Dopravní zátěž na Moravě dále poroste, pomůže dostavba Slezského kříže
Rubrika: Aktuality
Moravskoslezský kraj se poučil z chyb svých kolabujících měst a již dnes řeší dopravní situaci, která nastane po roce 2010. Krajské zastupitelstvo v roce 2004 přijalo koncepci rozvoje dopravní infrastruktury, která byla prvním pokusem o systémový přístup k plánování dopravních potřeb regionu. Koncepce definovala budoucí páteřní dopravní síť označovanou jako „Slezský kříž“.
„Cílem je, aby se obyvatelé Moravskoslezského kraje dostali pohodlně, rychle a bezpečně tam, kam potřebují“ řekl redakci Silnic Železnic první náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavol Lukša. „A když říkám všude, mám na mysli nejen z Ostravy do Bruntálu popřípadě do Prahy, Katovic nebo Žiliny, ale také třeba do Berlína, Moskvy nebo Paříže“.V uplynulých letech začalo vedení Moravskoslezského kraje ve spolupráci s ministerstvy financí a dopravy s realizací výstavby tzv. Slezského kříže. Ten horizontálně protíná města Krnov a Třinec a vertikálně pak Nový Jičín a Bohumín.
„Z fondu dopravní infrastruktury se nám podařilo v období 2005-2008 získat 27 miliard korun, což je dva a půl krát více, než činí celostátní průměr na jeden kraj,“ uvedl Pavol Lukša. Díky zvýšenému přílivu financí bylo možné udržet tempo výstavby dálnice, postavit dálniční přivaděče, vybudovat rychlostní komunikaci R48, zmodernizovat železniční koridorové tratě nebo zelektrifikovat železniční trasu Ostrava-Svinov – Opava.
Klimkovický tunel byl otevřen pro motoristy počátkem května 2008
Od původního zpracování koncepce uběhly již více než čtyři roky, proto se vedení Moravskoslezského kraje rozhodlo stávající koncepci zaktualizovat. „Kraj prodělal od roku 2004 zcela zásadní proměnu. Proto jsme si začali klást zásadní otázky typu, zda jsme připraveni na další hospodářský rozmach regionu a jeho dopravní potřeby. Unese naše dopravní infrastruktura zrušení hranic, nezahltí velcí investoři naši dopravní síť tak, že občané budou trpět hlukem, úrazy a dalšími negativními dopady?“ uvádí Lukša.
Kromě nových aspektů měli specialisté, dopravní inženýři a projektanti navíc za úkol zhodnotit stávající koncepci také v celoevropském kontextu. „Nacházíme se na transevropské severojižní jadersko – baltické ose a necelých 38 kilometrů jižně od transevropské západovýchodní osy Berlín-Moskva, v bezprostřední blízkosti katovické aglomerace čítající dva a půl miliónů obyvatel. Je jasné, že se naše strategická poloha promítne do dopravní zátěže v kraji a my s tím musíme už nyní počítat,“ zdůrazňuje Lukša.
Nové úseky dálnice D 47 v Ostravě, zprovozněné za posledního půl roku
Z hodnotící zprávy vyplývá, že Moravskoslezský kraj čeká další zvyšování dopravní zátěže. I přes rychlý rozvoj letecké cargo přepravy se bude největší dopravní výkon ve střednědobém horizontu odehrávat na pozemních komunikacích a železnici. „Aby nedošlo ke kolapsu dopravy v kraji, je nutné co nejrychleji vybudovat 197 kilometrů páteřních komunikací, mezi které patří poslední úsek dálnice D47, rekonstrukce silnice I/48 a I/11 nebo obchvat Havířova. V železniční dopravě bude klíčové kolejové napojení Letiště Leoše Janáčka v Mošnově na stávající železniční síť a modernizace III. koridoru na trase Karviná-Slovensko. V současné době jsme zhruba v polovině výstavby Slezského kříže. S jeho úplným dokončením počítá Moravskoslezský kraj kolem roku 2012 a náklady na jeho dostavbu přesáhnou 50 miliard korun.