KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Bárta zvažuje zdražení mýtného i dálničních známek

Bárta zvažuje zdražení mýtného i dálničních známek

Publikováno: 17.8.2010, Aktualizováno: 18.8.2010 11:59
Rubrika: 2010

Ministr dopravy Vít Bárta zvažuje podle dnešní Mladé fronty Dnes (MfD) zdražení mýtného pro kamiony i dálničních známek, zároveň by snížil sazby za dopravu zboží po železnici. Důvodem je to, že ministerstvu se nedaří vybírat tolik peněz na mýtném, silniční dani či spotřební dani za benzin a naftu, kolik plánovalo. Letos by mohlo jen u těchto položek chybět okolo 2,5 miliardy korun oproti plánu, uvádí deník.

"Mýto je objektivně ze všech zemí okolo nejnižší u nás a mým zájmem je to změnit," řekl Bárta MfD. Podle něj se zdražení dotkne i ceny dálničních známek. "Hledám ale zároveň cesty, jak ulevit českým dopravcům," dodal. MfD píše, že kvůli mýtnému vzniká na ministerstvu pracovní skupina, která má Bártovi připravit patřičné podklady.

Bárta dnes v pořadu rádia Impuls uvedl, že mýtné pro kamiony by mohlo být zavedeno od nového roku. "Řidiče musím uklidnit tím, že budeme jednoznačně hledat cestu na omezení kamionů, nebudeme hledat cestu na to, jak zvyšovat cenu dálniční známky pro osobní auta," řekl rádiu Impuls Bárta. Dodal, že z dlouhodobého hlediska je pro osobní auta do budoucna aktuální možnost placení i na dálnici za ujeté kilometry a nikoliv paušálně.

Deník uvádí, že peníze chybí zejména v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury - celkové příjmy jsou oproti plánu nižší zhruba o desetinu. Největší propad oproti plánu má stát v příjmech z mýtného. Přestože příjmy z mýtného ve srovnání s loňskem narostly o 14 procent, bude podle posledních prognóz fondu dopravy chybět na konci roku 1,3 miliardy korun. Další půlmiliarda korun bude v rozpočtu chybět kvůli nižším výběrům silniční daně a o 800 milionů korun méně by mělo jít na dopravní stavby z výnosů spotřební daně z benzinu a nafty, informuje MfD.

V plusu jsou podle deníku pouze příjmy z prodeje dálničních známek - za ty by měli řidiči do konce roku utratit oproti původním předpokladům o 200 milionů více.

Dopravci se zvýšením sazeb nesouhlasí. Podle vyjádření Česmadu Bohemia pro ČTK upravuje výši sazby mýtného evropská směrnice, odvozuje ji od stavebních nákladů. Pokud tedy stavební firmy slíbily šestiprocentní úsporu ve formě eliminace zbytečných stavebních součástí, mělo by se to podle tajemníka Česmadu Martina Špryňara naopak promítnout do snížení sazeb. Stavební firmy přitom podle něj mohou státu nabídnout ještě větší úspory, pokud jejich marže dosahují až 20 procent.

Mylným je podle Česmadu i argument, že zvýšení mýta je nutné vzhledem k jeho nejnižším sazbám v porovnání s okolními zeměmi. Například v Německu je mýtné pro nejmodernější vozidla plnící normu Euro V i po zdražení 3,87 Kč/km proti 4,20 Kč v ČR. Špryňar dodal, že větší výnos z mýtného by přineslo zefektivnění systému. Loni byly podle něj celkové investiční i neinvestiční náklady na fungování systému z rozpočtu SFDI na úrovni 87 procent. Podle společnosti Kapsch se ale provozní náklady mýtného systému dlouhodobě pohybují jen kolem 20 procent a ostatní náklady s ním přímo nesouvisí. Jde například o vybavování tunelů a dálnic telematikou.

"Do vyřešení těchto problémů je jakékoliv zvýšení mýtných sazeb pro dopravce naprosto nepřijatelné a dopravci jsou připraveni za spravedlivé prostředí pro své podnikání a peněženky zákazníků bojovat," doplnil Špryňar.

MfD dále uvádí, že peníze chybějí i na železnici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni snížila poplatky za použití kolejí o pětinu, současně ale klesla i přeprava. Kvůli tomu SŽDC přišla zhruba o dvě miliardy korun v příjmech. "Miliardu jsme ušetřili vlastními opatřeními, ale druhá miliarda nám chybí," řekl šéf SŽDC Jan Komárek. Poplatky pro nákladní vlaky jsou na české železnici jedny z nejvyšších v Evropě, pro osobní jsou nižší.

"Ten nepoměr bych také rád změnil," podotkl Bárta. Nižší ceny na železnici by pak mohly přilákat část zboží z kamionů do vlaků. 
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (126x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice