6. České dopravní fórum
Rubrika: 2011
V pořadí 6. konference z cyklu České dopravní fórum organizované společností TOP EXPO CZ se konala 21. září 2011 v kongresovém sálu Masarykovy koleje ČVUT v Praze za účasti řady představitelů významných dopravních společností, oborových organizací, akademické obce a zástupců politické sféry.
6. České dopravní fórum bylo věnováno otázce Jak dál ve financování dopravní infrastruktury a odehrávalo se symbolicky paralelně s jednáním vlády České republiky o státním rozpočtu na rok 2012, ve kterém resort dopravy usiloval o navýšení těžce zasaženého rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Plénum konference tak mohlo bezprostředně reagovat na výsledky tohoto jednání, které výraznou měrou určí podobu výstavby dopravní infrastruktury naší země.
Konference 6. České dopravní fórum byla realizována v kooperaci s Ministerstvem dopravy, ČVUT Praha, Státním fondem dopravní infrastruktury a dalšími oborovými institucemi; její odborný i společenský význam je zdůrazněn udělením těchto záštit:
- Pavla Dobeše; ministra dopravy
- Václava Havlíčka; rektora ČVUT
- Jaroslava Hanáka; prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR
Konference se účastnila řada významných hostů, nechyběli mezi nimi:
Václav Havlíček, rektor ČVUT
Ivo Vykydal, náměstek ministra dopravy ČR
František Laudát, místopředseda Hospodářského výboru PS PČR
Petr Moos, prorektor ČVUT
Luděk Sosna, ředitel Odboru strategie MD
Miroslav Tůma, ředitel Odboru provozu silničních vozidel MD
Jindřich Kušnír, ředitel Odboru drah, železniční a kombinované dopravy, MD
Tomáš Čoček, náměstek SFDI
Karel Havlíček, ředitel OŘV, SFDI
Igor Snopek, předseda Asociace PPP
Vladimír Sloup, výkonný ředitel Asociace PPP
Alena Kohoutková, děkanka FSV, ČVUT
František Lehovec, Katedra silničních staveb, FSV, ČVUT
Jaromír Schling, dopravní expert, předseda přípravného výboru soutěže ČDS&T
Bořivoj Kačena, předseda Společnosti pro rozvoj silniční dopravy
Petr Kašík, výkonný ředitel SP ČR
Roman Srp, viceprezident Sdružení pro dopravní telematiku
Josef Dufka, ekonomický ředitel VUŽ
Zdeněk Synáček, obchodní ředitel EUROVIA CS, a.s.
Jan Troják, ředitel SF - Projektové financování ČSOB, a.s.
Jan Vlasák, člen představenstva ČD Cargo, a.s.
Aleš Merta, generální ředitel PUDIS a.s.
Pavel Havlíček, generální ředitel SUDOP GROUP a.s.
Konferenci zahájil úvodním slovem rektor ČVUT Václav Havlíček, který přivítal zúčastněné na akademické půdě. Za ministra dopravy hosty pozdravil pan náměstek Ivo Vykydal, který vyzdvihl význam konferencí zaměřujících se na problematiku financování dopravní infrastruktury. Trojici úvodních řečníků uzavřel místopředseda Hospodářského výboru PS PČR František Laudát, který upozornil na aktuální aspekty v dopravním stavitelství. Dle jeho slov Končí období štědrých státních investic do dopravní infrastruktury a je potřeba hledat alternativní formy jejího financování a také zvýšit důraz na kvalitu realizovaných projektů. Pan místopředseda dále ocenil snahu přípravného výboru 6. ČDF obsadit konferenci originálními příspěvky, které mohou představovat určité náměty k alternativnímu řešení stávající situace.
Vlastní konference byla rozdělena do tří přednáškových bloků na následující témata:
- Priority dopravní infrastruktury ČR 2012-2014 pod předsednictvím Aleny Kohoutkové, děkanky fakulty stavební ČVUT
- Veřejné financování dopravní infrastruktury s podtitulem: Možné úspory při realizaci dopravních staveb, tomuto bloku předsedal místopředseda Hospodářského výboru PS PČR, František Laudát
- Alternativní financování dopravní infrastruktury, v čele s předsedou Asociace PPP, Igorem Snopkem
Problematiku hospodářského přínosu dopravy a investic do dopravní infrastruktury analyzoval hned první odborný příspěvek prorektora ČVUT Petra Moose. Investice do dopravní výstavby uvedl do širokého celospolečenského rámce za pomoci nástroje kvantitativní ekonomické analýzy - produkční funkce. Příspěvek vyústil do popisu 3 možných vývojových scénářů ČR, vedle stagnace a konzervativního scénáře poukázal pan prorektor Moos na tzv. Sýstémový - růstový scénář, který představuje udržitelný nárůst investic do dopravní infrastruktury a je doprovázen nárůstem veřejného kapitálu i HDP státu.
Ředitel Odboru strategie MD Luděk Sosna se ve svém příspěvku zaměřil na rozvoj rezortu dopravy v roce 2012. S ohledem na postupující krácení investic do dopravní infrastruktury vyjádřil obavu nad vznikem situace, kdy jakákoliv možnost koncepčního plánování rozvoje dopravní infrastruktury může být takřka nereálná. Kromě rozvedení konkrétních rizik a změn vyplývajících ze zmíněného krácení příspěvek poskytl ucelenou představu o přehledu dopravně strategických dokumentů ČR a možných finančních zdrojích budoucích let s důrazem mimo jiné na pečlivou přípravu čerpání dotací z EU v období 2012-2020.
