plzni, SO 201 most v km 0,610-0,970
  • Dial‘nica D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Tunel Žilina
  • Dial‘nica D3 Svrčinovec – Skalité, Tunel Pol‘ana
  • Vybudování žel. zastávky Praha – Kačerov
  • D8 st.0807 zajištění ochrany provozu dálnice proti negativním klimatickým podmínkám
  • Rekonstrukce staničních kolejí a výhybek v ŽST Strakonice
  • Optimalizace trati Cheb (mimo) – státní hranice SRN, 1. stavba – 1. etapa
  • Električková trať Dúbravka v úseku Hanulova – Pri kríži
  • fv. 337 Veitastrondsvegen, Skredsikring Bjørnbakkane og Lindeskreda, Norsko
  • Norðfjarðargöng, Island
  • Strahovský tunel, pilotové stěny, Praha 6, č. akce 885
  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.n., I. část – žst. Praha Hostivař
  • Rekonstrukce kolej č. 1 a 2 Sklené nad oslavou – Ostrov nad Oslavou

STAVBY, KTERÉ BUDOU DOKONČENY V ROCE 2014

  • Výstavba metra V.A (Dejvická – Motol) – stavební část
  • Soubor staveb městského okruhu, stavba č. 0079 Špejchar – Pelc Tyrolka
  • Soubor staveb městského okruhu, stavba č. 0079 Špejchar – Pelc Tyrolka, SO 9031.01 Trojský most
  • Stavba č. 0065 Strahovský tunel 2. stavba (část 2.B Hloubený tunel MO) stavební část
  • Optimalizace trati Praha Bubeneč – Praha Holešovice – Mosty
  • D8 0805 Lovosice – Řehlovice, část C, Most Oparno
  • D8 0805 Lovosice – Řehlovice, část F Tunel Radejčín, objekt F 212 – Dálniční most přes polní cestu u Radejčína v km 59,890
  • D8 0805 Lovosice – Řehlovice – Technologie
  • Městský okruh Domažlická – Křimická v Plzni, SO 201 most v km 0,610-0,970
  • Vybudování žel. zastávky Praha – Kačerov
  • D8 st. 0807 zajištění ochrany provozu dálnice proti negativním klimatickým podmínkám
  • Električková trať Dúbravka v úseku Hanulova – Pri kríži
  • Strahovský tunel, pilotové stěny, Praha 6, č. akce 885 

STAVBY, KTERÉ BUDOU ZAHÁJENY V ROCE 2014

  • Dial‘nica D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Tunel Žilina
  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.n., I. část – žst. Praha Hostivař
  • Rekonstrukce kolej č. 1 a 2 Sklené nad Oslavou – Ostrov nad Oslavou
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Roman Fuksa

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Škoda Electric vyrobila jubilejní 14 000. trolejbusŠkoda Electric vyrobila jubilejní 14 000. trolejbus (32x)
Plzeňská Škodovka dnes slavnostně představila čtrnácti tisící trolejbus, který vyrobila za celou dobu své historie. Škod...
Řešení nejen pro kvalitní beton nově na www.betotech.cz (30x)
Ucelené a přehledné informace o zkoušení betonu, kontrole vstupních surovin pro výrobu betonu i navrhování optimální rec...
Na železnici je Evropa ochotná financovat prakticky cokolivNa železnici je Evropa ochotná financovat prakticky cokoliv (27x)
Říká v rozhovoru pro Silnice železnice ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. Hovořili j...

NEJlépe hodnocené související články

24. mezinárodní konference – HYDROIZOLACE A VOZOVKY NA MOSTECH 2014 (5 b.)
Odborníci z řad investorů, uživatelů, projektantů a zhotovitelů mostních staveb, v neposlední řadě pracovníci vysokých š...
Metrostav v polovině ražeb na Islandu Metrostav v polovině ražeb na Islandu (5 b.)
Již téměř polovinu – přesně 3686 m -  z celkové délky 7566 m tunelu Nordfjardargöng na východě Islandu vyrazil tým Metro...
Na Slovensku startuje stavba dalšího úseku dálnice D3 (5 b.)
Slavnostním podpisem smlouvy dnes odstartovala výstavba obchvatu města Žilina. Jde o 4,25 km dlouhý úsek slovenské dálni...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice