Celostátní soutěž o nejlepší dopravní stavby a technologie
Rubrika: 2010
Ve středu 19. května 2010 byly v pražském Martinickém paláci zveřejněny stavby, které získaly NOMINACI NA TITUL ČESKÁ DOPRAVNÍ STAVBA / TECHNOLOGIE ROKU 2009.
NOMINACE V KATEGORII A) STAVBY dopravní infrastruktury na transevropské dopravní síti spolufinancované ze zdrojů EU
(přihl. č. 9)
STAVBA: Elektrizace trati vč. PEÚ Letohrad - Lichkov, st. hr., 1. stavba Letohrad (mimo) – Lichkov státní hranice
INVESTOR: Správa železniční dopravní cesty, s.o.
DODAVATEL: Sdružení: Viamont DSP a.s. – vedoucí člen, EUROVIA CS, a.s., SKANSKA DS a.s. – členové
PROJEKTANT: SUDOP Brno spol. s r.o.
VÝROK POROTY:
Realizace stavby elektrizace trati umožnila jezdit v elektrické trakci a vyšší rychlostí pro vlaky z Polska přes Českou republiku, Slovensko, Maďarsko a dále na jih Evropy bez nutnosti výměny hnacího vozidla. Bezpečnost a komfort cestujících byl zvýšen vybudováním nových nástupišť výšky 0,55 m nad temenem kolejnice s bezpečnostním pruhem a vodícím proužkem pro nevidomé.
(přihl. č 17)
STAVBA: Rekonstrukce koleje a výhybek v železniční stanici Česká Kubice
INVESTOR: SŽDC s.o. Praha, Stavební správa Plzeň
DODAVATEL: Sdružení: EDIKT a.s., AŽD Praha s r.o., Eurovia CZ, a.s.
PROJEKTANT: H-PRO spol. s r.o., Ing. Miroslav Novák
VÝROK POROTY:
Kompletní přestavba přechodové železniční stanice umožnila zvýšení rychlosti a výstavbou nových nástupišť s bezbariérovým přístupem nabízí vyšší komfort a bezpečnost pro cestující veřejnost. Provedená změna zvyšuje úroveň železniční dopravy i v rámci příhraniční spolupráce se SRN.
(přihl. č 24)
STAVBA: Dálnice D1 stavba 0134.1, Mořice - Kojetín, 2. Etapa
INVESTOR: Ředitelství silnic a dálnic ČR, závod Brno
DODAVATEL: Sdružení D1 Mořice – Kojetín: Skanska DS a. s., závod Brno (vedoucí člen), Dálniční stavby Praha, a. s., EUROVIA CS, a. s. (členové)
PROJEKTANT: HBH Projekt spol. s r. o.
VÝROK POROTY:
Stavba je sofistikovaným dílem, kde byla použita řada progresivních technologií. Jde především o vysoké dálniční násypy vytvořené z kvádru extrudovaného polystyrenu. Stavba, která obsahuje 14 mostních objektů a jednu mimoúrovňovou křižovatku je významnou součástí dálnice D1. Stavba navíc byla provedena ekonomicky progresivními technologiemi.
(přihl. č 26)
STAVBA: Modernizace trati Veselí nad Lužnicí - Tábor, 1. část, úsek Doubí u Tábora – Tábor
INVESTOR: Správa železniční dopravní cesty, s.o., Stavební správa Praha
DODAVATEL: „Sdružení Doubí – Tábor“: OHL ŽS, a.s. (vedoucí člen), SUBTERRA a.s., divize 3, Viamont DSP a.s. (členové)
PROJEKTANT: SUDOP PRAHA a.s.
VÝROK POROTY:
Liniová stavba je významná zejména zdvoukolejněním celého úseku, zvýšením rychlosti až na 160 km/h a zvýšením kapacity. Nové zabezpečovací zařízení a mimoúrovňové přístupy na nástupiště výrazně zvýšily bezpečnost železničního provozu. Úpravy provedené v rámci stavby rovněž podpořily zkvalitnění příměstské dopravy v řešené aglomeraci Planá n.L. – Sezimovo Ústí – Tábor.
