KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2009    Bilance na stavbě tunelu Dobrovského

Bilance na stavbě tunelu Dobrovského

Publikováno: 15.5.2009
Rubrika: 2009, Tunely

Roční bilance na největší brněnské dopravní stavbě současnosti jasně vypovídá o úctyhodných výkonech razičských osádek společností Subterra a OHL ŽS. Za uplynulý rok dokázaly vyrazit 396, resp. 270 metrů tunelu pod ulicí Dobrovského, který bude součástí velkého městského okruhu v Brně.

Tunel je rozdělen na severní tunelovou troubu, označovanou jako TI (v současnosti razí OHL ŽS), a na jižní tunelovou troubu, označovanou jako TII (realizuje Subterra).

„Na TII jsme v roce 2008 vyrazili na řídicí čelbě – kalotě celkem 396 m a plně uzavřeli 370 m profilu. Podotýkám, že tunel je dlouhý 1.060 metrů. Z těch asi 400 m tunelu byla první polovina ražena pod ochranou mikropilotových deštníků. To představovalo 24 vějířů v podzemí. V úseku průchodu tunelu pod Pešinovou ulicí, v metráži kolem 150–320 m od portálu, jsme museli aktivně zajišťovat obytné budovy nacházející se vpravo po směru ražení kompenzační injektáží. Zbytek úseku, tedy 80 m, již probíhal bez doplňujících opatření a čelby dospěly před vánočním přerušením prací do prostoru technologického centra,“ říká k uplynulému roku manažer projektu Josef Bača z divize 1.

Pro tunel TI, kde práce provádí OHL ŽS, platí stejný postup, pouze s tím rozdílem, že k 31. 12. 2008 měli řídicí čelbu ve staničení 269 m a plně uzavřeno 251 m. To je dáno tím, že zahájili ražbu s tříměsíčním odstupem. Tunely jsou raženy horizontálně i vertikálně děleným výrubem s tím, že ostění bývalých průzkumných štol je plně nahrazováno primárním ostěním tunelů.

„V lednu a únoru jsme postoupilis řídicí čelbou přibližně o 48 m a ke konci února bylo uzavřeno 462 m tunelu. Vše samozřejmě pod ochranou mikropilotových deštníků v oblasti technologického centra a Chodské ulice. V březnu předpokládáme dosažení hranice 500 m kompletního provedení primárních obezdívek a následně v dubnu „slavnostních“ 530 m tj. vyražení poloviny tubusu tunelu TII,“ předjímá dále Josef Bača.

„Geologické poměry v trase tunelů nám dovolují realizovat ražení bez zajištění předpolí kaloty tunelů mikropilotovými deštníky, což ovlivňuje i rychlost postupu ražeb. Žádná jiná kompenzační opatření či úpravy technologie ražení nemusíme, vzhledem k příznivému vývoji konvergenčních deformací tunelových rour i poklesové kotliny nadloží tunelových rour, provádět,“ dodává k postupu ražeb Josef Bača.

V roce 2009 čeká razičské osádky postup v ražbách ze stávajícího portálu Královo Pole přibližně o 500 m a provést zarážku asi 20 m z portálu Žabovřesky. „Od dubna do srpna již budeme realizovat napojování TII na technologické centrum vzduchotechnickou jámou a kanálem. Rovněž v dubnu plánujeme zahájit definitivní obezdívky tunelu a do konce roku i zbývající části definitivních obezdívek, tedy klenbu a mezistrop,“ upřesňuje předpokládané práce v tomto roce Josef Bača.

Pro snížení negativních projevů na povrchovou zástavbu, zejména hluku a otřesů, jsou od listopadu 2008 na obou tunelech používány pro bourání dočasných železobetonových konstrukcí demoliční nůžky.

Projevy ražení tunelů jsou jak v podzemí, tak i na povrchu, kontinuálně sledovány nezávislým monitoringem investora a pravidelně vyhodnocovány na jednáních Rady monitoringu (RAMO). RAMO vyhodnocuje mimo jiné varovné stavy a v tomto parametru hodnocení se tunel nachází v „normálním stavu“. Výjimkou je oblast průchodu tunelu pod ulicí Palackého, kde je stav vzhledem k dlouhodobé konsolidaci horninového prostředí hodnocen stupněm „zvýšená pozornost“ a zatím není potřeba přijímat dodatečná opatření. Všechna tato opatření včetně důsledného dodržování technologického postupu prací jsou kladně hodnocena jak na straně investora a Sdružení VMO, tak i na vnitrofiremní úrovni.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (75x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (50x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Tunel Považský Chlmec bol vybudovaný rakúskou tunelovacou metódou, 500 000 kubických metrov horniny sa podarilo vyraziť za desať mesiacovTunel Považský Chlmec bol vybudovaný rakúskou tunelovacou metódou, 500 000 kubických metrov horniny sa podarilo vyraziť za desať mesiacov (39x)
Tunel Považský Chlmec, ktorý je súčasťou 4,2km úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, bude po dokončení tre...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Děti Země u soudu neuspěly, dostavba dálnice D8 pokračuje! (18x)
Občanské sdružení Děti Země již několik měsíců soudně napadá dostavbu dálnice D8. Ministerstvo dopravy tak již několikrá...
Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Platnost dálničních známek (6x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice