Bárta prověří smlouvy ministerstva dopravy, mimo jiné s Kapschem
Rubrika: 2010
Nový ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy a závazky z nich plynoucí. Řada smluv je podle něj nemravných, jako příklad uvedl ministr kontrakt se společností Kapsch, která provozuje tuzemský mýtný systém. Bárta to dnes uvedl na tiskové konferenci. Kapsch se proti slovům ministra ohradil.
"Za právní služby budeme utrácet velké peníze," uvedl ministr, který jinak nařídil ve svém resortu důsledné šetření. Podle něj je zřejmé, že smlouva s Kapschem je podezřelá. Kapsch získal před lety zakázku na výstavbu a provoz mýtného systému, celkem za 22 miliard korun. Různé dodatky uzavřené později mu však zajišťují další příjmy, například za dodávku dálničních informačních tabulí.
"Jsme si jisti, že smlouvy týkající se elektronického mýtného systému jsou naprosto v pořádku. Byly již mnohokrát nejrůznějšími institucemi prověřeny a z naší strany jsou stoprocentně plněny," napsala společnost Kapsch v tiskovém prohlášení. Mýtný systém prý funguje efektivně, od svého spuštění v roce 2007 naúčtoval kamionům 21 miliard korun.
Kapsch zvítězil v tendru na dodávku mýtného systému, ačkoliv nenabídl nejnižší cenu. Komise MD všechny ostatní účastníky ze soutěže vyřadila pro formální nedostatky. Přidělením zakázky se následně zabýval například Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, brněnský krajský soud i poslanecká vyšetřovací komise. K pochybení při zadávání zakázky podle nich nedošlo.
"V tomto resortu nebude zakázka, na kterou bych se důkladně nepodíval," řekl dnes Bárta. Ministr zastavil všechny tendry svého úřadu a podřízených organizací, vyjma nákupu soli na zimu a traktorů pro zimní údržbu. Ministr oba tendry nechal prověřit a například sůl se bude tentokrát nakupovat prostřednictvím internetové aukce.
Podle Bárty je řada zakázek ministerstva netransparentní, ministr rovněž uvedl, že je pod tlakem lobbistů. "Vyskytují se zde lidé, kteří mají tendenci ovlivňovat tendry i mojí osobu," podělil se ministr o první zkušenosti s vlastním úřadem. Jako příklad jmenoval podnikatele Iva Rittiga.
S nástupem Bárty zřejmě končí tučné časy firmám z oboru silničního stavitelství. "Nyní předkládám vládě materiál, který bude znamenat zastavení některých staveb," řekl. Podrobnosti si prý nechá až do schválení dokumentu vládou. Podle aktuálního návrhu by v rozpočtu fondu dopravy na příští rok mělo být zhruba 60 miliard korun, letos je to téměř 100 miliard.
Šetřit mají všechny podřízené organizace MD i v provozu. Například fond dopravy by měl snížit náklady na vlastní provoz o 40 procent, podobné zadání dostaly od Bárty i Ředitelství silnic a dálnic ČR a Správa železniční dopravní cesty.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.