KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Brusel chce v roce 2050 zákaz vjezdu klasických vozů do měst

Brusel chce v roce 2050 zákaz vjezdu klasických vozů do měst

Publikováno: 28.3.2011, Aktualizováno: 4.4.2011 14:05
Rubrika: 2011

Evropská komise dnes navrhla zákaz vjezdu vozů se spalovacími motory do měst v roce 2050. Zatím to sice není legislativní návrh, ale pokud by členské státy nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 procent. Brusel totiž počítá s tím, že za 39 let se bude většina cestujících na vzdálenost větší než 300 kilometrů přesouvat po železnici.

S postupným vytlačováním aut se spalovacím motorem chce Evropská komise začít ovšem podstatně dříve než v roce 2050. Již 20 let předtím by se totiž podle nového dopravního plánu mělo snížit používání aut v městské dopravě o polovinu. Zboží by se do center velkých měst mělo "bez emisí" dopravovat již v roce 2030.

S koncem klasických automobilů a vývojem nových technologií se má zásadně zlepšit i bezpečnost na silnicích. Za 39 let podle komise dokonce nebudou na silnicích umírat téměř žádní lidé. "Do roku 2050 by se měl v silniční dopravě počet smrtelných nehod snížit na úroveň blízkou nule. V souladu s tímto cílem usiluje EU o to, aby se do roku 2020 počet smrtelných dopravních nehod snížil na polovinu," uvedla EK.

Plán Evropské komise má celkem 40 bodů, které se zaměřují především na přesun od automobilů k železniční a lodní dopravě. Týkají se však i dopravy letecké. Komise chce, aby v roce 2050 aerolinky nejméně ze 40 procent využívaly takzvaná udržitelná nízkouhlíková paliva, tedy především biopaliva druhé generace. Ta se v současnosti ovšem prakticky nepoužívají a jejich nasazení ve větším měřítku lze podle expertů očekávat nejdříve za deset let.

"Konkurenceschopné dopravní systémy mají klíčový význam pro to, aby byla Evropa schopna obstát v celosvětové hospodářské soutěži, pro podporu hospodářského růstu, vytváření pracovních míst a pro každodenní zabezpečení kvality života lidí. Omezení mobility nepřichází v úvahu; řešením však není ani pokračovat v dosavadním přístupu. Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu. Může na tom získat každý," řekl dnes novinářům eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Přehled základních bodů nového dopravního plánu Evropské komise:

1. Městská doprava

  • Do roku 2030 by se mělo používání vozidel na konvenční paliva v městské dopravě snížit na polovinu; do roku 2050 by měly být postupně vyřazeny z měst; do roku 2030 by se mělo v centrech velkých měst dosáhnout zavedení dopravy zboží v podstatě prosté emisí CO2.
  • Do roku 2050 by se měl v silniční dopravě počet smrtelných nehod snížit na úroveň blízkou nule. V souladu s tímto cílem usiluje EU o to, aby se do roku 2020 počet smrtelných dopravních nehod snížil na polovinu.

2. Meziměstská doprava

  • Do roku 2050 by se většina cestujících na střední vzdálenost (přibližně 300 km a více) měla přepravovat po železnici.
  • Do roku 2030 by se mělo 30 procent silniční nákladní dopravy nad 300 km převést na jiné druhy dopravy, jako jsou železniční a vodní doprava, a do roku 2050 by to mělo být více než 50 procent.
  • Do roku 2050 by se měla všechna letiště základní sítě propojit se železniční sítí, pokud možno vysokorychlostní.

3. Interkontinentální doprava

  • Do roku 2050 by mělo používání nízkouhlíkových paliv v letecké dopravě dosáhnout 40 procent; do roku 2050 by se také měly na úrovni EU snížit emise CO2 z námořních lodních paliv o 40 procent.
  • Do roku 2020 by měl být vytvořen společný evropský letecký prostor zahrnující 58 zemí a jednu miliardu obyvatel.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Reakce na článek Aktuálně.cz (BIS: Stát tuneluje vlastní firmy, ovládli je lobbisté) (57x)
Ministerstvo dopravy reaguje na článek Aktuálně.cz, který vyšel dne 8. září 2011 pod názvem BIS: Stát tuneluje vlastní f...
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o obchvat, zatím marně (56x)
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o stavbu obchvatu. Hlavní silnice procházející městskou částí, jíž lemují rodinné...
ŘSD v pátek zprovozní výbuchy poničenou část dálnice D5 u Plzně (55x)
Po téměř čtyřech měsících se tento pátek dopoledne řidičům plně zprůjezdní dálniční obchvat Plzně před tunelem Valík, kd...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice