Bárta zvažuje zdražení mýtného i dálničních známek
Rubrika: 2010
Ministr dopravy Vít Bárta zvažuje podle dnešní Mladé fronty Dnes (MfD) zdražení mýtného pro kamiony i dálničních známek, zároveň by snížil sazby za dopravu zboží po železnici. Důvodem je to, že ministerstvu se nedaří vybírat tolik peněz na mýtném, silniční dani či spotřební dani za benzin a naftu, kolik plánovalo. Letos by mohlo jen u těchto položek chybět okolo 2,5 miliardy korun oproti plánu, uvádí deník.
"Mýto je objektivně ze všech zemí okolo nejnižší u nás a mým zájmem je to změnit," řekl Bárta MfD. Podle něj se zdražení dotkne i ceny dálničních známek. "Hledám ale zároveň cesty, jak ulevit českým dopravcům," dodal. MfD píše, že kvůli mýtnému vzniká na ministerstvu pracovní skupina, která má Bártovi připravit patřičné podklady.
Bárta dnes v pořadu rádia Impuls uvedl, že mýtné pro kamiony by mohlo být zavedeno od nového roku. "Řidiče musím uklidnit tím, že budeme jednoznačně hledat cestu na omezení kamionů, nebudeme hledat cestu na to, jak zvyšovat cenu dálniční známky pro osobní auta," řekl rádiu Impuls Bárta. Dodal, že z dlouhodobého hlediska je pro osobní auta do budoucna aktuální možnost placení i na dálnici za ujeté kilometry a nikoliv paušálně.
Deník uvádí, že peníze chybí zejména v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury - celkové příjmy jsou oproti plánu nižší zhruba o desetinu. Největší propad oproti plánu má stát v příjmech z mýtného. Přestože příjmy z mýtného ve srovnání s loňskem narostly o 14 procent, bude podle posledních prognóz fondu dopravy chybět na konci roku 1,3 miliardy korun. Další půlmiliarda korun bude v rozpočtu chybět kvůli nižším výběrům silniční daně a o 800 milionů korun méně by mělo jít na dopravní stavby z výnosů spotřební daně z benzinu a nafty, informuje MfD.
V plusu jsou podle deníku pouze příjmy z prodeje dálničních známek - za ty by měli řidiči do konce roku utratit oproti původním předpokladům o 200 milionů více.
Dopravci se zvýšením sazeb nesouhlasí. Podle vyjádření Česmadu Bohemia pro ČTK upravuje výši sazby mýtného evropská směrnice, odvozuje ji od stavebních nákladů. Pokud tedy stavební firmy slíbily šestiprocentní úsporu ve formě eliminace zbytečných stavebních součástí, mělo by se to podle tajemníka Česmadu Martina Špryňara naopak promítnout do snížení sazeb. Stavební firmy přitom podle něj mohou státu nabídnout ještě větší úspory, pokud jejich marže dosahují až 20 procent.
Mylným je podle Česmadu i argument, že zvýšení mýta je nutné vzhledem k jeho nejnižším sazbám v porovnání s okolními zeměmi. Například v Německu je mýtné pro nejmodernější vozidla plnící normu Euro V i po zdražení 3,87 Kč/km proti 4,20 Kč v ČR. Špryňar dodal, že větší výnos z mýtného by přineslo zefektivnění systému. Loni byly podle něj celkové investiční i neinvestiční náklady na fungování systému z rozpočtu SFDI na úrovni 87 procent. Podle společnosti Kapsch se ale provozní náklady mýtného systému dlouhodobě pohybují jen kolem 20 procent a ostatní náklady s ním přímo nesouvisí. Jde například o vybavování tunelů a dálnic telematikou.
"Do vyřešení těchto problémů je jakékoliv zvýšení mýtných sazeb pro dopravce naprosto nepřijatelné a dopravci jsou připraveni za spravedlivé prostředí pro své podnikání a peněženky zákazníků bojovat," doplnil Špryňar.
MfD dále uvádí, že peníze chybějí i na železnici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni snížila poplatky za použití kolejí o pětinu, současně ale klesla i přeprava. Kvůli tomu SŽDC přišla zhruba o dvě miliardy korun v příjmech. "Miliardu jsme ušetřili vlastními opatřeními, ale druhá miliarda nám chybí," řekl šéf SŽDC Jan Komárek. Poplatky pro nákladní vlaky jsou na české železnici jedny z nejvyšších v Evropě, pro osobní jsou nižší.
"Ten nepoměr bych také rád změnil," podotkl Bárta. Nižší ceny na železnici by pak mohly přilákat část zboží z kamionů do vlaků.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.