NOMINACE V KATEGORII NOMINACE V KATEGORII B) STAVBY dopravní infrastruktury s rozpočtem nad 100 mil. Kč
(přihl. č 4)
Stavba "mimoúrovňového propojení silnice II/468 a průmyslové zóny v Třinci - Balinách"
INVESTOR: Správa silnic Moravskoslezského kraje
DODAVATEL: Sdružení Baliny 2007
ODS-Dopravní stavby Ostrava, a.s. (vedoucí člen sdružení), D5, a.s. (člen sdružení)
PROJEKTANT: Mott MacDonald, spol. s r.o.
VÝROK POROTY:
Stavba ve stísněných podmínkách řeší mimořádně funkčně a esteticky propojení silnice II/ 468 a průmyslové zóny v Třinci – Balinách. Mimoúrovňové křížení s železniční tratí a železniční vlečkou splňuje bezpečnostní a kapacitní požadavky napojení průmyslové zóny.
NOMINACE V KATEGORII NOMINACE V KATEGORII C) STAVBY dopravní infrastruktury s rozpočtem do 100 mil. Kč
(přihl. č 18)
STAVBA: silnice I/34 Květinov - most ev. č. 34 – 040
INVESTOR: ŘSD ČR Praha, ŘSD ČR Správa Jihlava
DODAVATEL: Sdružení Květinov: Eurovia CS, a.s. (vedoucí sdružení) a EDIKT a.s. (člen)
PROJEKTANT: Ing. Pavel Němec , PONTEX s.r.o.
VÝROK POROTY:
Mostní estakáda, která přivádí silnici I/34 přes údolí Perlového potoka, představuje zajímavou technickou variantu konstrukce o šesti polích. Přemostění v délce 155 m velmi dobře harmonizuje s krajinným reliéfem a má velký význam pro dopravní obslužnost.
(přihl. č 21)
STAVBA: Rekonstrukce silnice III/2956 Vrchlabí - Strážné - Dolní dvůr – Lánov
INVESTOR: Královéhradecký kraj, Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje a.s.
DODAVATEL: M – SILNICE a.s.
PROJEKTANT: DiK Janák, s.r.o.
VÝROK POROTY:
Kompletní rekonstrukce horské silnice II/2956 procházející Krkonošským národním parkem byla provedena velmi citlivě vzhledem ke krajině a životnímu prostředí. Bylo maximálně využito recyklace stávající konstrukce a tím sníženy dopady provádění na své okolí. Prakticky nová silnice v délce 13,7 km vybudovaná v náročných horských podmínkách výrazně zvýší bezpečnost dopravy.
(přihl. č 31)
STAVBA silnice I/16 Mělník, okružní křižovatka u mostu přes Labe
INVESTOR: ŘSD ČR, správa Liberec
DODAVATEL: SaM silnice a mosty a.s., Česká Lípa
PROJEKTANT: CityPlan s.r.o.
VÝROK POROTY:
Okružní křižovatka je umístěna ve velmi stísněných podmínkách mezi mosty přes Labe a biokoridor Pšova. Umožňuje přitom zcela funkční bezpečné napojení. Řešení získání potřebného prostoru pomocí opěrných zdí navržených jako vyztužený násyp s netuhým obkladem je originální. Okružní křižovatka výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti na silně zatížené silnici.
NOMINACE V KATEGORII NOMINACE V KATEGORII D) STAVBY zvyšující bezpečnost a plynulost dopravy bez určení rozpočtu a zdrojů financování
(přihl. č 7)
STAVBA: Modernizace západní části železniční stanice Praha - Hlavní nádraží, 2. část, nástupiště I-IV
INVESTOR: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
DODAVATEL: Sdružení MSS Praha hl. n. ve složení: Metrostav a.s. (vedoucí účastník), Skanska DS, a.s., Eurovia CZ, a.s. (členové)
PROJEKTANT: Atelier designu a architektury, Ing. arch. Patrik Kotas, Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.
VÝROK POROTY:
Kompletní přestavba nástupišť I-IV se zvýšením hran nástupišť na 550 mm nad temenem kolejnice zajistila komfortní výstupy a nástupy cestujících do vlakových souprav. Realizací stavby je zajištěn bezbariérový přístup na nástupiště - stávající schodiště byla doplněna výtahy a pohyblivými eskalátory. Dopravní rozdělení I.- IV. nástupiště stanice na sever a jih umožňuje současné odjezdy vlakových souprav do dvou směrů od každé nástupištní hrany a tím došlo ke zvýšení kapacity žst. Praha hl.n.
