Bárta chce snížit poplatek za užívání kolejí a rozšířit mýtné
Rubrika: 2010
Ministr dopravy Vít Bárta chce podpořit přesun nákladní dopravy ze silnic na koleje mimo jiné snížením poplatku za použití kolejí a zvýšením a rozšířením mýta na silnicích. Snížení poplatku za koleje by mělo vstoupit v platnost nejpozději začátkem roku 2012. Bárta to dnes uvedl na tiskové konferenci.
Ministr zatím neví, v jaké míře se poplatky sníží. "Musíme vážit všechny faktory tak, aby se náš záměr naplnil," uvedl. Podle něho je zároveň nutné, aby se snížily náklady na údržbu kolejí, které se hradí právě z poplatků od dopravců. Jen letos Správě železniční dopravní cesty na tuto činnost chybělo 1,4 miliardy korun.
S tím souvisí mimo jiné převod všech činností, které s provozem dráhy souvisejí (takzvaná živá dopravní cesta), z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Například výpravčí nebo výhybkáři by přešli pod SŽDC rovněž k 1. lednu 2012.
Podle šéfa společnosti ČD Cargo Jiřího Vodičky tvoří poplatek za užívání kolejí desítky procent nákladů firmy. Ročně prý firma na poplatcích zaplatí 2,5 miliardy korun.
V případě snížení železničního poplatku o polovinu by se podle Vodičky vlaky dostaly na úroveň kamionů, pokud by se zároveň o polovinu zvýšilo mýtné. Kamiony platí mýtné na 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a malé části silnic první třídy, vlaky musejí platit na všech zhruba 9 500 kilometrech tratí.
Ministr chce rozšířit mýtný systém na velkou část silnic první třídy a některé silnice druhé třídy, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. Kraje mají předložit své návrhy ministerstvu za týden.
"Dostali jsme z ministerstva dopravy poptávku navrhnout zpoplatnění vybraných přibližně 2 500 kilometrů silnic první třídy, na kterých se odehrává největší dopravní provoz kamionů. Z námi dodané rozvahy vyplývá, že je možné tyto 'jedničky' pokrýt rozšířením stávajícího mýtného systému," sdělil ČTK ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Kapsch postavil současný mýtný systém.
"Nabídka je dobrá, nám se líbí, ale musíme ji porovnat s jinými návrhy," řekl ČTK Bárta. V úvahu prý připadá i satelitní mýtné, nyní v ČR funguje jen mikrovlnná technologie s mýtnými branami. Podle Feixe by se při využití mikrovln dal mýtný systém na "jedničkách" postavit za dobu v řádu měsíců.
Podle Bárty by se sazby mýtného měly lišit podle denní doby a místa, MD prý přihlédne i k ekologickým aspektům. Vyšší mýtné se zřejmě bude platit například na silnici číslo 11 z Ostravy směrem na Slovensko.
Ministerstvo dopravy zároveň nyní vede debaty s dopravci, kteří po státu žádají kompenzace v podobě přímých dotací, množstevních slev na mýtném a úlev pro nejekologičtější vozy. Zvýšení mýta by tak pocítila především tranzitní doprava.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.