KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    ČD: Česku hrozí, že nebude součástí sítě rychlostních železnic

ČD: Česku hrozí, že nebude součástí sítě rychlostních železnic

Publikováno: 19.5.2011, Aktualizováno: 24.5.2011 10:19
Rubrika: 2011

České republice hrozí, že ji obejde evropská síť vysokorychlostních železnic. To by v důsledku znamenalo celkové zaostávání železniční dopravy v zemi. Na dnešní konferenci o uvažované výstavbě vysokorychlostních železnic to uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. ČR by se proto měla nejpozději do dvou let přihlásit ke spolupráci na výstavbě vysokorychlostních tratí a jejich napojení na síť v sousedních zemích.

"Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě," řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Bílá kniha dopravy, kterou vypracovala Evropská unie, se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě.

V současnosti Česku hrozí, že plánovaný vysokorychlostní koridor z Berlína do Vídně nepovede přes Prahu a že se českému území zcela vyhne. "Pokud bude tento projekt schválen, tak do něj bude ČR obtížně vstupovat," zdůraznil Žaluda.

Rozvoji osobní železniční dopravy v Česku chybí podle Žaludy především vhodná infrastruktura. Železniční trati jsou v současné chvíli delší než silniční spojení a dojezdová doba vlaků je dvakrát až třikrát delší než v případě dopravy osobními automobily. Jediná konkurenceschopná trať je v současnosti Praha - Ostrava, což se odráží i na ochotě soukromých dopravců na ní zavádět vlastní spoje.

Výstavba vysokorychlostních tratí podle Jindřicha Kušníra, ředitele odboru drah ministerstva dopravy, Česku přinese evropský tranzit, který bude ČR potřebovat hned z několika důvodů. Především bude znamenat možnost získání evropských peněz pro další výstavbu infrastruktury, na které by země jinak neměla nárok. Pro české železniční dopravce bude znamenat uplatnění v mezinárodní dopravě a v neposlední řadě přinesou vysokorychlostní tratě občanům podstatné zkrácení dojezdových časů mezi metropolemi.

"Dnes nemá cenu bavit se o rychlostech kolem 300 kilometrů v hodině," uvedl Kušnír. V nejbližší době bude stačit rychlost kolem 200 kilometrů, které je možné dosáhnout s existujícím vozovým parkem. Pro Česko jsou prioritní vysokorychlostní tahy Berlín - Praha - Brno - Vídeň, Praha - Brno - Ostrava - Katovice a Praha - Mnichov.

Vysokorychlostní železnice bude schopná konkurovat ostatním druhům dopravy, pokud bude dvakrát rychlejší než doprava automobilová a bude dosahovat poloviční rychlosti letecké dopravy, uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Podle Ignacia Barrona z globálního sdružení asociace železnic UIC má vysokorychlostní železnice potenciál odlákat až polovinu cestujících letecké dopravě. Vůči letecké dopravě je zároveň daleko ekologičtější. Například z hlediska emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího dosahuje zhruba čtvrtinových hodnot.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (38x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (25x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice