doc. Mgr. Apeltauer Tomáš Ph.D.
Články tohoto autora:
Stanovení interakční vzdálenosti vozidel z empirických dat
Teorie dopravního proudu jako samostatná disciplína vznikla nedlouho po nástupu automobilizmu na přelomu 19. a 20. století. Jako definitivní počátek můžeme pravděpodobně označit rok 1933 kdy na 13. výročním setkání Highway Research Board přednesl svoje výsledky Bruce D. Greenshields [8] a položil tak základy makroskopických modelů dopravního proudu, když definoval hustotu, intenzitu a rychlost dopravního proudu. Brzy se však ukázalo, že tyto agre...
Celý článek zdeVliv třídy rozdělení časových odstupů na kapacitu neřízených křižovatek
Při výpočtu kapacity neřízených křižovatek se v současnosti hojně využívá metoda kritických časových odstupů, která je v tuzemsku rovněž východiskem příslušných technických podmínek. Metoda se začala rozvíjet už v polovině minulého století a lze ji demonstrovat na jednoduchém modelu křížení dvou jednopruhových komunikací na obr. 1 [1]....
Celý článek zdeAnalýza mikrostruktury dopravního proudu s využitím standardních empirických dat
V současnosti používané nástroje pro mikroskopické modelování dopravního proudu a jeho následnou simulaci jsou už poměrně letité. Nejrozšířenější nástroj PTV VISSIM je založen na Wiedemannově modelu, poprvé publikovaném v roce 1974 [1]. Jeho největší konkurenta, mikroskopický model dopravy v nástroji AIMSUN, pohání Gippsův model z roku 1981 [2]. Donedávna poměrně rozšířené, ale v poslední době již ustupující nástroje rodiny Paramics pak pracují s...
Celý článek zdeModel evakuace osob ze železničního tunelu
Kritické situace a tragické události v železničních tunelech bývají v celosvětovém měřítku ojedinělé, ale přesto k nim dochází a následky bývají většinou dramatičtější, než tomu bývá v případě tunelů silničních. Příčinou bývá odlišná geometrie železničních tunelů, jiný stupeň technologického vybavení železničních tunelů oproti silničním a zejména vyšší počet zasažených osob či přepravovaného nákladu v případě vzniku požáru či kolize....
Celý článek zdeVysoká hustota osob při hromadných akcích jako rizikový faktor
Od roku 1900 bylo celosvětově zaznamenáno více než 100 fatálních incidentů spojených s koncentrací velkého počtu osob, které přinesly oběti na životech. Přestože toto číslo vypadá za uvedené velmi dlouhé období jako relativně nízké, v posledních letech trvale roste. Na obr. 1 je zobrazena statistika takových událostí vždy v intervalu 5 let, které znamenaly oběti na životech, a počty těchto obětí ve stejných časových intervalech. Ze statistiky je ...
Celý článek zdeAnalýza mikrostruktury dopravního proudu metodami teorie náhodných matic
Přírodní vědy se s oblibou samy prezentují jako ostrůvky racionálního uvažování v dnešním postmoderním světě. Přesto se ani jim nevyhýbají některé pověry. Za jednu z takových přírodovědných chimér lze označit představu, že zdařilý matematický model libovolného systému, který věrně popisuje jeho vlastnosti, umožňuje spolehlivou předpověď dalšího vývoje systému jako celku. Ještě dnes se můžeme setkat s tvrzením, že na těchto jednoduchých principech...
Celý článek zdeV Brně přednášel profesor Tollazzi z Mariboru
Vážení čtenáři, dne 9. září Fakulta stavební Vysokého učení technického v Brně uspořádala seminář „Modelling of Turbo Roundabouts“. Akce se uskutečnila jako součást projektu „Nové metody modelování v dopravě“, řešeného v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost s reg. číslem CZ.1.07/2.3.00/20.0227....
Celý článek zdeJízda přes dva jízdní pruhy
Vysoká intenzita provozu vyvolává nutnost zachovat kapacitu komunikace i v místech s lokálním zúžením jízdního pásu, např. v případě stavebních prací. Inspirováni 15 let starým rakouským zážitkem předkládáme k zamyšlení návrh uspořádání, které dokáže udržet dva pruhy v každém směru i při šířce jízdního pásu 10 metrů. Princip spočívá v tom, že nákladní automobily a autobusy zaberou dva úzké jízdní pruhy určené motocykly a osobní automobily. Článek...
Celý článek zdeNa VUT v Brně pokračuje projekt „Pokročilé softwarové nástroje ve stavebním inženýrství“
Fakulta stavební Vysokého učení technického v Brně je v období let 2011 – 2013 řešitelem projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost s názvem „Pokročilé softwarové nástroje ve stavebním inženýrství“ s reg. číslem CZ.1.07/2.2.00/15.0142. Projektové konsorcium dále tvoří Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., České vysoké učení technické v Praze, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a Ústav fyziky materiálů Akademie...
Celý článek zdeEfektivní řízení dopravního proudu v pracovních zónách
Současná infrastruktura nejenom v rámci Evropské unie se musí vypořádat s dramaticky vzrůstající poptávkou po mobilitě. Narůstá počet vozidel v rámci infrastruktury jako celku, největší tlak ale zažívají dálniční komunikace a rychlostní komunikace okolo velkých měst. Automobily, kamiony a další dopravní prostředky způsobují zahuštění dopravního provozu a časové ztráty jednotlivých řidičů. S omezenou kapacitou infrastruktury se lze vyrovnat různě....
Celý článek zdeUrčování trajektorie z akcelerometrického měření
V posledních letech se již všeobecně prosazuje názor, že extenzivní rozvoj dopravy má své limity, a že tyto limity již nejsou za naším myšlenkovým horizontem. Hlavní omezující faktory jsou přitom chápany jako ekonomické a prostorové – urbanistická a environmentální omezení....
Celý článek zdeGeografické informační systémy v dopravním inženýrství
Geografické informační systémy (GIS) se využívají v různých odvětvích lidské činnosti. Setkáme se s nimi ve státní správě, energetice, vodohospodářství i ve výrobní sféře. Dopravní sítě nejsou výjimkou, problematikou se zabývají renomované společnosti a významné snahy se také odehrávají na poli státní správy, která potřebuje shromáždit a publikovat data o dopravní infrastruktuře....
Celý článek zdeOvěření některých modelů dopravního proudu
Vývoj dopravního modelování není zdaleka uzavřeným tématem, přestože existence komerčně využívaných modelačních a simulačních prostředků vzbuzuje dojem, že problém je vyřešen a stačí pouze nasbírat ta správná data. Tuto skutečnost si uvědomuje spíše zahraniční vědecká a výzkumná komunita. V tomto článku se proto budeme problematice dopravního modelování věnovat podrobněji....
Celý článek zde- <<
- <
- 1
- >
- >>