KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Cyklostezky    Cyklisté budou jezdit na popílku z elektrárny

Cyklisté budou jezdit na popílku z elektrárny

Publikováno: 6.12.2010, Aktualizováno: 2.3.2011 13:15
Rubrika: Cyklostezky

Ačkoliv tomu počasí posledních dnů nenapovídá, byla dnes slavnostně otevřena nová cyklostezka v těsné blízkosti Elektrárny Mělník v trase Horní Počaply-Vlíňěves –Zelčín. Skupina ČEZ v rámci svého programu ČEZ REGIONŮM podpořila výstavbu této cyklostezky nejen finančně, ale také bezplatnou přípravou speciálního stabilizátu (podkladového betonu) sloužícího ke zpevnění problematických úseků.

Cyklotrasa prochází po břehu Labe od obce Horní Počaply přes Dolní Beřkovice, v obci Hořín se odklání od Labe, míjí soutok Labe s Vltavou a pokračuje po břehu Vltavy krásnou krajinou směrem k Praze. Končí zatím v osadě Zelčín u lávky s pražským horkovodem přes Vltavu.

Investorem cyklostezky byl svazek obcí Horní Počaply, Dolní Beřkovice a Hořin, který byl právě za účelem výstavby cyklostezky založen v roce 2005. Následně byla zpracována projektová dokumentace k územnímu řízení, vypořádány vztahy s majiteli pozemků a následně zpracován projekt pro stavební povolení. V roce 2009 uspěl svazek obcí napodruhé se svou žádostí v rámci regionálního operačního programu (ROP) a v září 2009 byla stavba cyklostezky zahájena. Na spolufinancování cyklostezky se podílela také Skupina ČEZ.

Kromě vlastních finančních prostředků se Skupina ČEZ podílela také na dodávce speciální směsi na podkladní vrstvu. „Při stavbě cyklostezky se totiž objevily nečekané technické problémy s málo únosným podložím a Elektrárna Mělník patřící do Skupiny ČEZ byla schopna ve velmi krátké době bezplatně připravit více než 12 tisíc tun speciálního stabilizátu (směs popílku s cementářským slínkem). Investor pak nesl pouze náklady spojené s nákupem slínku a dopravou,“ říká Jiří Pelák, mluvčí svazku obcí CYKLOSTEZKY a doplňuje „podkladní vrstva ze stabilizátu umožnila vytvořit perfektní vozovku i v těch nejproblematičtějších úsecích.“

Ještě před řadou let byl tento popílek nevzhledným odpadem, dnes je velmi žádaným vedlejším energetickým produktem. Popílek vzniká z uhlí, které se spaluje v elektrárnách a které po sobě zanechává nespalitelný podíl v hodnotě 25-30% původního objemu paliva. Ten je třeba z elektrárny odstranit. Dříve jsme tento odpad neuměli využívat, ukládali jsme ho a za jeho ukládání se platily nemalé poplatky. V 90. letech minulého století našel popílek uplatnění jako cenná druhotná energetická surovina a dnes je dokonce prodáván. Suchý popílek se po částečné úpravě – a za předpokladu splnění technických a zákonnných podmínek – používá na výrobu betonu nebo umělého kameniva, na vyplňování prázdných prostor ve vytěžených dolech a jako náhražka za písek či zeminu do podkladu silnic. Některé popílky se používají i jako účinné náplně filtrů pro čištění odpadních vod. Největší uplatnění však nachází ve stavebnictví při výrobě tzv. stabilizátu, což je směs produktů spalování energetického uhlí a odsíření s vodou v různém poměru. Při stavbě této cyklostezky byla poprvé použita unikátní směs stabilizátu s cementářským slínkem, která umožnila zpevnit problematické úseky cyklostezky. Použitá receptura byla ze strany společnosti, která recepturu Elektrárně Mělník bezplatně poskytla a která shodou okolností sídlí v areálu Elektrárny Mělník, podána u Úřadu průmyslového vlastnictví jako přihláška na vynález. Nyní společnost čeká na udělení patentu. Popílek si tak zřejmě našel své další uplatnění do budoucna a možná i na dalších cyklostezkách budou jezdit cyklisté na popílku.

