KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2015    „Chceme být první, koho přivoláte“

„Chceme být první, koho přivoláte“

Publikováno: 22.7.2015
Rubrika: 2015

Říká v rozhovoru pro Silnice železnice Ján Fabián, generální ředitel společnosti Schindler pro ČR a SR, která je jedničkou na trhu s výtahy a eskalátory. „Musíme být schopni nabízet ty nejkvalitnější a nejbezpečnější zařízení, aby se k nám zákazníci rádi vraceli,“ zdůrazňuje Fabián, se kterým jsme se bavili i o budoucnosti celého oboru a potenciálu Schindlera na českém a slovenském trhu.

Vaší profesní kariérou se významně prolíná strategie. Ať už v dresu poradenské společnosti Roland Berger nebo v Ostravsko-karvinských dolech (OKD). Jakou máte vizi při příchodu do společnosti Schindler?
Moje vize se musí potkat s možnostmi společnosti Schindler a odrážet podmínky na trhu s výtahy a eskalátory v České a Slovenské republice. Jinými slovy, strategie se odvíjí od produktů a trhů, konkurence a míry rizika. Pro Schindler neexistuje jiná možnost než růst a jako lídr na trhu musíme růst nad úrovní trhu a musíme být schopni nabízet ty nejkvalitnější a nejbezpečnější zařízení, aby se naši zákazníci k nám vraceli rádi.

Jaká bude vaše role v Schindleru?
Moje role je v podstatě jednoduchá. Vést tým velice kvalitních a schopných lidí v obou zemích a dodávat řízením těchto lidí potřebné impulzy, abychom byli rychlejší a kvalitnější než konkurence.

V čem jsou podle vás specifika řízení firem jako OKD a Schindler?
To je zajímavá paralela. Obě společnosti vychází z dlouhé a úspěšné tradice podnikání. U obou firem je základem všeho hrdost, erudovanost a obrovské zkušenosti pracovníků. A jelikož se jedná o velice specifické oblasti podnikání, je bezpečnost u obou na prvních místech! Ale jestli to měříte počtem lidí, tak jenom podotknu, že pracovat se stovkami lidí může být někdy podobně náročné jako s tisíci.

Co vám zkušenost v OKD přinesla do další profesní činnosti?
Že chléb je všude o dvou kůrkách, že není nic nad zdraví a bezpečnost a že cykličnost je jev, který tady byl a bude… A nejpodstatnější je v každém podnikání kvalita a flexibilita lidí.

Jak dnes vypadá trh s výtahy a eskalátory?
Odpověď by se měla dotýkat dvou rovin: globální trh se silně přesouvá do Asie a s urbanizací velkoměst v Asii dochází k obrovské poptávce po zařízeních na překonávání výšek. Zároveň se tam dohání obsazenost komerčních ploch kvalitními nájemci, kteří požadují již i nejvyšší kvalitu výtahů a zařízení. Na straně druhé, regionální resp. národní trh již dosáhl určité saturace komerčních projektů a velký boj se svádí u rezidenčních projektů, které jsou i díky plíživému ústupu krize stále jenom na pomalé cestě nahoru. A to především v maržích.

Jaký je tržní podíl Schindleru v ČR a SR a jak velký potenciál vidíte pro další rozšiřování tržního podílu?
Náš tržní podíl, bez konkrétní specifikace, jež se mění dle projektů v daném roce, odpovídá pozici dlouhodobé jedničky na trhu. To vnímáme jako obrovský závazek vůči našim zákazníkům, protože nechceme hrát prim jenom v prodeji nových zařízení, nebo se zaměřovat jen na určitý typ servisu. Schindler by měl být společností, která vás napadne jako první, když chcete přivolat pomoc a radu u výtahu nebo eskalátoru.

Dá se dnes ještě rozšiřovat skrze akvizice nebo je trh víceméně jasně rozdělený?
Stále se dá růst, nejenom v našem byznysu. Růst v počtu instalací, servisních techniků, kvalitě služeb a podpoře nejmodernějších technologií, ziskovosti nebo např. v zastoupení poboček po republice. Jelikož jsme ale téměř ve všech těchto ukazatelích na čele, jediná další cesta extenzivního růstu je přes akvizice. Nic konkrétního ale nechystáme.

Jaký je poměr českého a slovenského trhu a kde je v současné situaci větší hlad po výrobcích Schindleru?
Zájem o naše produkty je díkybohu na obou stranách řeky Moravy. Velikost trhu je jako v jiných oblastech srovnání – ČR je asi dvojnásobek SR.

Jaké velké investiční akce letos česko-slovenský Schindler čekají?
Největší a nejzajímavější investice jsou výhradně do lidí. Do výběru nových, školení stávajících nebo do dalšího zkvalitňování našich služeb. Protože tyto služby poskytují lidi a o ně jde v první řadě.