Poslední přednášející prvního bloku, koordinátor rozvoje cyklistické dopravy ČR Jaroslav Martínek se tematicky posunul k možnosti rozvoje už konkrétního dopravního segmentu, dopravy cyklistické a její infrastruktury. Vedle varování před likvidačními škrty ve financování výstavby cyklostezek poukázal na konkrétní případy neefektivnosti v budování cyklostezek, které pohlcují peníze využitelné mnohem smysluplněji, a také na celoevropský trend, který se stále drží podpory budování husté sítě cyklistických stezek.
Druhý blok otevřel příspěvek zástupce firmy Shell ČR, a.s. Svatopluka Stokláska, který seznámil posluchače s technologickým vývojem v silničním stavitelství netuhých vozovek, s principy, které představují budoucnost evropského silničního stavitelství při garanci vysokého komfortu a přijatelné ceny.
Navazující příspěvek Marka Přikryla ze společnosti Control System International, s.r.o. byl zaměřen na zefektivnění procesu výstavby dopravní infrastruktury využitím 3D dat. Jak konstatoval sám autor Přesná 3D data tvoří základ kontrolního mechanismu, jenž zamezí zbytečnému plýtvání zdrojů, zvýší efektivitu řízení projektů a zajistí transparentnost pro veškeré účastníky procesu výstavby. Posluchačům byly prezentovány konkrétní možnosti a výše úspor vyplývající z dosavadní zkušenosti s využitím 3D dat ve stavebnictví.
Velký ohlas posluchačů sklidil příspěvek ředitele společnosti Valbek-CZ, s.r.o. Romana Lennera. Ten se ve svém plamenném příspěvku soustředil na skutečné nešvary českého dopravního stavitelství; plýtvání zdrojů, zbytečné obstrukce a uvedl řadu doporučení pro projektovou přípravu a realizaci. Své názory podtrhl konkrétními ukázkami z praxe a příklady možných úspor.
Přes jisté zdržení, paradoxně způsobené čekáním v koloně na stěžejní rychlostní komunikaci ČR dálnici D1, dorazil na konferenci i prozatímní ředitel SFDI Tomáš Čoček. Úvodem připomněl pomíjivost stávající rozpočtové situace, která měla být zanedlouho přehodnocena zmiňovaným jednáním vlády ČR o rozpočtu na rok 2012. Ve svém příspěvku se zaměřil na strategické plány v sektoru dopravní infrastruktury, vykreslil strukturu příjmů a výdajů a přiblížil posluchačům budoucí dopady na investičních akcích, ke kterým bude nutno přistoupit z důvodu omezeného výdajového rámce.
Ve třetím bloku věnovaném alternativním metodám financování dopravní infrastruktury zazněli příspěvky dvou našich předních odborníků na metodu PPP financování, předsedy Asociace PPP Igora Snopka a Jana Trojáka z ČSOB, a.s. Trojici odborníků uzavřel Martin Hanzlík ze společnosti ATRET Consulting s.r.o., který představil nové dimenze financování dopravní infrastruktury v ČR, a to prostřednictvím fondu kvalifikovaných investorů, oddělením financování projektů od státního rozpočtu.
Konferenci zakončila ředitelka organizující společnosti TOP EXPO CZ Miloslava Veselá představením již 9. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba & technologie.
Účastníci konference dospěli k závěrům:
- V atmosféře pokračujícího kolapsu některých evropských národních ekonomik a s výskytem nových symptomů počínající další vlny ekonomické recese se projevila názorová rozpolcenost odborníků na dopravní problematiku, která obráží také rozpolcenost naší politické scény. Na jedné straně stojí přesvědčení, že je nesprávné omezovat státní investice do dopravní infrastruktury, protože tyto investice postupně oživují ekonomický růst a jsou nositeli tzv. multiplikačních efektů. Druhá strana názorového spektra je k této tezi skeptická s poukazem na fakt, že řada infrastrukturně vyspělých evropských zemí se nachází v negativní ekonomické kondici a dříve investované peníze do dopravní infrastruktury kýžené ekonomické impulsy nepřinesly.
- Kvalitní dopravní infrastruktura je nezbytnou součástí konkurenceschopnosti ČR. Není však dlouhodobě udržitelné celou tíhu investic nechávat na bedrech státního rozpočtu, nýbrž je potřeba hledat nové formy alternativního financování. Je však také nutné zachovat určitou státem garantovanou hladinu finančních zdrojů, která zaručí koncepčnost a strategičnost ve výstavbě dopravní infrastruktury ČR.
- Je třeba daleko více zaměřit pozornost na zkvalitnění výstavby dopravní infrastruktury a postupně dojít k optimalizaci cen dopravních staveb hledáním přiměřeného poměru mezi cenou a kvalitou odvedené práce. Srovnání by nemělo probíhat pouze na tuzemské úrovni, poměr cena versus výkon by měl být posuzován i s ohledem na realitu v zahraničí zejména Německu. Jak bylo patrné z řady konferenčních příspěvků 6. ČDF, zasloužilo by si toto téma samostatnou konferenci, která by dala ještě větší prostor konkrétním zkušenostem projektantů a poukázala na příklady dobré i špatné praxe u nás i v zahraničí. Organizátor ctí závazek napomoci zmíněným úsporným trendům a v rámci dalšího konferenčního setkání se pokusí přispět k dalšímu tříbení názorů a poznání ve prospěch optimalizace cen dopravních staveb v ČR.