KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    ČD: Česku hrozí, že nebude součástí sítě rychlostních železnic

ČD: Česku hrozí, že nebude součástí sítě rychlostních železnic

Publikováno: 19.5.2011, Aktualizováno: 24.5.2011 10:19
Rubrika: 2011

České republice hrozí, že ji obejde evropská síť vysokorychlostních železnic. To by v důsledku znamenalo celkové zaostávání železniční dopravy v zemi. Na dnešní konferenci o uvažované výstavbě vysokorychlostních železnic to uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. ČR by se proto měla nejpozději do dvou let přihlásit ke spolupráci na výstavbě vysokorychlostních tratí a jejich napojení na síť v sousedních zemích.

"Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě," řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Bílá kniha dopravy, kterou vypracovala Evropská unie, se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě.

V současnosti Česku hrozí, že plánovaný vysokorychlostní koridor z Berlína do Vídně nepovede přes Prahu a že se českému území zcela vyhne. "Pokud bude tento projekt schválen, tak do něj bude ČR obtížně vstupovat," zdůraznil Žaluda.

Rozvoji osobní železniční dopravy v Česku chybí podle Žaludy především vhodná infrastruktura. Železniční trati jsou v současné chvíli delší než silniční spojení a dojezdová doba vlaků je dvakrát až třikrát delší než v případě dopravy osobními automobily. Jediná konkurenceschopná trať je v současnosti Praha - Ostrava, což se odráží i na ochotě soukromých dopravců na ní zavádět vlastní spoje.

Výstavba vysokorychlostních tratí podle Jindřicha Kušníra, ředitele odboru drah ministerstva dopravy, Česku přinese evropský tranzit, který bude ČR potřebovat hned z několika důvodů. Především bude znamenat možnost získání evropských peněz pro další výstavbu infrastruktury, na které by země jinak neměla nárok. Pro české železniční dopravce bude znamenat uplatnění v mezinárodní dopravě a v neposlední řadě přinesou vysokorychlostní tratě občanům podstatné zkrácení dojezdových časů mezi metropolemi.

"Dnes nemá cenu bavit se o rychlostech kolem 300 kilometrů v hodině," uvedl Kušnír. V nejbližší době bude stačit rychlost kolem 200 kilometrů, které je možné dosáhnout s existujícím vozovým parkem. Pro Česko jsou prioritní vysokorychlostní tahy Berlín - Praha - Brno - Vídeň, Praha - Brno - Ostrava - Katovice a Praha - Mnichov.

Vysokorychlostní železnice bude schopná konkurovat ostatním druhům dopravy, pokud bude dvakrát rychlejší než doprava automobilová a bude dosahovat poloviční rychlosti letecké dopravy, uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Podle Ignacia Barrona z globálního sdružení asociace železnic UIC má vysokorychlostní železnice potenciál odlákat až polovinu cestujících letecké dopravě. Vůči letecké dopravě je zároveň daleko ekologičtější. Například z hlediska emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího dosahuje zhruba čtvrtinových hodnot.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Reakce na článek Aktuálně.cz (BIS: Stát tuneluje vlastní firmy, ovládli je lobbisté) (57x)
Ministerstvo dopravy reaguje na článek Aktuálně.cz, který vyšel dne 8. září 2011 pod názvem BIS: Stát tuneluje vlastní f...
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o obchvat, zatím marně (56x)
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o stavbu obchvatu. Hlavní silnice procházející městskou částí, jíž lemují rodinné...
ŘSD v pátek zprovozní výbuchy poničenou část dálnice D5 u Plzně (55x)
Po téměř čtyřech měsících se tento pátek dopoledne řidičům plně zprůjezdní dálniční obchvat Plzně před tunelem Valík, kd...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice