ČD: Česku hrozí, že nebude součástí sítě rychlostních železnic
Rubrika: 2011
České republice hrozí, že ji obejde evropská síť vysokorychlostních železnic. To by v důsledku znamenalo celkové zaostávání železniční dopravy v zemi. Na dnešní konferenci o uvažované výstavbě vysokorychlostních železnic to uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. ČR by se proto měla nejpozději do dvou let přihlásit ke spolupráci na výstavbě vysokorychlostních tratí a jejich napojení na síť v sousedních zemích.
"Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě," řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Bílá kniha dopravy, kterou vypracovala Evropská unie, se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě.
V současnosti Česku hrozí, že plánovaný vysokorychlostní koridor z Berlína do Vídně nepovede přes Prahu a že se českému území zcela vyhne. "Pokud bude tento projekt schválen, tak do něj bude ČR obtížně vstupovat," zdůraznil Žaluda.
Rozvoji osobní železniční dopravy v Česku chybí podle Žaludy především vhodná infrastruktura. Železniční trati jsou v současné chvíli delší než silniční spojení a dojezdová doba vlaků je dvakrát až třikrát delší než v případě dopravy osobními automobily. Jediná konkurenceschopná trať je v současnosti Praha - Ostrava, což se odráží i na ochotě soukromých dopravců na ní zavádět vlastní spoje.
Výstavba vysokorychlostních tratí podle Jindřicha Kušníra, ředitele odboru drah ministerstva dopravy, Česku přinese evropský tranzit, který bude ČR potřebovat hned z několika důvodů. Především bude znamenat možnost získání evropských peněz pro další výstavbu infrastruktury, na které by země jinak neměla nárok. Pro české železniční dopravce bude znamenat uplatnění v mezinárodní dopravě a v neposlední řadě přinesou vysokorychlostní tratě občanům podstatné zkrácení dojezdových časů mezi metropolemi.
"Dnes nemá cenu bavit se o rychlostech kolem 300 kilometrů v hodině," uvedl Kušnír. V nejbližší době bude stačit rychlost kolem 200 kilometrů, které je možné dosáhnout s existujícím vozovým parkem. Pro Česko jsou prioritní vysokorychlostní tahy Berlín - Praha - Brno - Vídeň, Praha - Brno - Ostrava - Katovice a Praha - Mnichov.
Vysokorychlostní železnice bude schopná konkurovat ostatním druhům dopravy, pokud bude dvakrát rychlejší než doprava automobilová a bude dosahovat poloviční rychlosti letecké dopravy, uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.
Podle Ignacia Barrona z globálního sdružení asociace železnic UIC má vysokorychlostní železnice potenciál odlákat až polovinu cestujících letecké dopravě. Vůči letecké dopravě je zároveň daleko ekologičtější. Například z hlediska emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího dosahuje zhruba čtvrtinových hodnot.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.