5. české dopravní fórum
Rubrika: 2011
Mezinárodní konference se konala v prostorách Magistrátu hlavního města Prahy za účasti významných zahraničních i domácích hostů a značného zájmu médií. Na konferenci, jejímž hlavním tématem byly moderní inteligentní dopravní systémy a jejich potenciál v rozvoji dopravní infrastruktury moderních evropských velkoměst a problematika financování náročných dopravních staveb, se sešli odborníci ze 4 států Evropy k podnětné diskuzi. Akreditováno bylo 117 odborníků z oborů doprava a dopravní inženýrství, zástupců softwarových firem i bankovního sektoru. O významu akce svědčí i udělené záštity řady významných osobností oboru.
První náměstek primátora pan Karel Březina v uvítacím projevu zdůraznil: „Doprava se každý den promítá nějakým způsobem do života každého z nás. V sále je celá řada vynikajících odborníků, kteří do dopravy vnášejí nové myšlenky, řeší problémy a hříchy minulosti a pohánějí celé to obrovské soukolí tak, aby fungovalo co nejlépe…. pod pojmem doprava většina lidí vnímá hlavně dopravu automobilovou, která je nejvíce viditelná, ale k celé problematice je třeba přistupovat komplexně. Pokud to neuděláme, budou to muset řešit generace našich dětí."
Prof. Petr Moos, který se ujal monitorování konference, i pan Ing. Jaromír Schling ve svém projevu shodně zdůraznili neodkladnost investic do české dopravní infrastruktury, aby neklesala konkurenceschopnost ČR.
Konferenci vhodně tematicky rámovala výstava Jak se tvoří město a projekt Praha elektromobilní. Účastnící konference se mohli seznámit s různými typy elektromobilů pro ekologický městský provoz.
Samotná konference pak byla rozdělena do tří přednáškových bloků na následující témata:
- Bloku Moderní doprava ve velkoměstech Evropy, předsedal pan Petr Hána, předseda Výboru pro dopravu ZHMP.
- Bloku Telematika pro bezpečnost a plynulost městské dopravy předsedal pan Miroslav Svítek, prezident SDT a děkan FD ČVUT.
- Bloku Financování městské dopravní infrastruktury předsedal exministr dopravy pan Jaromír Schling.
V prvním bloku přednášek měli účastníci konference příležitost seznámit se s přístupem k dopravní problematice v jiných evropských metropolích (Luxembourg, Bratislava). Hlavní dopravní inženýr Magistrátu Bratislavy Tibor Schlosser představil ve svém příspěvku vizi moderní dopravní infrastruktury Bratislavy stojící zejména na integrované kolejové veřejné dopravě. V koncepci se kromě zapojení nejmodernějších inteligentních technologií počítá se vznikem integrované příměstské dopravy zahrnující přes 200 okolních obcí. Projekt Twin City: Vídeň – Bratislava uvažuje propojení Bratislavy s Vídní pomocí železnice a ve vzdálenější budoucnosti i stavbu společného letiště pro obě metropole. Přednáška představila rovněž pilotní aplikace poskytování dopravních informací v reálném čase, která byla s úspěchem vyzkoušena v průběhu mistrovství světa v hokeji na Slovensku.
Konference se zúčastnila řada domácích i zahraničních hostů, mezi nimi:
François Bausch, 1. radní města Luxembourg
Tibor Schlosser, hlavní dopravní inženýr, Magistrát Bratislavy
Ladislav Bodnár, 3. tajemník Velvyslanectví SR v Praze
Jiří Pařízek, místopředseda Výboru pro dopravu ZHMP
Tomáš Hudeček, předseda, Výbor kontrolní ZHMP
Pavel Pilát, generální ředitel METROSTAV, a.s.
Tomáš Hajič, předseda představenstva, Dálniční stavby Praha, a. s.
Pavel Havlíček, generální ředitel, Sudop Group, a. s.
Michal Kraus, generální ředitel, Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.
David Krása, generální ředitel, Metroprojekt Praha, a. s.
Radek Orság, ředitel EM TEST ČR, s. r. o.
Radek Čuda, obchodní ředitel, Syner s. r. o.
Petr Vašina, obchodní ředitel, VPÚ DECO Praha, a. s.
Miloslav Hadrava, ředitel Divize 2, Metrostav
René Poruba, ředitel úseku výstavby ŘSD ČR
Pavel Křeček, člen představenstva, ČKAIT
a další
Kompletní program konference, fotogalerii a prezentace přednášejících naleznete na:
http://www.top-expo.cz/konference/5-cdf/
Reportáž ČT24 z konference naleznete na:
http://www.ct24.cz/ekonomika/126850-experti-prazskym-ulicim-by-prospelo-myto/
ÚČASTNÍCÍ KONFERENCE DOSPĚLI K NÁSLEDUJÍCÍM ZÁVĚRŮM:
- Klíčovou podmínkou pro udržitelný rozvoj dopravní infrastruktury velkých evropských měst je zásadní posílení role všech forem veřejné hromadné dopravy, zvláště pak těch jejích druhů, které svým provozem nepředstavují ekologickou zátěž pro životní prostředí velkoměsta (metro, tramvaje, ale například i cyklistická nebo pěší doprava). Současně s rozvojem veřejné hromadné dopravy je třeba pracovat na omezení dopravy soukromé, zejména automobilové, a jejím vymezení mimo centrální oblasti měst (městské dopravní okruhy). Novým trendem v oblasti ekologické městské dopravy by pak mohly být nastupující elektromobily
- Současně s rozvojem veřejné hromadné dopravy je třeba pracovat na omezení dopravy soukromé, zejména automobilové, a jejím vymezení mimo centrální oblasti měst (městské dopravní okruhy). Novým trendem v oblasti ekologické městské dopravy by pak mohly být nastupující elektromobily.
- Pro maximální efektivitu i uživatelské pohodlí veřejné hromadné dopravy je v dnešní době zcela nezbytná aplikace moderních inteligentních dopravních technologií. Tyto technologie mají zcela zásadní důležitost i při řízení soukromé automobilové dopravy. Jen díky jejich aplikaci bude při stále rostoucím objemu dopravy možné plně využívat celou dopravní síť moderního velkoměsta a předcházet dopravním kolapsům.
- V oblasti financování dopravní infrastruktury je spatřována budoucnost ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Dle slov exministra dopravy Jaromíra Schlinga by bylo chybou odkládat veřejné investice do dopravní infrastruktury s poukazem na současnou nelehkou finanční situaci. Spíše je třeba si uvědomit, že dopravní stavby se budují na desítky let, a tudíž se jedná o důležitou investici do budoucnosti nás samých i dalších generací.
- Vzhledem ke komplexnosti otázky financování dopravní infrastruktury by bylo nanejvýš přínosné věnovat v blízké budoucnosti některou z příštích konferencí právě této problematice.
Za přípravný výbor konference: Petr Hána; Petr Moos; Jaromír Schling