(přihl. č. 8 a 11 )
STAVBA: železniční stanice Mariánské Lázně - Rekonstrukce výpravní budovy
Společně se stavbou
STAVBA: železniční stanice Mariánské Lázně - Zastřešení nástupišť a podchodu
Na rekonstrukci nádražní budovy se podíleli:
INVESTOR : Grandi Stazioni Česká republika, s. r. o.
DODAVATEL: Metrostav a.s., kooperanti: DUKAS KV s. r. o., Metrostav a.s., divize 9 středisko TZB, Subterra a.s. divize 4
PROJEKTANT: Sdružení METROPROJEKT Praha a. s. a ATELIER DESIGNU A ARCHITEKTURY
Na rekonstrukci nástupišť a podchodu se podíleli:
INVESTOR: Správa železniční dopravní cesty, s.o.
DODAVATEL: Sdružení Planá SSV: EUROVIA CS, a.s., SKANSKA, a.s., VIAMONT DSP a.s.
PROJEKTANT: SUDOP Praha, a.s.
VÝROK POROTY:
Železniční stanice Mariánské Lázně - rekonstrukce budovy, nástupišť a podchodů je součástí stavby III. koridoru „Optimalizace trati Planá-Cheb.“ Porota ocenila, že byl zachován původní historický vzhled nádraží a cestující mohou využívat komfortu spojení budovy s moderními nástupišti.
(přihl. č 27)
STAVBA: Cyklostezky údolími Tiché Orlice a Třebovky
INVESTOR: Region Orlicko - Třebovsko
DODAVATEL: Strabag a.s., Odštěpný závod Ostrava – oblast Západ
PROJEKTANT: Transconsult s.r.o.
OCENĚNÍ POROTY:
Hlavní předností stavby je využití stávající polní a lesní cesty v příměstských oblastech. Význam této investice je potvrzen monitoringem, který udává, že stavbu využívá denně více jak 1000 obyvatel denně. Dobře zapadá do krajinného reliéfu.
(přihl. č 32)
STAVBA: Cyklistická stezka Varhany II. etapa, úsek Horní Libchava – Volfartice
INVESTOR: Dobrovolný svazek obcí Cyklostezka VARHANY
DODAVATEL: Chládek & Tintěra, a.s.
PROJEKTANT: Valbek, spol. s.r.o.
VÝROK POROTY:
Porotu zaujala skutečnost, že tato stavba využívá koridor bývalé železniční trati a velmi nápaditě do okolí cyklistické stezky zakomponovala i malé drážní budovy.
NOMINACE V KATEGORII NOMINACE V KATEGORII E) TECHNOLOGIE
(přihl. č 40)
TECHNOLOGIE: Zavedení diferencovaných tarifů pro regulaci provozu zpoplatněných vozidel v pátečních odpoledních hodinách
INVESTOR: Ministerstvo dopravy/Ředitelství silnic a dálnic ČR
DODAVATEL: Konsorcium společností Kapsch a PVT a.s. (nyní Asseco a.s.)
PROJEKT: Fakulta dopravní ČVUT, Fakulta stavební ČVUT, Deloitte Advisory s.r.o.
VÝROK POROTY:
Jde o unikátní projekt zaměřený na redukci kongescí a vytvoření dalších zdrojů financování rozvoje silniční sítě časově diferencovaným systémem mýtných poplatků.
(přihl. č 43)
TECHNOLOGIE: Dálniční SOS hláska TC SIPO 2
INVESTOR: SPEL, a.s.
PROJEKTOVÝ TÝM:
Vývoj skeletu a HW: Ing. Petr Svoboda, Ph.D, Jaroslav Šulc, DiS., Pavel Šavrda, DiS., Josef Formánek
Vývoj SW: Ing. Petr Svoboda, Ph.D, Martin Štácha, Ing. Stanislav Saska, Ing. Jiří Tatarinov
KOOPERANT: Horkan Klima s.r.o., Kvark Servis s.r.o.
VÝROK POROTY:
Nově používaná dálniční hláska SOS splňuje všechny potřebné parametry pro zajištění tísňového volání a zároveň tvoří významný koncentrátor telematických prvků. Její jednoduché ovládání, nízká poruchovost a cenová přiměřenost ji staví na čelné místo na evropském trhu.