Investuje Schindler v ČR a na Slovensku do vývoje nebo se vše vyvíjí ve švýcarské centrále? 
U všech společností, které fungují na bázi prodejních zastoupení je
většina vývoje a často i výroby centralizována do vybraných nebo mateřských zemí a tudíž ty hlavní inovační podněty přicházejí z centrály. Ale i přesto nejsme u Schindlera ČR a SR pasivní, již nejeden výrobek nebo díly a zařízení našich výtahů byly vyvinuty buď kompletně, nebo zčásti našimi lidmi.

Na co se Schindler zaměřuje při investicích do technologií? Jak se dají z pohledu laika výtahy a eskalátory vylepšovat?
Kromě nezbytných prvků bezpečnosti a efektivity provozu (spotřeba elektr. energie, plynulost a nehlučnost provozu) se hodně vyvíjí a mění design a materiály. Zároveň se obrovsky inovuje propojení samotných výtahů a jiných elektronických zařízení. To je i cesta, kterou Schindler na globální úrovni dosahuje konkurenčních výhod. Jen ti, kteří kráčejí s dobou sdílením dat a výměnou informací, budou schopni obsluhovat efektivně zákazníky i za 30 a více let.

Kde se vlastně Schindler výtahy a eskalátory fyzicky vyrábějí?
Schindler se může pochlubit velice moderními závody na výtahy a eskalátory ve slovenské Dunajské Stredě. Zdejší závod na výrobu výtahů byl oceněn certifikátem zelené budovy BREEAM. Byla to vůbec jedna z prvních průmyslových budov v kontinentální Evropě s podobnou certifikací. Z evropských destinací můžeme ještě zmínit Švýcarsko, Španělsko. Další výrobny najdeme v Indii, Číně a Severní Americe.

Kde byste chtěl vidět Schindler za pět let?
Víte co bych si přál, aby bylo za maximálně 5 let? Aby se instalovaly jenom kvalitní zařízení pro všechny zákaznické skupiny bez ohledu na finanční možnosti. Aby to dělali vyškolení a kvalitní zaměstnanci, kteří se neučí na každé nové zakázce. Aby odezva na problémy zákazníků byla okamžitá a velice profesionálně zpracovaná. Aby servis zařízení obsahoval kompletní rozsah prací a byl pro zákazníka časově minimálně náročný. A v tom všem bych velice rád viděl Schindler na špici.


Dr.-Ing. Ján Fabián nastoupil do pozice generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti Schindler CZ, a. s. na začátku února 2015. V pozici nahradil Ing. Vladimíra Lenocha, který se rozhodl pro kariérní posun mimo společnost.

Vystudoval Technickou Univerzitu v Košicích a absolvoval doktorandské Studium na Technische Universität Berlin. Od roku 1998 pracoval v českém vedení přední poradenské firmy Roland Berger Strategy Consultants, kde řídil projekty v oblastech strojírenství, ocelářství, energetiky a surovinových zdrojů v ČR, na Slovensku, v rámci celé střední a východní Evropy, Ruska, Ukrajiny a západní Evropy.

Od roku 2007 pracoval ve vedení společnosti OKD jako místopředseda představenstva. Zastával pozice ředitele pro rozvoj a strategii, zástupce generálního ředitele, provozního ředitele NWR. Od roku 2013 působil ve funkci generálního ředitele, předsedy představenstva a člena představenstva NWR. Následně jako poradce představenstva OKD.

Společnost Schindler byla založena ve Švýcarsku v roce 1874. Dnes je koncern Schindler Group předním světovým dodavatelem výtahů, eskalátorů a souvisejících služeb. Řešení značky Schindler v oblasti mobility přepraví denně po celém světě více než jednu miliardu osob. Prosperita společnosti se opírá o práci 54 000 zaměstnanců ve více než stovce zemí. Společnost Schindler CZ, a. s. působí úspěšně na českém a slovenském trhu od roku 1993.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Dr.-Ing. Ján FabiánEskalátory ve stanici metra Národní třídaVýtah v modernizovaném železničním uzlu Plzeň

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání (28x)
První gigawatthodiny elektrické energie vyrobily dvě turbíny s těmito ženskými jmény v elektrárně Štětí z labské vody. T...
„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (27x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...
Protinámrazové a protismykové úpravy vozovekProtinámrazové a protismykové úpravy vozovek (26x)
Společnost Značky Morava a. s. se věnuje inovacím ve všech oblastech svého působení. Reagujeme na aktuální problematická...

NEJlépe hodnocené související články

REPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbáchREPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbách (5 b.)
Firma REPONT s. r. o. v letošním roce oslavila desetileté výročí působení na trhu dopravních a inženýrských staveb. Její...
Varšava chválí stavbaře z Metrostavu (5 b.)
Předáním modernizované části okruhu S8 a mostu Generála Stefana Grota-Roweckiego přes Vislu ve Varšavě investorovi završ...
Trojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní oceněníTrojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní ocenění (5 b.)
Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukc...

NEJdiskutovanější související články

„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (1x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice