KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Český trumf pro evropské silnice

Český trumf pro evropské silnice

Publikováno: 2.8.2010, Aktualizováno: 16.8.2010 11:08
Rubrika: 2010

Evropská komise přijala návrh na standardizaci tzv. hybridních mýtných systémů blízký tomu, který již 2 roky prosazují čeští odborníci z ČVUT. V ČR se tak může realizovat pilotní program pro celou Evropu, která podobně jako my řeší elektronické zpoplatnění automobilové nákladní dopravy.

Na příslušné rozhodnutí o jednotném konceptu pan-evropského, tzv. hybridního mýtného systému nyní navazuje rozsáhlý standardizační proces pracovních skupin Evropské komise pro standardizaci CEN. Pilotní projekt, který mezitím už téměř dva roky probíhá v ČR, může být nyní chápán jako test implementace pro celou Evropu, s tím, že „české řešení“ obsahuje i další prvky souhrnně označované jako telematické služby s přidanou hodnotou, které jsou v pan-evropských měřítcích na samém začátku diskuze. Toto řešení je rovněž uvedeno jako příklad v návrhu evropské normy TR 278259, která je v současné době schvalována.

Proto lze považovat za významný úspěch, že už před dvěma roky navržené a stále upřesňované řešení expertní skupiny ČVUT Praha, Fakulty dopravní, tj. kombinace mikrovlnného a satelitního řešení, se ve významné míře promítnulo ve standardizačních procesech Evropské komise CEN v oblasti tzv. hybridních mýtných systémů.
Dnes je stále zřetelnější, že zpoplatnění silnic první a druhé třídy nelze řešit pomocí mýtných bran, jako je tomu na dálnicích v některých zemích Evropy vč. České republiky, ale na pomoc musí přijít družicové systémy GPS.

Podle slov prof. Zdeňka Votruby a prof. Tomáše Zelinky, členů Expertní skupiny Českého vysokého učení technického, je řešení hybridního mýtného systému, který tato expertní skupina ideově navrhla a architektonicky rozpracovala, v příčinné souvislosti s nedávným rozhodnutím EK, i přijatými a rozpracovanými relevantními standardy CEN. Lze říci, že cílevědomá činnost členů expertní skupiny v pilotním projektu, stejně jako i ve standardizačních komisích CEN měla na toto rozhodnutí EK významný vliv.

Standardizace navrhovaného systému zpoplatnění dálnic a silnic je důležitá zejména proto, aby mohl být v horizontu několika let tento systém realizován. Řešení navržené českou expertní skupinou předpokládá propojení s dnes už na dálnicích fungujícím mikrovlnným systémem a satelitním systémem GPS (později evropským systémem Galileo / EGNOS) při jeho rozšiřování na rychlostní silnice či silnice první třídy. Hybridní systém, jehož pilotní verze se v ČR ověřuje ve spolupráci se společností Kapsch, by se tak mohl stát i pilotním projektem pro celou Evropu.

Kritickou částí hybridního sytému ale je rozhraní mezi tím, kdo data zasílá (generuje) a tím, kdo je zpracovává. Jako problém se zejména ukazuje fakt, že ve světě existuje cca 150 „standardů“ elektronického mýta!

K identifikaci vozidel se v současnosti používají např. kamerové systémy, čárové kódy RFID, v USA i infračervené systémy. Ovšem při hustém provozu na silnicích a územích s rozvětvenými komunikacemi se využití satelitních systémů ukazuje jako nejefektivnější a v zásadě jej nelze v plné míře žádným jiným z uvedených systémů nahradit.

Dnes je nejen u nás jasný zájem státu ale i velkých měst na zpoplatnění silnic a parkovišť, na druhé straně musí být systém plně zabezpečen proti zneužití k finančním machinacím či zcizení informací.

I proto je třeba klást vysoké nároky jak na zpoplatňovací systém mýtného, který musí korektně zpracovávat data z různých systémů i z různě inteligentních palubních terminálů, tak na jeho důkladné zabezpečení proti poruchám i proti pokusům o záměrné narušení.

Vzhledem ke snahám, aby nejen v Evropě (od r. 2012-14), ale vůbec ve světě fungovaly kompatibilní systémy, je využití hybridních systémů napojených na evropské Galileo nejsnazší cestou. Pak už zbývá jen to „nejlehčí“ – přimět výrobce palubních terminálů k produkci kompatibilních terminálů podle hesla – jeden terminál pro celý svět. To pak umožní rozvoj i dalších telematických služeb s tzv. přidanou hodnotou vč. například on-line navigace.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (56x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (33x)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
1. odborná konference DOPRAVA V KLIDU 20101. odborná konference DOPRAVA V KLIDU 2010 (32x)
Řešení dopravy v klidu – parkování – bylo představeno z mnoha úhlů pohledu v rámci odborné ko...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice