16. ročník sympozia MOSTY 2011 – tradice spojená s inovací
Rubrika: 2011
16. mezinárodní sympozium MOSTY 2011 probíhalo ve dnech 14. a 15. dubna 2011 v rámci 16. mezinárodního stavebního veletrhu IBF. Místem setkání odborníků z oblasti dopravního stavitelství byl jako každoročně hotel Voroněž v Brně. Záštitu nad akcí převzal ministr dopravy JUDr. Vít Bárta. Pro letošní ročník však organizátoři připravili novinku: rozšíření programu sympozia o samostatnou sekci Věda a výzkum.
Pořadateli letošního ročníku sympozia se stalo jako v minulých letech: Ministerstvo dopravy ČR, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa železniční dopravní cesty, s.o., a Sekurkon s.r.o. Mediální partnerství náleželo časopisu SILNICE ŽELEZNICE.
Cílem sympozia bylo jako každoročně seznámit tradiční formou širokou technickou veřejnost s nejnovějšími poznatky souvisejícími s mosty pozemních komunikací a drážními mosty v České republice i v zahraniční.
V úvodním slově předsedy přípravného výboru sympozia Ing. Jiřího Chládka, CSc., zaznělo: „Také toto 16. mezinárodní sympozium MOSTY 2011 přináší již tradičně příklady zdařilých návrhů a novostaveb mostních konstrukcí, se kterými se mostaři mohou oprávněně pochlubit nejen v České republice, v Evropě, ale s úspěchem také v celosvětovém měřítku. Stejně tak se naši projektanti a zhotovitelé mohou pochlubit i zdařilými rekonstrukcemi a opravami mostů. Touto cestou chci poděkovat všem aktivním účastníkům sympozia MOSTY 2011, tj. především autorům příspěvků, všem stálým nebo i příležitostným účastníkům domácím i zahraničním. Úspěšná tradice těchto sympozií vznikla samozřejmě také díky úsilí všech členů přípravného výboru, díky obětavosti brněnských pracovnic SEKURKONU a zásluhou, také již po šestnácté, tradičního odborného garanta Ing. Františka Menšíka. Bohužel SEKURKON přišel v únoru tohoto roku o svého ředitele a hlavního manažera, pana inženýra Františka Kurku. Pod jeho vedením realizoval Sekurkon řadu významných akcí pro stavební odborníky… budeme na něj dlouho vzpomínat.“
Sympozium mosty sestávalo v letošním roce ze čtyř samostatných odborných bloků:
- Mostní objekty v ČR - výstavba, správa a údržba, normy;
- Mosty v Evropě a ve světě;
- Mosty v České republice – věda, výzkum;
- Mosty v České republice – projekty a realizace.
V rámci referátu na téma závaznosti a nezávaznosti norem a platnosti prohlášení o shodě ve stavební praxi ČR Ing. Jaroslav Marek (Komora soudních znalců ČR) sdělil: „Věnování se projektové dokumentaci a jejímu připomínkování před započetím díla je pro všechny zúčastněné velice důležité.“
Závěrem prvního bloku přednášek přednesl doc. Ing. Tomáš Rotter (Stavební fakulta ČVUT v Praze) velice zajímavý příspěvek o příčinách havárie mostu ve Studénce z 8. srpna roku 2008. „K havárii došlo souhrnem mnoha technických příčin, nedostatků – ať již to byly technické závady zapříčiněné postupnou improvizací, či takovými fakty, že například most nebyl uložen vodorovně, před výsunem nebylo provedeno geometrické měření, konstrukce mostu nebyla při výsunu žádným způsobem podélně držena a tak dále,“ řekl Tomáš Rotter.
Zkušenosti z výroby a montáže silničního zavěšeného mostu v Bad Oeynhausenu v Německu poskytl Vladan Michalík (MCE Slaný, s.r.o.). „Výroba byla rozdělena z hlediska kapacity a možnosti manipulace s dílci o hmotnosti až 98 tun do sesterských společností MCE Slaný a MCE Nyíregyhádza. Montáž byla vedena mateřskou firmou MCE Stahl & Maschinenbau se sídlem Linci (AT) ve spolupráci s oběma již zmíněnými sesterskými firmami,“ řekl Michalík a pokračoval: „Transport proběhl po vlastní ose z výrobních závodů do místa staveniště pomocí transportních prostředků s nosností až 110 tun. Délka transportu ze Slaného do Bad Oeynhausen 650 km a z Nyíregyhádza tamtéž 1 420 km.“
Vysoce odborně hodnocené setkání profesionálů MOSTY 2011 přineslo i v tomto roce řadu podnětných a inspirativních informací a přátelských setkání, které je možno zdárně využít ke zlepšení situace ve sféře dopravního stavitelství. Ne nadarmo je mottem sympozia: Mosty – stavby spojující národy a generace.