Bez zavedení mýtného zřejmě není možné zklidnit magistrálu
Rubrika: 2011
Severojižní magistrálu, která protíná střed Prahy a po které denně projíždějí desetitisíce automobilů, nebude možné zklidnit bez zavedení mýtného. Naopak pro zklidnění magistrály není třeba budovat tunely u muzea. Vyplývá to ze studie, kterou zpracoval Útvar rozvoje hlavního města (ÚRM). Ta byla dnes představena na výboru dopravy pražského zastupitelstva. Současné vedení města ale s mýtným nepočítá, podle předsedy výboru Petra Hány proto zpoplatnění vjezdu připadá v úvahu nejdříve zhruba za šest let.
Po zklidnění magistrály dlouhodobě volají jak městské části, přes jejichž území tato spojka vede, tak různá sdružení a iniciativy. Podle ÚRM je ale nutné nejprve dostavět severozápadní část vnitřního okruhu, jehož součástí je tunelový komplex Blanka, a rovněž zpoplatnit vjezd do centra. "Bez tohoto podpůrného opatření (mýtného) znamená redukování Severojižní magistrály přelévání dopravy do okolní sítě a tedy zhoršení problémů na plošně větším území," uvádí ÚRM ve studii, kterou má ČTK k dispozici.
Podle Marka Zděradičky z ÚRM, který dnes studii představoval, je možné snížit intenzitu dopravy na magistrále i bez jejího zahloubení v okolí Národního muzea, o kterém se už několik let mluví. Podle něj tunely mohou auta naopak přitahovat. "Jako zcela nepřijatelné se jeví řešení s dlouhým tunelem (až k Nuselskému mostu), které má kontraproduktivní dopady, a to zvýšení počtu jízd do centrální oblasti," píše se ve studii.
Nepomohlo by ani samotné zúžení magistrály na dva pruhy v každém směru, o kterém uvažuje Praha 2. Podle Zděradičky by se tím doprava rozlila do dalších ulic v centru.
Zklidnění magistrály by mohly podle ÚRM naopak ohrozit některé rozvojové záměry vázané na magistrálu. Pokud se tedy chystá nová výstavba například v oblasti Masarykova nádraží, v lokalitě Bubny nebo na Roztylech, dá se předpokládat, že přivede další dopravu.
Severojižní magistrála totiž podle ÚRM nefunguje jako tranzitní komunikace. Většina aut, která po této spojce jezdí, v její blízkosti buď začíná nebo končí svou cestu. Je proto jasné, že zprovoznění tunelového komplexu Blanka pomůže magistrále jen částečně. Dokončit Blanku je ale nutné proto, aby nabídla možnou objízdnou trasu.
ÚRM ve studii navrhl přeměnit magistrálu na městskou třídu se zelení, rozšíření chodníků a místa pro cyklisty.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.