KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Český trumf pro evropské silnice

Český trumf pro evropské silnice

Publikováno: 2.8.2010, Aktualizováno: 16.8.2010 11:08
Rubrika: 2010

Evropská komise přijala návrh na standardizaci tzv. hybridních mýtných systémů blízký tomu, který již 2 roky prosazují čeští odborníci z ČVUT. V ČR se tak může realizovat pilotní program pro celou Evropu, která podobně jako my řeší elektronické zpoplatnění automobilové nákladní dopravy.

Na příslušné rozhodnutí o jednotném konceptu pan-evropského, tzv. hybridního mýtného systému nyní navazuje rozsáhlý standardizační proces pracovních skupin Evropské komise pro standardizaci CEN. Pilotní projekt, který mezitím už téměř dva roky probíhá v ČR, může být nyní chápán jako test implementace pro celou Evropu, s tím, že „české řešení“ obsahuje i další prvky souhrnně označované jako telematické služby s přidanou hodnotou, které jsou v pan-evropských měřítcích na samém začátku diskuze. Toto řešení je rovněž uvedeno jako příklad v návrhu evropské normy TR 278259, která je v současné době schvalována.

Proto lze považovat za významný úspěch, že už před dvěma roky navržené a stále upřesňované řešení expertní skupiny ČVUT Praha, Fakulty dopravní, tj. kombinace mikrovlnného a satelitního řešení, se ve významné míře promítnulo ve standardizačních procesech Evropské komise CEN v oblasti tzv. hybridních mýtných systémů.
Dnes je stále zřetelnější, že zpoplatnění silnic první a druhé třídy nelze řešit pomocí mýtných bran, jako je tomu na dálnicích v některých zemích Evropy vč. České republiky, ale na pomoc musí přijít družicové systémy GPS.

Podle slov prof. Zdeňka Votruby a prof. Tomáše Zelinky, členů Expertní skupiny Českého vysokého učení technického, je řešení hybridního mýtného systému, který tato expertní skupina ideově navrhla a architektonicky rozpracovala, v příčinné souvislosti s nedávným rozhodnutím EK, i přijatými a rozpracovanými relevantními standardy CEN. Lze říci, že cílevědomá činnost členů expertní skupiny v pilotním projektu, stejně jako i ve standardizačních komisích CEN měla na toto rozhodnutí EK významný vliv.

Standardizace navrhovaného systému zpoplatnění dálnic a silnic je důležitá zejména proto, aby mohl být v horizontu několika let tento systém realizován. Řešení navržené českou expertní skupinou předpokládá propojení s dnes už na dálnicích fungujícím mikrovlnným systémem a satelitním systémem GPS (později evropským systémem Galileo / EGNOS) při jeho rozšiřování na rychlostní silnice či silnice první třídy. Hybridní systém, jehož pilotní verze se v ČR ověřuje ve spolupráci se společností Kapsch, by se tak mohl stát i pilotním projektem pro celou Evropu.

Kritickou částí hybridního sytému ale je rozhraní mezi tím, kdo data zasílá (generuje) a tím, kdo je zpracovává. Jako problém se zejména ukazuje fakt, že ve světě existuje cca 150 „standardů“ elektronického mýta!

K identifikaci vozidel se v současnosti používají např. kamerové systémy, čárové kódy RFID, v USA i infračervené systémy. Ovšem při hustém provozu na silnicích a územích s rozvětvenými komunikacemi se využití satelitních systémů ukazuje jako nejefektivnější a v zásadě jej nelze v plné míře žádným jiným z uvedených systémů nahradit.

Dnes je nejen u nás jasný zájem státu ale i velkých měst na zpoplatnění silnic a parkovišť, na druhé straně musí být systém plně zabezpečen proti zneužití k finančním machinacím či zcizení informací.

I proto je třeba klást vysoké nároky jak na zpoplatňovací systém mýtného, který musí korektně zpracovávat data z různých systémů i z různě inteligentních palubních terminálů, tak na jeho důkladné zabezpečení proti poruchám i proti pokusům o záměrné narušení.

Vzhledem ke snahám, aby nejen v Evropě (od r. 2012-14), ale vůbec ve světě fungovaly kompatibilní systémy, je využití hybridních systémů napojených na evropské Galileo nejsnazší cestou. Pak už zbývá jen to „nejlehčí“ – přimět výrobce palubních terminálů k produkci kompatibilních terminálů podle hesla – jeden terminál pro celý svět. To pak umožní rozvoj i dalších telematických služeb s tzv. přidanou hodnotou vč. například on-line navigace.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice