KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Chrastava převezme do vlastnictví krajskou silnici a zničený most

Chrastava převezme do vlastnictví krajskou silnici a zničený most

Publikováno: 3.5.2011, Aktualizováno: 16.5.2011 11:26
Rubrika: 2011

Liberecký kraj předá městu Chrastava silnici třetí třídy i s mostem, který zničila loňská povodeň. Železný secesní most patřil k nejcennějším památkám ve městě a výstavba nového si podle odhadů vyžádá 25 milionů korun. Město může na obnovu mostu získat 90 procent od ministerstva pro místní rozvoj, zbylých 2,5 milionu na spolufinancování mu přidá Liberecký kraj. Záměr dnes schválili krajští radní, posvětit ho ale musí ještě zastupitelé, řekl ČTK mluvčí krajského úřadu Jiří Langer.

Není to první podobný převod, nedávno liberečtí zastupitelé schválili převod tří povodněmi poškozených komunikací a mostu Hrádku nad Nisou. Město se je chystá za přispění dotací opravit, náklady odhaduje na 19 milionů korun, z toho 1,9 dá kraj a zbytek stát. "My jsme o převodu těch komunikací začali jednat loni v listopadu. Já bych to označil za výraz čirého zoufalství, protože v té době se kraj tvářil, že bude opravovat jen některé prioritní komunikace a mezi ty naše silnice nepatřily," vysvětlil rozhodnutí Hrádku převzít silnici od kraje starosta Martin Půta.

Chrastava patřila stejně jako Hrádek k městům, která byla loni v srpnu záplavami postižena nejvíce. V Chrastavě velká voda způsobila jen na obecním majetku škody za více než 180 milionů korun. Za oběť jí padlo i několik lávek a mostů, ocelový secesní most z roku 1907 se stal symbolem povodní. Most se zřítil do koryta řeky a na břehu z něj jako smutné memento zůstal zachován jen jediný sloup osvětlení. Při odstraňování trosek se pak podařilo zachránit i podstatnou část zdobného kovového zábradlí. Tyto prvky chtějí chrastavští použít na novém mostě.

"Silnice a hlavně most jsou pro nás důležité nejen z dopravního hlediska, ale je to i srdeční záležitost," řekl dnes ČTK starosta Chrastavy Michael Canov. Kraj podle něj na obnovu komunikace neměl, proto se město rozhodlo silnici i s neexistujícím mostem převzít a postarat se o jejich obnovu. "Záležet ale bude na tom, zda náš postup schválí také ministerstvo," poznamenal starosta.

Chrastava už podle Canova připravila projekty na obnovu všeho zničeného majetku. Na spolufinancování použije město výnos z veřejné sbírky, kde se sešlo kolem 13 milionů korun. "Největší problém máme s krajskými komunikacemi, hlavně s cestou z Chrastavy na Andělskou Horu, která stále vypadá jako by tudy prošla válka," dodal starosta.

Po povodních, které Liberecký kraj zasáhly loni v srpnu, zůstaly škody za více než osm miliard korun. Jen na krajských silnicích a mostech přesáhly dvě miliardy. Opravy mostů za zhruba půl miliardy řeší kraj s pomocí úvěru, na financování škod na silnicích potřebuje 1,48 miliardy korun, informuje zpráva, kterou před týdnem dostali krajští zastupitelé. Obnova krajského majetku je o to složitější, že na rozdíl od obcí, které mohou dostat 90 a někde i 100 procent potřebných peněz od státu, kraj má nárok jen na 50procentní dotaci.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (38x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (25x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice