Aktuálně z výstavby dálnice D8
Rubrika: 2010
Dne 5.5.2010 vyšel v Mladé frontě Dnes článek autorky Andrey Angermanové obsahující rozhovor s předsedou ekologického sdružení Děti Země Miroslavem Patrikem. Považujeme za účelné reagovat na některé uvedené odpovědi Dr. Patrika na položené otázky.
V úvodní odpovědi Dr. Patrik uvádí, že stavba dálnice se zdržuje proto, že je hodně složitá a prochází CHKO České středohoří se složitým geologickým složením a v členitém terénu a z toho důvodu bude mít problémy. K tomu je nutno uvést, že celá stavba D8 – 0805 je technicky vyřešena, jsou zpracovány dokumentace pro stavební povolení, které plně dokládají způsob realizace stavby.
K požadavku na ekologická opatření je třeba uvést, že tato jsou v dokumentaci stavby navrhována v souladu s požadavky stanoviska EIA, Správy CHKO i dalších orgánů ochrany přírody a to ve značně nadstandardním rozsahu oproti jiným stavbám pozemních komunikací. Jen náhradní výstavba stromů je navržena v desetinásobném rozsahu za stromy pokácené, přičemž do jejich počtu nejsou zahrnovány vysazené na dálničním tělese. Na realizaci náhradní výsadby zeleně má být vynaloženo cca 0,8 mld. Kč.
Ve svých odpovědích Dr. Patrik uvádí, že s potřebou výstavby dálnice Děti Země od počátku souhlasili a jsou pro její urychlenou dostavbu. Ovšem konání Dětí Země ve stavebních a správních řízeních včetně soustavného podávání odvolání i žalob svědčí o opaku.
Jako důvod zdržování stavby dálnice ze strany Dětí Země Dr. Patrik uvádí nedodržování procesů, ve kterých se občané mohou ke stavbě vyjadřovat, a požadavek Dětí Země na vedení dálnice ve variantě s tunelem Kubačka oproti trase schválené v procesu EIA, územním plánu Ústeckého kraje i územním rozhodnutí.
Vzhledem k odlišným názorům na vedení trasy oproti schválené trase podala ekologická sdružení návrh na změnu územního plánu Ústeckého kraje s vedením dálnice přes České středohoří v jiné trase s delším tunelem. Po zhodnocení důsledků takové změny odmítli zastupitelé Ústeckého kraje tento návrh dne 9.3.2005.
Výše uvedenými schválenými dokumenty je investor stavby dálnice povinen se řídit při zpracování projektové dokumentace stavby, zajišťování potřebných povolení k realizaci stavby i provádění výkupů pozemků potřebných pro realizaci stavby za stát. Vydanými rozhodnutími podle stavebního zákona i předpisů v oblasti ochrany přírody se však necítí být vázána některá ekologická sdružení a soustavně se odvolávají do téměř všech stavebních a dalších správních řízení konaných za účelem získání potřebných povolení k realizaci stavby dálnice. Jako důvod odvolání nejsou většinou uváděny důvody věcné, ale procesní pochybení úřadů ve správních řízeních.
Na dotaz autorky článku, zda se pro Děti Země stane D8 „vlajkovou lodí“ toho jak se staví špatně a na níž ekologové ukáží svoji sílu odpověděl Dr. Patrik, že se tak může říci. Stávající legislativa takový způsob bránění realizaci stavby prováděné ve veřejném zájmu umožňuje. Jako důvod případné změny jejich postupu uvedl možnost přijetí kompromisu obdobně jako tomu bylo u dálnice D5 na obchvatu Plzně. Jako možný kompromis uvedl změnu vedení dálnice D8 do varianty s tunelem Kubačka délky 3,5 km, kterou však zamítli již v r 2005 zastupitelé Ústeckého kraje při požadavku na změnu územního plánu a tím dle jeho vyjádření skončila poslední šance na jakýkoliv kompromis.
Z další textace článku vyplývá, že Dr. Patrik i nadále 5 let po výše uvedeném zamítnutí požaduje realizaci stavby dálnice D8 v nové trase s tunelem Kubačka bez ohledu na již realizované či rozestavěné objekty dálnice a to i za cenu bourání již realizovaných stavebních objektů. Dosud bylo vynaloženo na realizaci stavby dálnice D8 v úseku Lovosice – Řehlovice přes 3 mld. Kč.
Postavené a rozestavěné objekty stavby dálnice D8 realizované podle vydaných stavebních povolení považuje Dr. Patrik za „černé stavby“. K tomu je třeba uvést, že za černou stavbu je dle stavebního zákona považována stavba realizovaná bez platného stavebního povolení, což pro realizované objekty dálnice D8 neplatí.
Dle textace článku považuje Dr. Patrik stavbu dálnice D8 za nutnou. Pro přípravu stavby dálnice v navrhované nové trase by však bylo nutno zabezpečit přípravu stavby prakticky od začátku, tj. zpracováním dokumentace EIA, jejím projednáním a schválením, zabezpečením nové výjimky z průchodu CHKO, změnou územního plánu, zpracováním dokumentací pro územní a stavební řízení, jejich projednáním a vydáním příslušných rozhodnutí vč. řešení případných odvolání a soudních žalob, získání všech souhlasů a rozhodnutí podle předpisů k ochraně přírody a ochraně zdraví, zabezpečením nových výkupů pozemků a další majetkoprávní přípravy. Přes to, že je realizace stavby dálnice nutná, vyvolávalo by zabezpečení nové přípravy stavby zdržení její realizace o cca 10 let.
Dr. Patrik uvádí, že se podle jeho názoru staví dálnice příliš draze. K tomu je nutno uvést, že stavba dálnice ve variantě s tunelem Kubačka by byla výrazně dražší s ohledem na podstatně delší délku tunelu (3,5 km oproti 0,9 km v realizované stavbě, orientační cena 1 km dálničního tunelu je dle cenových normativů MD ČR 2,6 mld. Kč). Do nákladů stavby v nově navrhované variantě by bylo nutné zahrnout i již vynaložené finanční prostředky na přípravu, výkupy pozemků a dosud provedené stavby dálnice i náklady na Dr. Patrikem navrhovaného bourání již realizovaných objektů. Výrazné prodražení stavby dálnice za situace, kdy se hledají úspory ve všech částech rozpočtu státu, považujeme za neakceptovatelné.
Z hlediska ochrany přírody je významná skutečnost, že s výjimkou cca 1 km délky stavby dálnice byla již v rámci provádění stavby či archeologických průzkumů provedena skrývka ornice či jiný fyzický způsob zábor pozemku v CHKO. V případě realizace požadavku na realizaci stavby dálnice v nové trase by bylo nutno kromě již provedeného záboru provést ještě nový zábor pro stavbu dálnice, takže celkový zábor pozemku v CHKO České středohoří a tím i narušení přírody by byly výrazně větší, což je v rozporu se zájmy ochrany přírody v CHKO.
Nelze souhlasit ani s názorem, že stavba dálnice byla „záměrně rychle“ rozestavěna, neboť stavba dálnice D8 v úseku Lovosice – Řehlovice je v důsledku soustavných, opakujících se řízení i probíhajících soudních řízení oddálena o cca 8 let a to při realizaci stavby podle stávajících dokumentací stavby. To má vážné dopady na kvalitu dopravní obsluhy Ústeckého kraje i na životní prostředí obyvatel.
V důsledku zdržení výstavby dálnice v uvedeném úseku oproti hraničnímu úseku je silniční doprava ve směru dálnice vedena po objízdných silnicích s nedostatečnou dopravní kapacitou, velkým počtem dopravních závad a o větší délce jízdy oproti dálnici. V důsledku toho dochází k výrazně většímu počtu nehod než by byl při jízdě po dálnici (cca 3-krát). Z odpovědnosti za tento stav lze těžko vinit policii a příslušné úřady, jak uvádí Dr. Patrik. Před uvedením provozu na objízdných trasách byla provedena řada opatření ke zlepšení průjezdnosti těchto objízdných tras. Z hlediska ochrany přírody je nepříznivé, že na objízdných trasách je podstatně vyšší nebezpečí vzniku nehod s kontaminací zeminy či vod chemickými či ropnými látkami oproti dálnici, při čemž u dálnice je navíc zabezpečeno odvádění vod z jejího povrchu přes lapoly a usazovací nádrže.
V důsledku stálého oddalování dokončení stavby dálnice D8 v úseku Lovosice – Řehlovice dochází:
- ke ztrátě mezinárodní prestiže ČR při realizaci závazků ve výstavbě panevropských koridorů
- k oddálení ekonomického přínosu výstavby dálnice pro Ústecký kraj včetně zlepšení situace v zaměstnanosti
- ke značným hospodářským ztrátám plynoucím z jízd po delších a podstatně méně kvalitních objízdných silnicích
- ke zvýšení spotřeby pohonných hmot a tím většímu čerpání energií
- k dopravním kongescím na objízdných trasách
- k nárůstu dopravních nehod včetně chodců oproti jízdě po dálnici
- ke zvýšení hladin hluku a exhalací s dopady na zdraví obyvatel a ke zvýšenému dělícímu účinku těchto komunikací procházejících městy a obcemi
- ke zvýšenému využívání silnice I/8 procházející cennějšími částmi CHKO na úpatí Milešovky oproti dálnici
- k oddálení masivní výstavby náhradní výsadby stromů v CHKO
- k růstu ceny stavby v důsledku inflačních vlivů.
Ze všech výše uvedených dopadů oddálení výstavby dálnice D8 i uvedených negativních důsledků změny vedení trasy dálnice by bylo velmi potřebné, aby představitelé Dětí Země odpovědně zvážili důsledky oddalování dokončení výstavby dálnice D8 pro obyvatele Ústeckého kraje i daňové poplatníky v rámci celé ČR a přehodnotili svůj přístup k řešení problematiky dokončení výstavby dálnice D8. Její dokončení je, jak uvádí i Dr. Patrik, skutečně nutné a to co nejdříve. Již dokončená přestavba železničního koridoru v žádném případě problematiku dokončení dálnice D8 neřeší.