Realizovaná cyklotrasa se nachází v přesné trajektorii budované mezinárodní cyklotrasy EuroVelo č. 7 s výstižným názvem The Sun Route, která spojuje sever Skandinávie s jižní Itálií a Maltou a po jejím dokončení bude měřit 7.305 km.

Rozpočet na výstavbu celé 20 km dlouhé trasy byl 80 mil Kč. „Na takovouto stavbu prováděnou ve velmi obtížných podmínkách, navíc s dvěma poměrně velkými mosty to bylo v porovnání se známou pražskou cyklostezkou v délce 3 km s rozpočtem 150 mil. Kč čin téměř hrdinský“ říká s úsměvem Jiří Pelák a dodává „Potvrzuje to i skutečnost, že na stavbu nebylo možné při tak nízkém rozpočtu sehnat dodavatele, v dnešní době jev to poměrně vzácný.“

„Jsem přesvědčen, že nová cyklostezka bude pro všechny, hlavně v tomto regionu, velkým přínosem. Nejen v oblasti bezpečné dopravy do zaměstnání, do školy, ale poskytne prostor i pro místní podnikatele a návštěvníky tohoto regionu. Cyklostezka zároveň poskytne prostor i pro další sportovní aktivity jako je jízda na in line bruslích, na kole, na běžkách, a to nejen pro jednotlivce ale i celé rodiny. Tento projekt považuji za ukázku moderního trendu zdravého životního stylu a jako vzorný příklad námi podporovaných aktivit v rámci programu ČEZ REGIONŮM“ říká Jaroslav Volšický, ředitel Elektrárny Mělník.
 

Mapu cyklotras EUROVELO (zdroj: www.ecf.com) naleznete ZDE.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
první návštěvníci cyklostezkyprvní návštěvníci cyklostezkyslavnostní přestřižení pásky Mapa otevřené cyklotrasy

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Příběhy českých cyklostezek a cyklotrasPříběhy českých cyklostezek a cyklotras (27x)
Cyklodoprava stojí bohužel na samém okraji pomyslného žebříčku veškeré silniční dopravy v ČR – kde vévodí doprava ...
Pražské cyklostezkyPražské cyklostezky (25x)
Ti, kdo v Praze plánují budování cyklistické infrastruktury, by byli právem považováni za snílky odtržené od samotné měs...
Statický a dynamický výpočet lávky pro pěší a cyklisty přes řeku MoraviciStatický a dynamický výpočet lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Moravici (24x)
Mostní konstrukce zajistí propojení mezi obcemi Branka u Opravy a Hradec nad Moravicí a nahradí nevyhovující stávající p...

NEJlépe hodnocené související články

V Karlových Varech bude Mattoniho a Drahomířino nábřeží bez cyklopruhů (5 b.)
V Karlových Varech začne ještě do konce roku celková rekonstrukce Mattoniho a Drahomířina nábřeží v městské části Drahov...
Liberec má novou bezpečnou cyklostezku centrem města (5 b.)
Liberec má novou bezpečnou cyklostezku centrem města. Začíná v ulici Na Rybníčku, vede podél řeky Nisy a končí na třídě ...
Cyklisté se u Týnce nad Sázavou svezou bezpečnějiCyklisté se u Týnce nad Sázavou svezou bezpečněji (4 b.)
Dva nové úseky cyklostezky v celkové délce 1,79 km spolu s novou lávkou pro cyklisty a pěší přes Sázavu začaly sloužit c...

NEJdiskutovanější související články

Pražské cyklostezkyPražské cyklostezky (1x)
Ti, kdo v Praze plánují budování cyklistické infrastruktury, by byli právem považováni za snílky odtržené od samotné měs...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice