KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Dánsko se rozhodlo pro tunelové spojení s Německem

Dánsko se rozhodlo pro tunelové spojení s Německem

Publikováno: 21.1.2011, Aktualizováno: 1.2.2011 10:59
Rubrika: Tunely

Dánsko se definitivně přiklonilo k variantě tunelového spojení s Německem přes úžinu Fehmarnbelt, a odmítlo tak původně uvažovaný most. Všechny v parlamentu zastoupené politické strany dnes dohodu oznámily v kodaňském rozhlase s tím, že příští týden to v zákonodárném sboru odhlasují.

Se zahájením výstavby silničního tunelu pod 20 kilometrů širokou úžinou se počítá v roce 2014 a s dokončením v roce 2020. Stavební náklady se odhadují na 5,1 miliardy eur (asi 124 miliard Kč). Předpokládá se, že je celé ponese Dánsko, protože má na vzniku pevného spojení mnohem větší zájem než Německo, napsala agentura DPA.

Projekt zkrátí jízdní dobu mezi Hamburkem a Kodaní na tři hodiny z dosavadních čtyř a půl. Především však nebude spojení závislé na počasí jako dosud, kdy část trasy přes hraniční průliv mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským ostrovem Lolland zajišťuje trajekt. Z německé pevniny na blízký ostrov Fehmarn už most delší dobu existuje, bude ho ale zřejmě třeba buď rozšířit, nebo postavit nový včetně napojení na německou dálniční síť. Německo odhaduje, že ho toto napojení přijde nejméně na 800 milionů eur (asi 19,5 miliardy Kč), možná ale i dvojnásobek. Projekt je totiž v severoněmeckém regionu považován za kontroverzní, místní obyvatelé i ochránci přírody ho často kritizují.

O pevném spojení mezi hlavním dánským ostrovem, na němž leží Kodaň, s pevninou směrem na jih se již mluví dávno. Ze 30. let pocházejí první plány na výstavbu mostu, byly však stejně jako další návrhy několikrát zrušeny kvůli nedostatku peněz. V roce 2004 podepsaly Německo a Dánsko předběžnou dohodu o výstavbě pevného silničního spojení přes úžinu u ostrova Fehmarn, aniž by specifikovaly, zda má jít o most či tunel. To mělo umožnit nalezení optimálního řešení, třeba i kombinace obou způsobů, jak to bylo uplatněno na dánsko-švédském spojení přes průliv Öresund. Tam vede přes mělkou část průlivu most až na umělý ostrov, v němž trasa přechází do relativně krátkého tunelu. Nad tunelem ale mohou proplouvat námořní lodi, jejichž velikost není omezována výškou případného mostu.

Nynější rozhodnutí Kodaně pro ryze tunelové spojení by tak nemělo nijak omezit námořní dopravu v místních vodách.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (71x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (49x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (45x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice