Česká firma staví tunely na Islandu
Rubrika: Tunely
Na Islandu vyrostou dva tunely o celkové délce téměř 11 km. Tunely mezi městy Siglufjördur a Ólafsfjördur na severním pobřeží budou součástí nového úseku hlavní dopravní tepny ostrova. Staví je česká firma Metrostav.
„Dvoukolovou soutěž obeslalo šest mezinárodních konzorcií. Nabídka, kterou jsme předložili ve sdružení s islandskou stavební společností Háfell, splnila požadavky investora, společnosti Vegagerðin (obdobná instituce jako naše Ředitelství silnic a dálnic – pozn. red.), nejlépe.
Dokázali jsme nabídnout nejen nejvýhodnější cenu, ale obstáli jsme také v dalších kritériích, například termínech či garancích kvality,“ říká obchodní ředitel Metrostavu Pavel Pilát a dodává, že nedostatečně chráněný domácí trh a nerovné podmínky v zakládajících státech EU nutí české stavební firmy ucházet se o zakázky i v tak vzdálených zemích jako je právě Island. I tam jsou Češi schopni prokázat své kvality a prosadit se navzdory domácím pochybnostem o vysokých cenách českého stavebnictví.
Na výstavbě tunelů by mělo pracovat celkem 60 českých specializovaných dělníků a 20 techniků. Na stavbě, jejíž součástí je také most přes řeku Héðinsfjarðará a jejíž celková délka činí 14,1 km, postaví Metrostav dva úseky ražených a hloubených tunelů o celkové délce 10.995 m. Kratší z obou tunelů, Siglufjördur, bude dlouhý 3.871 m, druhý tunel, Ólafsfjördur, bude měřit 7.124 m. Vjezdy do obou tunelů budou chráněny betonovými límci, které zajistí přístupnost podzemní komunikace za ztížených klimatických podmínek.
Tunely budou v celé délce probíhat ve vyvřelých horninách, nestabilní vrstvy se dají očekávat pouze v hloubených úsecích. Nadloží je poměrně vysoké (v úseku pod vrcholem Hólsfjall až 600 m). „Víme, že podmínky v podzemí budou pro naše raziče s ohledem na sopečnou aktivitu Islandu značně náročné. V nejhlubších místech ražeb bude teplota dosahovat až 40 °C,“ zmínil P. Pilát.