Dopravní superkoncepci podle výboru chybí jasný cíl
Rubrika: 2011
Materiálu ministerstva dopravy s plánovaným rozvojem dopravní infrastruktury do roku 2025 chybí podle sněmovního hospodářského výboru jasný cíl. V současné podobě nejde o koncepci, ale o nesourodou skládačku různých politik, uvedl na dnešním zasedání předseda výboru Milan Urban (ČSSD). Ministr dopravy Vít Bárta (VV) naopak materiál hájil s tím, že jde o střízlivý odhad toho, co se současným množstvím peněz lze postavit.
Diskutující rovněž Bártovi vyčítali, že se nesnaží pro dopravu získat víc peněz z ministerstva financí. "Levice i pravice se shoduje na prioritě dostavit páteřní dálniční síť," uvedl poslanec Jaroslav Plachý. Podle něj je pro Česko nebezpečné rezignovat na výstavbu nezbytné infrastruktury; pokud by Bárta přišel s jakýmkoliv návrhem, jak potřebné peníze získat, poslanci by jej podpořili, řekl Plachý.
Obavy z možné ztráty konkurenceschopnosti v minulém týdnu vyslovili i zástupci Svazu dopravy Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Svaz podnikatelů materiál označil za nedopracovaný a navrhovaný stav nové výstavby za nepřijatelný. Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského je ale nezbytné, aby ostatní partneři přicházeli a navrhovali řešení, místo toho, abys se od dokumentu distancovali a celý jej považovali za špatný.
Podle Bárty je v rámci Evropy jediným východiskem spolufinancování výstavby za přispění soukromých peněz, takzvané PPP projekty. V rámci superstrategie Bárta navrhuje tímto způsobem financovat pět významných liniových staveb, například dokončení pražského okruhu a opravu dálnice D1. S využitím soukromého kapitálu Urban nesouhlasí. Pokud má stát stavět za půjčené peníze, tak bude podle něj levnější vypůjčit si je standardním způsobem.
Návrh dopravní superkoncepce vytvořilo ministerstvo dopravy na základě konzultací s Asociací krajů, Státním fondem dopravní infrastruktury a dopravními odborníky. Jde o přehled priorit ve výstavbě dopravní infrastruktury do roku 2025, který ministerstvo hodlá předložit vládě v polovině roku. Rychlé dokončení výstavby podle superkoncepce čeká například úsek D3 u Tábora a rychlostní komunikace R6 mezi Karlovými Vary a Chebem. Ministerstvo dopravy plánuje i dotažení dálnice D1 z Bohumína ke státní hranici s Polskem.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.