Dobeš: Ministerstvo dopravy připraví zákon o financování regionální železnice
Rubrika: 2011
Ministerstvo dopravy do poloviny roku 2012 připraví zákon o financování regionální železniční dopravy, které tak bude od roku 2013 legislativně zakotvena. V pořadu Partie TV Prima to dnes řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Dodal, že pro rok 2012 je zajištěna dotace 2,6 miliardy Kč, kterou krajům zaručuje memorandum z roku 2009.
Zákon je podle něj důležitý proto, že memorandum nemusí být od všech považováno za platné. "Chybějících 600 milionů Kč na příští rok ze slíbené dotace bylo doplněno částkou 300 milionů Kč ze státního rozpočtu, 70 milionů Kč našlo ministerstvo dopravy ve vlastní kapitole, 80 milionů zajistí České dráhy, 50 milionů Kč Správa železniční dopravní cesty a 100 milionů kraje," uvedl Dobeš.
"Přenášení části vládních závazků na kraje a tváření se, že tak vláda memorandum plní, je nepřijatelná a falešná hra, zvláště v době, kdy krajům klesly výrazně daňové příjmy a naopak nás vláda bez jakékoliv kompenzace zatížila zvýšením sazby DPH," reagoval předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek. Jediným výsledkem jednání je podle něj zatím shoda na tom, že obsah memoranda o zajištění stabilního financování regionální železniční dopravy by se měl od roku 2013 stát zákonem.
Asociace krajů ČR a ministerstvo dopravy se dohodly na financování regionálních železnic pro rok 2012 zhruba před měsícem. Příspěvek krajům pro dotování prokazatelné ztráty tak zůstane 2,6 miliardy korun, které krajům zaručilo memorandum podepsané předchozí vládou Jana Fischera. Právní závaznost memoranda zpochybnil ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas. Kalousek pro příští rok navrhoval prostředky krajům snížit o 300 milionů korun. Podle předsedy asociace krajů Michala Haška kraje trvají na státních dotacích v plné výši i v následujících letech.
Dobeš zároveň chválí zavedení konkurence na drahách, poté co společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury začala jezdit na trati Praha – Ostrava od letošního září. "Tato trať ukazuje, že konkurence má své ovoce, obě společnosti se snaží, aby nabízely lepší služby," uvedl.
Ministerstvo dopravy se podle něj bude snažit i v dalších letech 2012 otvírat další tratě, na kterých se bude soutěžit. Podle plánu liberalizace železničního trhu by se měla otevřít v roce 2012 možnost soutěžit dvě tratě a další tři pak v roce 2013, podotkl ministr.
Případné soutěže se vedle RegioJetu a Českých drah zřejmě budou účastnit i další soukromí dopravci, tedy Veolia Transport, Arriva, Abellio CZ a společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.